Milieu KEREND TIJ Opsteker Extra inspanningen Het MUP blijkt voor de provincie een hele worsteling. Die strijd kan ze ook niet al leen aan. Daarvoor zijn de vereende krachten van de doelgroepen nodig. Hope lijk komt het er in 1992 eindelijk van, dat overheid en doelgroepen gezamenlijk de milieudaad bij het milieuwoord voegen. De stormvloedkering in de 0< de enorme mogelijkheden die de beïnvloeden. De dichtregels van mooi weed Hier gaap over De maan, de wi je de pijlerd moni#ia#B%6ör het milieu noem zijn invloed op de nati r de natuur heeft. Het besluit doorlaatbare dam, halverwege d verandering aan in het denken. speelde vanaf dat moment een f overheid. Het verantwoordelijkhe natuur was groter geworden. Maar, ie kunt de Oosterschei Dat kan door bewustmaken, onder steunen en stimuleren. Het ligt in de bedoeling van de pro vincie om "Kerend Tij" ook te verta len via de vergunningen. Enkele onderwerpen krijgen daarbij voor het volgend jaar te weinig aan dacht, zoals het emissiereduktiebe- leid. Omdat er nog maar drie jaar overblijft om stikstof, fosfaten, zwa re metalen en mikroverontreinigin- gen ten opzichte van 1985 met zo'n 50 procent terug te dringen, beho ren vanaf begin volgend jaar ver scherpte eisen tot vermindering van lozingen in een vergunning te staan. Verder zou in de vergunning standaard een voorschrift over be drijfsinterne milieuzorg moeten worden opgenomen. De eis van een afvalpreventieprogramma hoort daar onderdeel van te zijn. Een opsteker in het milieupro gramma is de hernieuwde aan dacht voor natuur- en milieu-edu- katie. Werd edukatie in de oor spronkelijke plannen nog verdon keremaand, in het uiteindelijke voorstel bleek zij door druk van on dermeer het Konsulentschap Na tuur- en Milieuedukatie in onze provincie, als een feniks uit haar as te kunnen herrijzen. Er kwam plotseling weer geld voor netwer kontwikkeling, de natuur- en mi lieuorganisaties en hun aktivitei- ten. Toch blijven er nog een aantal witte vlekken in het milieu-uitvoerings programma, wanneer we het naast "Kerend Tij" leggen. Een van de thema's die uit beeld is geraakt, is het stimuleren van al ternatieve energie door de provin cie. Ook energiebesparing blijft on besproken. Op dit punt zijn stimu lerende akties hard nodig. Zo was eerder toegezegd, dat een wind energienota duidelijkheid zou moe ten verschaffen over de gebieden in Zeeland die in aanmerking kunnen komen voor kleine en grote wind- energieprojekten. Tenslotte zal er volgens de afspraken over negen jaar 200 megawatt aan windener gie moeten zijn opgesteld. Het MUP zegt er niets over. Trouwens niet alleen op dit terrein, maar ook op andere gebieden waar het provinciebestuur geen direkte bevoegdheden heeft, zouden de ar men wat meer uit de mouwen moe ten om doelgroepen wat stimule rende middelen toe te dienen. Dat kan met eigen visievorming, bege leiding en ondersteuning. Ook in het fors terugdringen van de automobiliteit zit nog te weinig be weging. Er blijven nog negen jaren over om de stikstofuitstoot van per sonenauto's in Zeeland met 75 pro cent terug te brengen ten opzichte van 1986. Het is voor ons uiterst twijfelachtig of het vervoersregio- beleid voldoende op dit spoor zit. Het provinciebestuur heeft ook ei gen verantwoordelijkheden om een snelle intensivering en uitbreiding van het openbaar vervoersnetwerk mogelijk te maken. Als in het ka der van het gebiedsgerichte beleid Kanaalzone een nieuwe noord-zuid spoorverbinding aan de orde is, dan zal ook de inzet moeten zijn person envervoer per spoor te realiseren. Het stimuleren van een ontmoedi gingsbeleid voor het parkeren van auto's is een ander aandachtspunt. Tjeu van Mierlo is koördinator van de Zeeuwse Milieu Fe deratie Kerend Tij achter op schema

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1991 | | pagina 17