Het Kanaalzöneprojekt
en haar bewoners
D.
Onderzoek externe veiligheid
Maurice Vereecken
De Kanaalzone in Zeeuws-Vlaanderen
is een belangrijk industriegebied waar
veel mensen hun werk vinden. Het is
ook een gebied waar mensen wonen en
rekreëren. Als er in de toekomst
uitbreidingen plaatsvinden aan
industriezijde of door stadsuitbreiding,
mogen ze van elkaar geen hinder
ondervinden. De nu aanwezige
knelpunten moeten opgelost worden.
Daarom heeft de provincie Zeeland
samen met een aantal partijen de
handen ineen geslagen voor het projekt
"Gebiedsgerichte benadering
Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen".
Geluidzonering
Het luchtkwaliteitsonderzoek
Enquête hinderbeleving
'e afgelopen twee jaar zijn de pro
blemen in de Kanaalzone in het kader
van het projekt geïnventariseerd. Een
visie voor de toekomst ontwikkelen
kan niet zonder de huidige knelpun
ten te kennen. Hiervoor zijn dan ook
een aantal studies op milieugebied
verricht. Een luchtkwaliteitsonder-
zoek, een onderzoek naar de externe
veiligheid en hinderbeleving. Ook de
geluidsproblematiek is van groot be
lang. Al de onderzoeken zijn begeleid
door de deelnemers aan het projekt.
Dit zijn Provinciale Waterstaat, de
betrokken gemeenten Terneuzen en
Sas van Gent, de werkgevers aan in
dustriezijde, het Havenschap en de
Zeeuwse Milieufederatie.
Om een toekomstbepalend beeld te
scheppen zijn verkenningen uitge
voerd over bevolking en wonen, ver
keer, vervoer en infrastruktuur en
over de ekonomische mogelijkheden
in het gebied.
Voor het onderzoek naar de externe
veiligheid was het noodzakelijk dat
voor alle bedrijven in de Kanaalzone
een risiko-analyse werd opgesteld.
Niet alleen van de bedrijven, maar
ook van de transportstromen en lei
dingen met gevaarlijke stoffen die
zich in het gebied bevinden. De pro
vincie hanteert voor individuele be
woners in de Kanaalzone een grens
waarde^") voor risiko's van één op de
miljoen jaar. De streefwaarde(*), wel
ke uiteindelijk in de toekomst gehan
teerd zal worden, is één op de 100
miljoen jaar. Uit dit onderzoek is naar
voren gekomen dat de grenswaarde
in Boerengat en aan de oostelijke rand
Overzicht stank-, geluid- en stofhinder
van Sluiskil wordt overschreden.
Ook zijn er nog een aantal zogenaam
de "grijze zones" gekonstateerd. Als
een risiko in dit grijze gebied valt,
spelen ook andere overwegingen dan
de risikoanalyse mee om vast te stel
len of een aktiviteit aanvaardbaar is.
De Wet Geluidhinder legt al langere
tijd de verplichting op om rond in
dustrieterreinen geluidzones vast te
stellen. Die zones hebben een tweetal
funkties: ze leggen de geluidruimte
vast die aan de industrie wordt gege
ven en dienen om de geluidhinder te
beperken.
Met de geluidszone wordt de omge
ving beschermd tegen toenemende la
waaioverlast door bedrijven en wordt
voorkomen dat toekomstige bewo
ning en industrie elkaar in de weg
gaan zitten. Deze geluidzonering
Stank
Bedrijfslawaai
Verkeerslawaai
Stof
1. Boerengat
matig
zwaar
matig
niet
2. Philippine
niet
niet
niet
niet
3. Sas van Gent1)
zwaar
matig
licht
matig
4. Sluiskil-1
zwaar
matig
niet
zwaar
5. Sluiskil-2
matig
licht
niet
matig
6. Terneuzen-1
niet
niet
niet
zwaar
7. Terneuzen-2
licht
niet
matig
zwaar
8. Terneuzen-3
niet
niet
niet
niet
9. Westdorpe
licht
niet
licht
licht
10. Hoek
niet
niet.
niet
niet
11. Spui, Schapenbout en Axelse Sas
sing
licht
licht
matig
niet
12. Zandstraat
licht
niet
zwaar
niet
heeft er toe geleid dat er een bouw-
stop is afgekondigd voor Boerengat,
Sluiskil en Sas van Gent. In deze
plaatsen is het op dit moment niet
mogelijk om woningen te bouwen.
De provincie moet voor deze gebie
den plannen ontwikkelen om de ge
luidbelasting terug te dringen tot de
norm. Eerst moet er gekeken worden
naar maatregelen aan de bron, op het
bedrijfsterrein zelf, als dat niet moge
lijk is komen maatregelen zoals scher
men, geluidwallen of woningisolatie
in beeld.
Al langere tijd wordt in de Kanaalzo
ne de luchtkwaliteit gemeten. In het
projekt was behoefte aan gegevens
van milieugevaarlijke stoffen waarvan
nog geen metingen bekend waren.
Van 16 bedrijven zijn gegevens en
hoeveelheden verzameld van de stof
fen die ze in de lucht uitstoten. Hier
uit is een selektie gemaakt van stoffen
die de laagst bekende toetswaarde
overschreden. Het gaat om ethyleen-
oxide, benzeen, propyleenoxide, vi-
nylchloride, acrylnitril, etheen, di-
1) Tijdens het onderzoek was de fabriek van de Suikerunie nog in bedrijf. De onderzoeksresultaten kunnen dan ook een vertekend
beeld geven ten opzichte van de huidige situatie.
chloorethaan, styreen, ammoniak, te-
trachloormethaan, zwavelwaterstof,
metylchloride, fluorwaterstof, for
maldehyde en aromatische koolwa
terstoffen die benzeen bevatten.
Voor etheen en zwavelwaterstof wor
den de grenswaarden overschreden,
voor benzeen, ethyleenoxide en acry-
lonitril de streefwaarden.
Het onderzoek naar hinderbeleving
was vooral bedoeld om de stankpro-
blematiek in de Kanaalzone in beeld
te krijgen. Dit is met moderne hulp
middelen nog steeds niet goed moge
lijk en daarom werd gekozen voor een
enquête.