Zestiger jaren "Basisgegevens over milieu zijn in België onvolledig onbetrouwbaar en verpolitiekt "Geen hoge pet van Vlaamse ondernemers mentaliteit Vlaamse mentaliteit "Laat Nederland eerst bij eigen deur beginnen Cautereels neemt de handschoen op: "De uitbreiding van de Ant werpse haven en industrie is nog volledig op het groeidenken van de jaren zestig gepland. De nadelige milieu-effekten, zoals die in de ja ren zeventig optraden, en de ekolo- gische komponenten die daarna ontwikkeld zijn, worden niet mee genomen. Op milieugebied is de planning zeer zwak. Nog steeds zijn alle chemische bedrijven wel kom. De milieuhinder wordt verder vergroot zonder de gevolgen voor lucht-, water- en bodemverontreini ging voldoende te kennen. De ba sisgegevens over milieuhinder zijn onvolledig, onbetrouwbaar en Bel gisch verpolitiekt." Suykens bevestigt dat Antwerpen ruimtelijk nog steeds het oorspron kelijke havenplan nastreeft (en geeft een sneer naar de Rotterdam se haven die met nieuwe uitbrei- dingsprojekten op de proppen is ge komen). "Het ligt niet in onze be doeling ruimtelijk verder te groeien dan al dertig jaren bekend is. We streven nog steeds naar de oor spronkelijke zonering van zware nijverheid langs de oevers, dan lichtere industrie en overslag, ver volgens landbouw als buffer en uit- Voorzitter Cautereels van de Antwerpse Milieufederatie: ZMF-koördinator Van Mierlo: eindelijk de woonkernen, waar U, Nederlanders, ook zo graag ver toeft. Inmiddels is de rechteroever zo goed als vol en richten we ons nu op de evolutie van de linkeroever. We zien wel verschuiving van grondstofverwerkende zware indu strie naar opslag en distributie. Wij wensen de distributiefunktie te versterken. Daarvoor ga ik maan dag weer op reis naar een ontwik kelingsland." Suykens zegt nog steeds op het Baalhoekkanaal te rekenen. "Dat is een Nederlandse toezegging. In 1995 moeten de procedures klaar zijn zodat de uitvoering in tien jaar gedaan kan zijn. Tegen 2005 is Baalhoek voor grote schepen no dig." Maar ook petrochemie is bij hem nog steeds welkom. Hij vindt het door Cautereels geschetste beeld te zwart. "De problemen met de lucht verontreiniging komen van de fa brieken die in de jaren '50/'60 in het oude havendeel gebouwd zijn. Er is niemand die vandaag nog een fa briek bouwt zonder aan de streng ste eisen voor de toekomst te vol doen. Later ombouwen is namelijk veel duurder. Bovendien zal de toe nemende EG-wetgeving uit Brussel ongewenste ontwikkelingen verhin deren. In onze haven is veel Duitse petrochemie die al de strenge TA Luftnormen toepast. Ik heb verno men dat men ook in Nederland die Duitse normen wil invoeren", voegt hij er ironisch aan toe. "Verder is ons Centrum tegen Lucht- en Waterverontreiniging (CLW) voorloper op zijn gebied. Toen er nog geen milieuwettelijke basis was oefende het CLW al toe zicht uit door middel van het feit dat wij zelf eigenaar van het ter rein blijven en concessies geven op voorwaarde dat we de grond in de zelfde schone staat terugkrijgen als ze gegeven is." Van Mierlo reageert fel: "Suykens schetst een haast euforisch beeld van de milieuzorg in de Antwerpse haven. Het klinkt mooi, geen vuil tje aan de lucht, maar de praktijk is anders. Suykens schetst een scheef beeld. Op de eerste plaats vaar ik niet blind op de EG-ontwikkelingen. De Europese richtlijnen en normen worden aangepast aan de landen die er het beroerdst voor staan. De EG legt sterk accent op vrijwillig heid i.p.v. sturing. Juist wat die vrijwilligheid betreft heb ik geen hoge pet op van de Vlaamse onder nemersmentaliteit. Een recent on derzoek van de Erasmusuniversi- teit gaf aan dat naar de opinie van Vlaamse ondernemers "afval en emissies onlosmakelijk met het be drijfsleven verbonden zijn". Direkteur Suykens van het Havenbedrijf Antwerpen: Suykens probeert de bal terug te kaatsen door op de gedoogvergun ningen en cadmium- en fosforlozin- gen in de haven van Rotterdam te wijzen: "Laat Nederland aan eigen deur beginnen." De daaropvolgende beschuldiging van verontreinigingen van Schelde- water en -bodem wijst hij van de hand door de vinger stroomop waarts te wijzen, naar de Noord- franse industrie en de Brusselse agglomeratie. "Al is het waar dat de stad Antwerpen nog een grote achterstand in waterzuivering heeft goed te maken, maar niet de haven."

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1992 | | pagina 4