Zestiger jaren
"Basisgegevens over milieu
zijn in België onvolledig
onbetrouwbaar
en verpolitiekt
"Geen hoge pet van
Vlaamse ondernemers
mentaliteit
Vlaamse mentaliteit
"Laat Nederland eerst bij
eigen deur beginnen
Cautereels neemt de handschoen
op: "De uitbreiding van de Ant
werpse haven en industrie is nog
volledig op het groeidenken van de
jaren zestig gepland. De nadelige
milieu-effekten, zoals die in de ja
ren zeventig optraden, en de ekolo-
gische komponenten die daarna
ontwikkeld zijn, worden niet mee
genomen. Op milieugebied is de
planning zeer zwak. Nog steeds
zijn alle chemische bedrijven wel
kom. De milieuhinder wordt verder
vergroot zonder de gevolgen voor
lucht-, water- en bodemverontreini
ging voldoende te kennen. De ba
sisgegevens over milieuhinder zijn
onvolledig, onbetrouwbaar en Bel
gisch verpolitiekt."
Suykens bevestigt dat Antwerpen
ruimtelijk nog steeds het oorspron
kelijke havenplan nastreeft (en
geeft een sneer naar de Rotterdam
se haven die met nieuwe uitbrei-
dingsprojekten op de proppen is ge
komen). "Het ligt niet in onze be
doeling ruimtelijk verder te groeien
dan al dertig jaren bekend is. We
streven nog steeds naar de oor
spronkelijke zonering van zware
nijverheid langs de oevers, dan
lichtere industrie en overslag, ver
volgens landbouw als buffer en uit-
Voorzitter Cautereels van de Antwerpse Milieufederatie:
ZMF-koördinator Van Mierlo:
eindelijk de woonkernen, waar U,
Nederlanders, ook zo graag ver
toeft. Inmiddels is de rechteroever
zo goed als vol en richten we ons nu
op de evolutie van de linkeroever.
We zien wel verschuiving van
grondstofverwerkende zware indu
strie naar opslag en distributie. Wij
wensen de distributiefunktie te
versterken. Daarvoor ga ik maan
dag weer op reis naar een ontwik
kelingsland."
Suykens zegt nog steeds op het
Baalhoekkanaal te rekenen. "Dat is
een Nederlandse toezegging. In
1995 moeten de procedures klaar
zijn zodat de uitvoering in tien jaar
gedaan kan zijn. Tegen 2005 is
Baalhoek voor grote schepen no
dig."
Maar ook petrochemie is bij hem
nog steeds welkom. Hij vindt het
door Cautereels geschetste beeld te
zwart. "De problemen met de lucht
verontreiniging komen van de fa
brieken die in de jaren '50/'60 in het
oude havendeel gebouwd zijn. Er is
niemand die vandaag nog een fa
briek bouwt zonder aan de streng
ste eisen voor de toekomst te vol
doen. Later ombouwen is namelijk
veel duurder. Bovendien zal de toe
nemende EG-wetgeving uit Brussel
ongewenste ontwikkelingen verhin
deren. In onze haven is veel Duitse
petrochemie die al de strenge TA
Luftnormen toepast. Ik heb verno
men dat men ook in Nederland die
Duitse normen wil invoeren", voegt
hij er ironisch aan toe.
"Verder is ons Centrum tegen
Lucht- en Waterverontreiniging
(CLW) voorloper op zijn gebied.
Toen er nog geen milieuwettelijke
basis was oefende het CLW al toe
zicht uit door middel van het feit
dat wij zelf eigenaar van het ter
rein blijven en concessies geven op
voorwaarde dat we de grond in de
zelfde schone staat terugkrijgen als
ze gegeven is."
Van Mierlo reageert fel: "Suykens
schetst een haast euforisch beeld
van de milieuzorg in de Antwerpse
haven. Het klinkt mooi, geen vuil
tje aan de lucht, maar de praktijk
is anders. Suykens schetst een
scheef beeld.
Op de eerste plaats vaar ik niet
blind op de EG-ontwikkelingen. De
Europese richtlijnen en normen
worden aangepast aan de landen
die er het beroerdst voor staan. De
EG legt sterk accent op vrijwillig
heid i.p.v. sturing. Juist wat die
vrijwilligheid betreft heb ik geen
hoge pet op van de Vlaamse onder
nemersmentaliteit. Een recent on
derzoek van de Erasmusuniversi-
teit gaf aan dat naar de opinie van
Vlaamse ondernemers "afval en
emissies onlosmakelijk met het be
drijfsleven verbonden zijn".
Direkteur Suykens van het Havenbedrijf Antwerpen:
Suykens probeert de bal terug te
kaatsen door op de gedoogvergun
ningen en cadmium- en fosforlozin-
gen in de haven van Rotterdam te
wijzen: "Laat Nederland aan eigen
deur beginnen."
De daaropvolgende beschuldiging
van verontreinigingen van Schelde-
water en -bodem wijst hij van de
hand door de vinger stroomop
waarts te wijzen, naar de Noord-
franse industrie en de Brusselse
agglomeratie. "Al is het waar dat
de stad Antwerpen nog een grote
achterstand in waterzuivering
heeft goed te maken, maar niet de
haven."