Geen plaats voor fietsers in Zeeland-Vakantieland Co Meertens Fietsprovincie Zeeland groen vakantieland? Het is natuurlijk prima dat de milieusituatie in de kuststrook van onze provincie nu aan het verbeteren is. Dat er op de kampings zoiets als een milieubeleid van de grond komt. Maar wie de moeite neemt om op een dag in het hoogseizoen de Zeeuwse kust langs te trekken van Renesse (noord) naar Retranchement (zuid), zal ontdekken dat onze heilige koe - de auto - minstens evenveel ruimte claimt als haar baas. De Zeeuwse kuststrook is in de zomer één lange kamping annex parkeerterrein, gevoed door wegen waarop het autoverkeer om de haverklap vastloopt. Files Praatjes andaar dat nu ook de afdeling Zeeland van de Fietsersbond ENFB is ontwaakt uit, wat ze zelf noemt, een "sluimerend bestaan". In een rondschrijven, dat onlangs bij de le den en sympathisanten in de bus viel, kondigt de bond een nieuwe start aan. Vooral gericht op de belangen van de fietser in het hoogseizoen. Zo wil de bond zich gaan bezighou den met de grootse plannen die er le ven om Zeeland te herscheppen in een "fietsprovincie". Want of de uitvoe ring van die plannen ook gaat beteke nen dat er dus een einde komt aan die enorme zomerse files, dat moet de ENFB nog zien. "Hoe gaat dat ver- wezenlijkt worden?" schrijven de ini tiatiefnemers Martin Westerveld uit Goes en Riet Beukert-Rijk uit Mid delburg in hun oproep. "Een autovrij Walcheren? Busroutes over de kop pen van de eilanden? Een uitmunten de aansluiting van het openbaar ver voer?" Want wie in de zomer eens een lekke re fietstocht wil maken langs de Zeeuwse kust, die kan z'n lol wel op. Overal op de kustwegen files en ver stoppingen door rijdende en gepar keerde auto's. Overal die koolmono- xyde dampen van langzaam rijdend en stilstaand verkeer. Overal dat ek- stra opletten zodat je niet van je fiets wordt gereden door zo'n haastige au tomobilist, opgejaagd door z'n jenge lend kroost. Maar ook onze historische Zeeuwse steden en stadjes in het achterland en onze natuurgebieden zijn niet ge schikt voor en gediend met alsmaar meer auto's. Want meer auto's bete kent ook méér auto-voorzieningen, méér auto-wegen, méér parkeer-mo- gelijkheden en ga zo maar door. Kortom: de Zeeuwse bestuurders, de VW's, de hele toeristensektor, alle maal hebben ze nog steeds de mond vol van Zeeland als een gebied waar fietsers en andere rustzoekers volle dig aan hun trekken komen. Praatjes voor de vaak natuurlijk. Dus wordt het nu de hoogste tijd dat de Zeeuwse fietsers, via de ENFB, weer eens gaan opkomen voor hun belangen. Overdreven Bekijk dan maar eens de plannen voor de Westerschelde Oe ver Verbinding, die in een vergevor derd stadium zijn. Op de fiets via de WOV naar de overkant? Vergeet het maar. Met fietsers is totaal geen reke ning gehouden. Daarom is het belangrijk dat iedereen die de fiets een goed hart toedraagt zich aansluit bij de ENFB. Wie zich aan wil sluiten bij de afdeling Zeeland van de Fietsersbond ENFB of wie eerst nadere informatie wil, kan bellen naar 01180-15543 of schrijven naar A. van Driellaan 77,4333 CC Mid delburg.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1991 | | pagina 12