Verdubbeling Pechiney ten onrechte de dans, evenals de bedrijven die olie of aardgas omzetten in grondstoffen voor plastics, kunstmest e.d. De vrees van Dow, Hoechst en hun collega's dat deze tariefstijging slechts de voorbode is van ingrij pende prijsveranderingen van energie komt niet uit de lucht val len. De kans is groter dan ooit dat binnenkort besloten wordt in Euro pees of Nederlands verband een zo genaamde regulerende energie heffing in te voeren. De energie prijs zou daardoor met 50 of 100 moeten stijgen, tot ongeveer het ni veau dat na de eerste en tweede oliecrisis gedurende enige jaren ge bruikelijk was. De milieu-organisa ties pleiten al jaren voor een hogere energieprijs en dit wordt nu door de politici opgepakt. Hoechst is één van de bedrijven waar de gevolgen van een dergelij ke prijsstijging het duidelijkst te zien zijn. Na 1973 is er op grote schaal en effectief gewerkt aan energiebesparing. De periode van hoge energieprijzen in de jaren 70 en 80 heeft echter te kort geduurd om de Nederlandse industrie als geheel energiebewust te maken. Er bestaat nog een groot reservoir aan verdere besparingsmogelijkheden, die vele bedrijven pas zullen benut ten als de energieprijs opnieuw stijgt. Een regulerende energieheffing zal niet alleen energiebesparing uitlok ken, maar ook een forse opbrengst opleveren. Het is immers onmoge lijk het energieverbruik tot nul te rug te brengen. Volgens allerlei be rekeningen zal de opbrengst zelfs groter zijn dan de verwachte kosten van het milieubeleid. Een regule rende energieheffing is daarom het beste te beschouwen als een norma le belasting waaruit allerlei over heidstaken kunnen worden be taald, niet alleen die van het minis terie van milieubeheer. Tegelijk kunnen andere belastingen om laag. Forse stijging van energieprijs kan milieuzorg bevorderen

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1991 | | pagina 19