Milieu
KEREND TIJ
Opsteker
Extra inspanningen
Het MUP blijkt voor de provincie een hele
worsteling. Die strijd kan ze ook niet al
leen aan. Daarvoor zijn de vereende
krachten van de doelgroepen nodig. Hope
lijk komt het er in 1992 eindelijk van, dat
overheid en doelgroepen gezamenlijk de
milieudaad bij het milieuwoord voegen.
De stormvloedkering in de 0<
de enorme mogelijkheden die de
beïnvloeden. De dichtregels van
mooi weed
Hier gaap over
De maan, de wi
je de pijlerd
moni#ia#B%6ör het milieu noem
zijn invloed op de nati
r de natuur heeft. Het besluit
doorlaatbare dam, halverwege d
verandering aan in het denken.
speelde vanaf dat moment een f
overheid. Het verantwoordelijkhe
natuur was groter geworden.
Maar, ie kunt de Oosterschei
Dat kan door bewustmaken, onder
steunen en stimuleren.
Het ligt in de bedoeling van de pro
vincie om "Kerend Tij" ook te verta
len via de vergunningen. Enkele
onderwerpen krijgen daarbij voor
het volgend jaar te weinig aan
dacht, zoals het emissiereduktiebe-
leid. Omdat er nog maar drie jaar
overblijft om stikstof, fosfaten, zwa
re metalen en mikroverontreinigin-
gen ten opzichte van 1985 met zo'n
50 procent terug te dringen, beho
ren vanaf begin volgend jaar ver
scherpte eisen tot vermindering
van lozingen in een vergunning te
staan. Verder zou in de vergunning
standaard een voorschrift over be
drijfsinterne milieuzorg moeten
worden opgenomen. De eis van een
afvalpreventieprogramma hoort
daar onderdeel van te zijn.
Een opsteker in het milieupro
gramma is de hernieuwde aan
dacht voor natuur- en milieu-edu-
katie. Werd edukatie in de oor
spronkelijke plannen nog verdon
keremaand, in het uiteindelijke
voorstel bleek zij door druk van on
dermeer het Konsulentschap Na
tuur- en Milieuedukatie in onze
provincie, als een feniks uit haar
as te kunnen herrijzen. Er kwam
plotseling weer geld voor netwer
kontwikkeling, de natuur- en mi
lieuorganisaties en hun aktivitei-
ten.
Toch blijven er nog een aantal witte
vlekken in het milieu-uitvoerings
programma, wanneer we het naast
"Kerend Tij" leggen.
Een van de thema's die uit beeld is
geraakt, is het stimuleren van al
ternatieve energie door de provin
cie. Ook energiebesparing blijft on
besproken. Op dit punt zijn stimu
lerende akties hard nodig. Zo was
eerder toegezegd, dat een wind
energienota duidelijkheid zou moe
ten verschaffen over de gebieden in
Zeeland die in aanmerking kunnen
komen voor kleine en grote wind-
energieprojekten. Tenslotte zal er
volgens de afspraken over negen
jaar 200 megawatt aan windener
gie moeten zijn opgesteld. Het
MUP zegt er niets over.
Trouwens niet alleen op dit terrein,
maar ook op andere gebieden waar
het provinciebestuur geen direkte
bevoegdheden heeft, zouden de ar
men wat meer uit de mouwen moe
ten om doelgroepen wat stimule
rende middelen toe te dienen. Dat
kan met eigen visievorming, bege
leiding en ondersteuning.
Ook in het fors terugdringen van de
automobiliteit zit nog te weinig be
weging. Er blijven nog negen jaren
over om de stikstofuitstoot van per
sonenauto's in Zeeland met 75 pro
cent terug te brengen ten opzichte
van 1986. Het is voor ons uiterst
twijfelachtig of het vervoersregio-
beleid voldoende op dit spoor zit.
Het provinciebestuur heeft ook ei
gen verantwoordelijkheden om een
snelle intensivering en uitbreiding
van het openbaar vervoersnetwerk
mogelijk te maken. Als in het ka
der van het gebiedsgerichte beleid
Kanaalzone een nieuwe noord-zuid
spoorverbinding aan de orde is, dan
zal ook de inzet moeten zijn person
envervoer per spoor te realiseren.
Het stimuleren van een ontmoedi
gingsbeleid voor het parkeren van
auto's is een ander aandachtspunt.
Tjeu van Mierlo is koördinator van de Zeeuwse Milieu Fe
deratie
Kerend Tij achter op schema