Het Kanaalzöneprojekt en haar bewoners D. Onderzoek externe veiligheid Maurice Vereecken De Kanaalzone in Zeeuws-Vlaanderen is een belangrijk industriegebied waar veel mensen hun werk vinden. Het is ook een gebied waar mensen wonen en rekreëren. Als er in de toekomst uitbreidingen plaatsvinden aan industriezijde of door stadsuitbreiding, mogen ze van elkaar geen hinder ondervinden. De nu aanwezige knelpunten moeten opgelost worden. Daarom heeft de provincie Zeeland samen met een aantal partijen de handen ineen geslagen voor het projekt "Gebiedsgerichte benadering Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen". Geluidzonering Het luchtkwaliteitsonderzoek Enquête hinderbeleving 'e afgelopen twee jaar zijn de pro blemen in de Kanaalzone in het kader van het projekt geïnventariseerd. Een visie voor de toekomst ontwikkelen kan niet zonder de huidige knelpun ten te kennen. Hiervoor zijn dan ook een aantal studies op milieugebied verricht. Een luchtkwaliteitsonder- zoek, een onderzoek naar de externe veiligheid en hinderbeleving. Ook de geluidsproblematiek is van groot be lang. Al de onderzoeken zijn begeleid door de deelnemers aan het projekt. Dit zijn Provinciale Waterstaat, de betrokken gemeenten Terneuzen en Sas van Gent, de werkgevers aan in dustriezijde, het Havenschap en de Zeeuwse Milieufederatie. Om een toekomstbepalend beeld te scheppen zijn verkenningen uitge voerd over bevolking en wonen, ver keer, vervoer en infrastruktuur en over de ekonomische mogelijkheden in het gebied. Voor het onderzoek naar de externe veiligheid was het noodzakelijk dat voor alle bedrijven in de Kanaalzone een risiko-analyse werd opgesteld. Niet alleen van de bedrijven, maar ook van de transportstromen en lei dingen met gevaarlijke stoffen die zich in het gebied bevinden. De pro vincie hanteert voor individuele be woners in de Kanaalzone een grens waarde^") voor risiko's van één op de miljoen jaar. De streefwaarde(*), wel ke uiteindelijk in de toekomst gehan teerd zal worden, is één op de 100 miljoen jaar. Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat de grenswaarde in Boerengat en aan de oostelijke rand Overzicht stank-, geluid- en stofhinder van Sluiskil wordt overschreden. Ook zijn er nog een aantal zogenaam de "grijze zones" gekonstateerd. Als een risiko in dit grijze gebied valt, spelen ook andere overwegingen dan de risikoanalyse mee om vast te stel len of een aktiviteit aanvaardbaar is. De Wet Geluidhinder legt al langere tijd de verplichting op om rond in dustrieterreinen geluidzones vast te stellen. Die zones hebben een tweetal funkties: ze leggen de geluidruimte vast die aan de industrie wordt gege ven en dienen om de geluidhinder te beperken. Met de geluidszone wordt de omge ving beschermd tegen toenemende la waaioverlast door bedrijven en wordt voorkomen dat toekomstige bewo ning en industrie elkaar in de weg gaan zitten. Deze geluidzonering Stank Bedrijfslawaai Verkeerslawaai Stof 1. Boerengat matig zwaar matig niet 2. Philippine niet niet niet niet 3. Sas van Gent1) zwaar matig licht matig 4. Sluiskil-1 zwaar matig niet zwaar 5. Sluiskil-2 matig licht niet matig 6. Terneuzen-1 niet niet niet zwaar 7. Terneuzen-2 licht niet matig zwaar 8. Terneuzen-3 niet niet niet niet 9. Westdorpe licht niet licht licht 10. Hoek niet niet. niet niet 11. Spui, Schapenbout en Axelse Sas sing licht licht matig niet 12. Zandstraat licht niet zwaar niet heeft er toe geleid dat er een bouw- stop is afgekondigd voor Boerengat, Sluiskil en Sas van Gent. In deze plaatsen is het op dit moment niet mogelijk om woningen te bouwen. De provincie moet voor deze gebie den plannen ontwikkelen om de ge luidbelasting terug te dringen tot de norm. Eerst moet er gekeken worden naar maatregelen aan de bron, op het bedrijfsterrein zelf, als dat niet moge lijk is komen maatregelen zoals scher men, geluidwallen of woningisolatie in beeld. Al langere tijd wordt in de Kanaalzo ne de luchtkwaliteit gemeten. In het projekt was behoefte aan gegevens van milieugevaarlijke stoffen waarvan nog geen metingen bekend waren. Van 16 bedrijven zijn gegevens en hoeveelheden verzameld van de stof fen die ze in de lucht uitstoten. Hier uit is een selektie gemaakt van stoffen die de laagst bekende toetswaarde overschreden. Het gaat om ethyleen- oxide, benzeen, propyleenoxide, vi- nylchloride, acrylnitril, etheen, di- 1) Tijdens het onderzoek was de fabriek van de Suikerunie nog in bedrijf. De onderzoeksresultaten kunnen dan ook een vertekend beeld geven ten opzichte van de huidige situatie. chloorethaan, styreen, ammoniak, te- trachloormethaan, zwavelwaterstof, metylchloride, fluorwaterstof, for maldehyde en aromatische koolwa terstoffen die benzeen bevatten. Voor etheen en zwavelwaterstof wor den de grenswaarden overschreden, voor benzeen, ethyleenoxide en acry- lonitril de streefwaarden. Het onderzoek naar hinderbeleving was vooral bedoeld om de stankpro- blematiek in de Kanaalzone in beeld te krijgen. Dit is met moderne hulp middelen nog steeds niet goed moge lijk en daarom werd gekozen voor een enquête.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1991 | | pagina 5