w Wat een garage met zijn afval (niet) kan doen Cathy van der Boog Milieubesef Problemen Waar mensen wonen ontstaat afval. Nog niet zolang geleden kieperden we dat allemaal in onze vuilnisbak en we hadden er geen omkijken meer naar. Tegenwoordig scheiden we ons huishoudelijk afval. Wat weer opnieuw gebruikt kan worden gaat in de glasbak (flessen, potten), in de zak van Max of van het Leger des Heils (oude kleren) of wordt opgehaald (oud papier). En afval met een milieu-risiko, zoals batterijen, verfresten en medicijnen, gaat sinds kort in de milieubox. Kunststoffen tfOR UF AHS aar mensen werken ontstaat doorgaans nog veel meer afval. Maar hoe gaan bedrijven, kantoren, win kels daarmee om? Scheiden ze de boel? En zo ja, kunnen ze er dan ook ergens mee terecht? Wantij nam een kijkje bij een milieubewuste onderne mer. Ad Akkermans heeft in Goes een au tobedrijf. Met drie mensen in dienst is het niet groot, maar ook weer niet piepklein. Maar afval is er genoeg. Al leen aan verpakkingsmateriaal al zo'n 25 kilo papier per week en wat het glas betreft: jaarlijks ruim 50 afge dankte ruiten van auto's. En voor de rest natuurlijk blik, ijzer, kunststoffen, chemisch afval, afgewerkte olie, enz. "In onze bedrijfstak wordt het milieu besef gelukkig steeds groter", zegt Akkermans. "Dat komt omdat over koepelende organisaties, zoals bij voorbeeld de BOVAG, veel milieu voorlichting geven aan garagebedrij ven". De Goese garagehouder heeft in zijn bedrijf dan ook drie boxen staan. Daarin wordt afval, dat al dan niet her gebruikt kan worden, alvast gesor teerd. Eén van de monteurs let erop dat elk soort afval in de juiste box te recht komt. Het chemisch afval, dat uiteraard niet voor hergebruik in aanmerking komt, wordt opgehaald door gespeciali seerde bedrijven. "Maar wat het afval betreft dat weer opnieuw gebruikt kan worden, moeten we het zelf maar uitzoeken", vertelt Akkermans. "Die spullen worden nu eenmaal niet cen traal opgehaald. En dat is jammer". Met een voorbeeld geeft hij aan wat er voor problemen kunnen ontstaan. Zo moeten de bedrijven - net als de huishoudens - hun afvalglas zelf in de glascontainers dumpen. Op zich lijkt dat nauwelijks een probleem, maar bij garages kan het dat wel zijn. Want niet alle autoruiten zijn geschikt voor hergebruik. Er zijn soorten die ge laagd zijn, d.w.z. de ruit bestaat uit dunne lagen glas die op elkaar zijn gelijmd. En deze lijm kan in de oven, waar het glas wordt gesmolten voor hergebruik, niet van de ruit worden gescheiden. Een bijkomende moei lijkheid is dat deze gelaagde ruiten een ander smeltpunt hebben dan ge- lengte van dagen ons milieu belasten. Kunststoffen nemen in dit afvalver- haal een aparte plaats in. In principe worden ze ingezameld door de Ne derlandse Federatie van Kunststoffen in Woerden, die het materiaal weer aanbiedt voor verwerking tot nieuwe produkten. Maar ook hier doet zich een probleem voor. Omdat per kunst stof (en er zijn er heel wat) de samen stelling verschilt, kunnen ze niet zo maar allemaal samen worden omge smolten. Ad Akkermans: "Het zou een stuk eenvoudiger zijn als spullen die van kunststof zijn gemaakt gekodeerd zouden worden. Nu moet in het labo ratorium eerst per artikel worden vastgesteld uit welke kunststof het bestaat. Bumpers, wieldoppen enz. Ad Akkermans van het gelijknamige autobedrijf in Goes bij zijn boxen voor gescheiden garage-afval wone (ongelaagde) ruiten. "Dit betekent", zegt Akkermans, "dat het in een garagebedrijf niet voldoen de is om al het glas apart in een box te gooien. Je moet ook nog zorgen dat het gelaagde glas van het onge laagde wordt gescheiden, want an ders heeft het allemaal geen nut". Verpakkingsmaterialen van papjer of karton kan Akkermans kwijt aan de papierhandel. Maar is het van plastic, dan helpt een gescheiden inzameling niets. Want plastic moet met het "ge wone" afval worden meegegeven aan de gemeentereiniging en komt dus op de stortplaats terecht. En daar blijft deze niet-afbreekbare rotzooi tot in kunnen gemakkelijk opnieuw ge bruikt worden. Maar iedere autofabri kant heeft zijn eigen samenstelling van het produkt. En die worden lang niet allemaal apart gekodeerd, zodat hergebruik dikwijls niet mogelijk is". De garagehouder pleit er dan ook voor dat autofabrikanten overgaan op een uniforme samenstelling van ruiten en kunststof, zodat het verwerken voor hergebruik een stuk eenvoudi ger wordt. "Want", benadrukt hij, "een afgedankte auto is een belasting voor het milieu. De fabrikanten moeten daarom overgaan op milieuvriendelij ke materialen, die gemakkelijk op nieuw gebruikt kunnen worden".

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1991 | | pagina 9