Moet "vuurtje stoken" toch worden verboden? D Advies VNG aan gemeenten Ton Besselink Overlast Hoewel in de afgelopen zomer geen klachten zijn ontvangen over "het in de open lucht stoken van vuur", is dit onderwerp aktueel door een advies van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De VNG stelt haar leden, de gemeenten, voor om in de Algemene Politie Verordening een bepaling op te nemen, die het stoken in de open lucht van vuur verbiedt. Ontheffingen kunnen enkel door het Kollege van B W worden verleend. Verdeeld Aandacht voor alternatieven Kwaad e motivatie van de VNG is te vin den in het artikel dat het verbod ver woordt: "Het is verboden, ter be scherming van de woon-leefomge- ving, ter bescherming van de flora en fauna, ter voorkoming van hinder of nadelige beïnvloeding van het milieu door rook, roet, stofwalm of stank in de open lucht vuur aan te leggen, te stoken of te hebben". Als grondstoffen voor een "vuurtje in de open lucht" dienen vooral bouw-, sloop- en verpakkingsmate riaal en land- en tuinbouwafval. Een ieder die in een zgn. woonwijk woont weet, dat waar als feestelijk slot van een mooie zomerse dag voor bereidingen worden getroffen de bar becue aan te krijgen, links en rechts ramen en deuren worden gesloten en de te drogen was snel van de lijn wordt gegrist als rook de wijk inkrin- gelt. Een stil protest. Al jarenlang hebben boeren de ge woonte om landbouwreststoffen, zo als snoeihout en stro, na de oogst op het eigen land te verbranden. En als het aan de VNG ligt kan dit voortaan, net als het afbranden van bermen en stoppelvelden, enkel nog met een ontheffing van B W. De VNG wijst op het feit dat afbran den onnodig is doordat in elke ge meente een Hinderwetgeving en Af- valstoffenverordening nagestreefd dient te worden, die overlast voor mens en dier moet voorkomen. Het Landbouwschap te Goes, de re gionale brandweer te Vlissingen en enkele vertegenwoordigers van poli tie hebben elkaar gevonden in een "overleggroep". Zij stellen voor dit algemene stookverbod niet te laten gelden wanneer: - andere verwerkingsmethodes als volledig onbruikbaar en ondoelmatig zijn aan te merken; - zulks geen gevaar, schade of hinder oplevert voor de omgeving; - dit niet plaatsvindt tussen zonson dergang en 6 uur 's morgens; - dit niet plaats vindt tijdens smogfa- se 2 en 3; - er voortdurend toezicht is van een meerderjarige; - vooraf is kennis gegeven aan de re gionale brandweer. De overleggroep legt de verantwoor delijkheid in eerste instantie bij de be trokkene en stelt dat zonodig achteraf de naleving van bovengenoemde voorschriften getoetst kan worden. De diverse gemeenten in Zeeland denken verdeeld over het VNG-ad- vies. Zo heeft Middelburg de VNG- richtlijn volledig overgenomen en gaat het in de gemeente Oostburg ook die kant op. Daar wordt echter ver wacht dat door een direkt belang van lokale bestuurders in deze "boeren- gemeente" het advies sterk gewijzigd zal worden in de richting van het Landbouwschap. De gemeente Aardenburg is het on eens met de VNG, terwijl de raad van St. Philipsland (toch ook een gemeen te met landbouwers) akkoord is ge gaan met het VNG-voorstel. Bij de ZMF zijn in de zomer van '90 veel klachten binnengekomen over de overlast bij het afbranden van akkers, de milieufederatie is dan ook gelukkig met de huidige diskussie over dit on derwerp. De ZMF is van mening dat er meer onderzoek naar milieuaspek- ten en alternatieven gepleegd moet worden door de landbouworganisa ties. Bij onvolledige verbranding ont staat een verhoogde koncentratie schadelijke stoffen, die in kombinatie met smogvorming de gezondheid van mens en dier kan aantasten. Als alter natieven denkt de ZMF aan: verhak- selen en onderploegen en komposte- ring. Het ongekontroleerd verbran den van waardevolle grondstoffen is niet meer van deze tijd. Toetsing achteraf is ondoelmatig. Het kwaad kan geschied zijn en sankties zijn doorgaans niet in overeenstem ming met de ernst van het gepleegde feit. De ZMF twijfelt niet aan de goede wil van landbouwers, maar beseft ter dege dat de praktische daadkracht van boeren zich moeilijk laat leiden door van tevoren gevraagde ontheffingen en dat een burokratische hardheid let terlijk roet in het eten kan gooien. Toch is het VNG-advies, geformu leerd ter bescherming van de woon- en leefomgeving voor mens en dier, echt een goed uitgangspunt in en voor het Zeeuwse land.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1991 | | pagina 18