De provinciale worsteling
met Kerend lij
H
Begrotingsgat
Tieu van Mierlo
Het provinciaal milieubeleid blinkt niet uit
in doortastendheid.
Gedeputeerde Staten wilden aanvankelijk
zelfs voor 1992 wenselijke maatregelen
opzouten: Het benodigde geld ontbrak.
Gelukkig hebben de Provinciale Staten er
uiteindelijk voor gezorgd dat de financiële
kou even uit de lucht is. Desondanks is er
tot eind 1994 nog een tekort van 1,2
miljoen om de doelen van "Kerend lij" te
realiseren.
Terwijl het milieutij verloopt, wil de
uitvoering van het beleid maar niet
vlotten. De Zeeuwse stand van zaken
wordt opgemaakt bij de presentatie van
het Milieu- Uitvoeringsprogramma (MUP)
1992.
Op hoop van zegen
Afvalpreventie
Ambtenaren
12
I et milieu verzuurt verder. Het
energieverbruik neemt sneller toe.
Het afval hoopt zich nog meer op.
De mesttoename is gierend. En met
het verkeer gaat het goed verkeerd.
Allemaal konklusies die staan te le
zen in de Nationale Milieuverken
ning van het Rijksinstituut voor de
Volksgezondheid en de Milieuhy
giëne (RIVM). De verkenning is een
vervolgrapport op "Zorgen voor
Morgen" en verscheen dit najaar.
De verslechtering is het grootst bij
de uitstoot van kooldioxide (C02).
In het jaar 2010 zal de C02 niet
met 20 procent zijn teruggedrongen
ten opzichte van 1990 zoals de re
gering wil. Er moet rekening ge
houden worden met een groei van
10 procent. Ook maakt de studie
duidelijk, dat Nederland op dit
ogenblik 20 procent meer afval
heeft dan de regering denkt. En in
2010 zal de toename van het aantal
verreden autokilometers twee maal
zo groot zijn als het kabinet voor
ogen heeft.
Deze uitkomst laat zien dat met
het huidige beleid de doelstellingen
van het Nationaal Beleidsplan Plus
(NMP+) bij lange na niet gehaald
zullen worden. En omdat "Kerend
Tij" met zijn uitgangspunten en
doelstellingen de provinciale even
knie van het NMP+ is, kunnen we
er van uitgaan, dat het daarmee al
niet veel beter gesteld zal zijn.
We vrezen zelfs, dat het Zeeuwse
milieubeleid achterop raakt! Er
ontbreekt immers tot eind 1994 nog
1,2 miljoen om "Kerend Tij" uit te
voeren. Aanvankelijk was het te
kort beduidend groter. Maar eind
november, tijdens de begrotingsbe
handeling voor 1992, presenteer
den alle statenfrakties, behalve
WD en SGP, een motie waarin ze
Gedeputeerde Staten verzochten
400.000 gulden uit de portemonnee
te halen om het milieu-uitvoerings
programma (MUP) '92 op te krik
ken. Een meerderheid van de par
tijen wenst dus vooralsnog niet in
te leveren op de doelstellingen van
het provinciale milieubeleidsplan.
Zo komt er alsnog iets meer finan
ciële ruimte in het milieufonds en
kan ook het gebiedenbeleid meer
aandacht krijgen.
"Kerend Tij" is nu één jaar in uit
voering. Men mag zich afvragen:
"Ligt dit milieuschip op koers? Zit
er voldoende vaart in?"
De antwoorden daarop moeten we
schuldig blijven. Het is een tekort
koming van het MUP '92, dat het
provinciebestuur geen inzicht heeft
in de vorderingen van het uitvoe
ringsprogramma tot nu toe. De be
stuurders hebben dus niets kunnen
evalueren. En juist een evaluatie is
natuurlijk voor het opstellen van
Alternatieve energie uit beeld
een nieuw plan onontbeerlijk. Je
wilt uiteindelijk altijd lering trek
ken uit je fouten. Het milieubeleid
wordt dus uitgevoerd onder het
motto: Op hoop van zegen.
Ook ontbreekt het jammergenoeg
opnieuw aan een volledig overzicht.
Wie het MUP leest, bemerkt dat al
leen de nieuwe maatregelen voor
1992 zijn opgenomen. Een weerga
ve van het bestaande beleid komt
er niet in voor. Het betekent dat
oud en nieuw beleid niet samen be
oordeeld kunnen worden. Een ge
miste kans, want we nemen aan
dat niet al het bestaand beleid zon
dermeer naadloos aansluit bij Ke
rend Tij. Het is niet uitgesloten,
dat uit het bestaand milieubeleid
ook geld vrij gemaakt zou kunnen
worden voor milieuakties die nu
noodgedwongen geparkeerd zijn.
Ondanks de genoemde beperkingen
etaleert het milieu-uitvoeringspro
gramma voor het volgend jaar ook
duidelijke speerpunten. De priori
teit ligt vooral bij afval- en handha
vingsbeleid.
Erg veel aandacht schenkt het pro
vinciebestuur aan de verwij de-
ringsstruktuur van het afval. Het
scheiden ervan neemt een centrale
plaats in. Omdat echter het voorko
men van afval de allerbelangrijkste
aktiviteit is om de afvalberg te la
ten slinken, zou gelijktijdig de pre
ventie van afval grote aandacht
moeten krijgen. Ondanks het bewe
zen milieurendement, blijft de pro
vincie om onduidelijke redenen
echter wars van een doortastend
preventiebeleid
Het handhavingsbeleid van de pro
vincie krijgt het komend jaar han
den en voeten. In een nota zal wor
den aangegeven hoe dit uitgevoerd
zal worden. Het aantal ambtenaren
voor handhaving en vergunningen
zal worden uitgebreid. Van groot
belang is, dat deze mensen naast
de uitvoering van kontroles ook
energie stoppen in de verinnerlij
king van het milieubeleid bij de
doelgroepen, zoals de bedrijven.