Energiebeheer op school Scholen verbruiken energie voor de verwarming en verlichting van het gebouw en het gebruik van apparaten zoals kopieermachines, de koelkast, koffiezetapparaten, boilers of geisers. De opwekking van deze energie kost grondstoffen die beperkt voorradig zijn en het veroorzaakt veel luchtverontreiniging die nare gevolgen heeft, zoals zure regen en het broeikaseffekt. In het geval van kernenergie is het zeer schadelijke kernafval een levensgroot probleem. Niet voor niets gaat het Nationaal Milieubeleidsplan uit van de doelstelling om in 2000 een energiebesparing van 25% te bereiken. Uw school kan aan deze doelstelling een bijdrage leveren. Aandacht voor energiebeheer nodig De school staat er niet alleen voor Een praktijkvoorbeeld Tijdens de energiekrisis in de ze ventiger jaren ontstond grote aan dacht voor technische maatregelen in schoolgebouwen om het energiever bruik terug te dringen. In de openbare basisscholen in Middelburg werden ook de nodige maatregelen genomen, van isolatie tot het aanbrengen van re- gelapparatuur voor de verwarming. De heer P. Joosse energiekoördinator van de gemeente Middelburg is trots op de aangebrachte regelapparatuur, die naar zijn zeggen in alle Middel burgse scholen hangt. "Onze opzich ters gaan twee maal per jaar naar de scholen om de vakantieperiodes in te programmeren". De afdeling Bouw zaken heeft met deze komputertjes een haarscherp inzicht in het energie verbruik van de Middelburgse open bare basisscholen. In de andere scho len hangt wel apparatuur, maar wordt niet geregistreerd. De resultaten lie gen er niet om. Vanaf 1984 is via tech nische maatregelen een besparing van 43% in het gasverbruik bereikt, zo'n 108578 kubieke meter aardgas per jaar. Uit een telefonisch onderzoekje on der, energiebedrijven, scholen en ge meenten, bleek dat de aandacht voor energiebesparing op scholen op dit moment helaas niet meer zo hoog op de agenda staat. Energiebesparing op scholen???, Dat hebben we zo'n 15 jaar geleden gehad, leek de konklusie, totdat we in gesprek kwamen met de heer Joosse en de heer van der Burg, konsulent bij het regiokantoor West van de NOVEM. Beiden zijn er van overtuigd dat scholen er niet zijn met de genomen technische maatregelen. Met een goed energiebeheer kan er al snel zo'n 10 tot 15% extra bespaard worden op het gasverbruik. De aan dacht voor energiebesparing moet dan wel opnieuw op de agenda komen Energiebeheer is het systematisch in de hand houden van het energiever bruik door registratie, analyse, het treffen van passende maatregelen en het organiseren van motiverende ak- tiviteiten binnen de school. Maatre gelen zijn niet alleen technisch van aard, maar ook organisatorisch o.a. aanpassingen in het lesrooster en vooral ook maatregelen op het gebied van gedragsverandering. De heer Joosse kan zo een aantal voorbeelden noemen waaruit blijkt dat energiebeheer op scholen meer is dan techniek "De leerkracht komt 's ochtends het lokaal in en roetssj, alle lichtknopjes aan, want er hangt een donkere wolk. 's Middags klaart het op, de zon gaat schijnen maar alle lampen blijven aan...". Een ander voorbeeld "tijdens de pauzes blijft in veel scholen de TL-verlichting aan staan. Ik weet niet hoe het fabeltje de wereld in geholpen is, maar TL-bui- zen verbruiken tijdens het starten echt minder energie dan dat ze bran den. Het is zelfs rendabel om de lamp voor 1 minuut uit te doen". Vooral door het energiezuinig omgaan met verlichting is volgens de heer Joosse nog veel winst te behalen, "maar na tuurlijk ook door het stoken met open deuren en ramen te vermijden en voor avondvergaderingen niet het hele gebouw te verwarmen". Energiebeheer betekent in eerste in stantie registreren en analyseren. Dat lijkt een hele klus maar juist hierbij kan hulp geboden worden. Zo is de gemeente Middelburg van plan om aan de openbare scholen kant en klare grafieken te leveren als de leerkrach ten één keer per maand de meterstand op een formulier invullen. Overwo gen wordt om deze service ook aan bijzondere scholen in Middelburg te leveren. De NOVEM en de energiekoördina- toren zijn er om de scholen van advies te dienen bij het oplossen van proble men en vragen. Leerkrachten van de openbare basisschool "de Westburch- school" te Middelburg waren alert en ontdekten de volgende bron van energieverspilling. Direktrice mevrouw Mekel aan het woord: "De gymzaal is een ruimte waar het naar ons idee koel mag zijn, dat geldt trouwens ook voor de kleuterlokalen waar de kinderen beweeglijker zijn. Nu ontdekten we dat de voeler van de CV-rege- lingsapparatuur in de gymzaal aangebracht was. Dat betekende dat de verwarmingsketel maar bleef branden en het in de andere lokalen veel te warm werd". De voeler is inmiddels door de ge meente verplaatst en daarmee een veel te hoog energieverbruik voorkomen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1991 | | pagina 13