Energiebeheer op school
Scholen verbruiken energie voor de verwarming en verlichting van het gebouw en
het gebruik van apparaten zoals kopieermachines, de koelkast, koffiezetapparaten,
boilers of geisers.
De opwekking van deze energie kost grondstoffen die beperkt voorradig zijn en
het veroorzaakt veel luchtverontreiniging die nare gevolgen heeft, zoals zure regen
en het broeikaseffekt. In het geval van kernenergie is het zeer schadelijke kernafval
een levensgroot probleem. Niet voor niets gaat het Nationaal Milieubeleidsplan uit
van de doelstelling om in 2000 een energiebesparing van 25% te bereiken. Uw
school kan aan deze doelstelling een bijdrage leveren.
Aandacht voor
energiebeheer nodig
De school staat er niet
alleen voor
Een praktijkvoorbeeld
Tijdens de energiekrisis in de ze
ventiger jaren ontstond grote aan
dacht voor technische maatregelen in
schoolgebouwen om het energiever
bruik terug te dringen. In de openbare
basisscholen in Middelburg werden
ook de nodige maatregelen genomen,
van isolatie tot het aanbrengen van re-
gelapparatuur voor de verwarming.
De heer P. Joosse energiekoördinator
van de gemeente Middelburg is trots
op de aangebrachte regelapparatuur,
die naar zijn zeggen in alle Middel
burgse scholen hangt. "Onze opzich
ters gaan twee maal per jaar naar de
scholen om de vakantieperiodes in te
programmeren". De afdeling Bouw
zaken heeft met deze komputertjes
een haarscherp inzicht in het energie
verbruik van de Middelburgse open
bare basisscholen. In de andere scho
len hangt wel apparatuur, maar wordt
niet geregistreerd. De resultaten lie
gen er niet om. Vanaf 1984 is via tech
nische maatregelen een besparing van
43% in het gasverbruik bereikt, zo'n
108578 kubieke meter aardgas per
jaar.
Uit een telefonisch onderzoekje on
der, energiebedrijven, scholen en ge
meenten, bleek dat de aandacht voor
energiebesparing op scholen op dit
moment helaas niet meer zo hoog op
de agenda staat. Energiebesparing op
scholen???, Dat hebben we zo'n 15
jaar geleden gehad, leek de konklusie,
totdat we in gesprek kwamen met de
heer Joosse en de heer van der Burg,
konsulent bij het regiokantoor West
van de NOVEM. Beiden zijn er van
overtuigd dat scholen er niet zijn met
de genomen technische maatregelen.
Met een goed energiebeheer kan er al
snel zo'n 10 tot 15% extra bespaard
worden op het gasverbruik. De aan
dacht voor energiebesparing moet
dan wel opnieuw op de agenda komen
Energiebeheer is het systematisch in
de hand houden van het energiever
bruik door registratie, analyse, het
treffen van passende maatregelen en
het organiseren van motiverende ak-
tiviteiten binnen de school. Maatre
gelen zijn niet alleen technisch van
aard, maar ook organisatorisch o.a.
aanpassingen in het lesrooster en
vooral ook maatregelen op het gebied
van gedragsverandering.
De heer Joosse kan zo een aantal
voorbeelden noemen waaruit blijkt
dat energiebeheer op scholen meer is
dan techniek "De leerkracht komt 's
ochtends het lokaal in en roetssj, alle
lichtknopjes aan, want er hangt een
donkere wolk. 's Middags klaart het
op, de zon gaat schijnen maar alle
lampen blijven aan...". Een ander
voorbeeld "tijdens de pauzes blijft in
veel scholen de TL-verlichting aan
staan. Ik weet niet hoe het fabeltje de
wereld in geholpen is, maar TL-bui-
zen verbruiken tijdens het starten
echt minder energie dan dat ze bran
den. Het is zelfs rendabel om de lamp
voor 1 minuut uit te doen". Vooral
door het energiezuinig omgaan met
verlichting is volgens de heer Joosse
nog veel winst te behalen, "maar na
tuurlijk ook door het stoken met
open deuren en ramen te vermijden
en voor avondvergaderingen niet het
hele gebouw te verwarmen".
Energiebeheer betekent in eerste in
stantie registreren en analyseren. Dat
lijkt een hele klus maar juist hierbij
kan hulp geboden worden. Zo is de
gemeente Middelburg van plan om
aan de openbare scholen kant en klare
grafieken te leveren als de leerkrach
ten één keer per maand de meterstand
op een formulier invullen. Overwo
gen wordt om deze service ook aan
bijzondere scholen in Middelburg te
leveren.
De NOVEM en de energiekoördina-
toren zijn er om de scholen van advies
te dienen bij het oplossen van proble
men en vragen.
Leerkrachten van de openbare
basisschool "de Westburch-
school" te Middelburg waren alert
en ontdekten de volgende bron
van energieverspilling. Direktrice
mevrouw Mekel aan het woord:
"De gymzaal is een ruimte waar
het naar ons idee koel mag zijn,
dat geldt trouwens ook voor de
kleuterlokalen waar de kinderen
beweeglijker zijn. Nu ontdekten
we dat de voeler van de CV-rege-
lingsapparatuur in de gymzaal
aangebracht was. Dat betekende
dat de verwarmingsketel maar
bleef branden en het in de andere
lokalen veel te warm werd". De
voeler is inmiddels door de ge
meente verplaatst en daarmee
een veel te hoog energieverbruik
voorkomen.