"PnAfcttud: i Aktie boodschappentas van start Landelijke aktie Aan de slag Albert Aartsen Jaarlijks gaan in Zeeland 60 miljoen plastic tasjes over de toonbank. Dat zijn er ongeveer 430 per huishouden per jaar. Met als gevolg: Vergroting van de afvalberg, verspilling van grondstoffen en energie. De Zeeuwse Milieufederatie wil met de aktie boodschappentas het gebruik van plastic boodschappentasjes drastisch verminderen. Voor informatie over de boodschappen tas-aktie: Zeeuwse Milieufederatie, t.a.v. Albert Aartsen, tel. 01100-31042. n juni start de ZMF met de aktie boodschappentas. Ze begint deze aktie omdat het gebruik van plastic tasjes niet nodig is en veel milieupro blemen geeft. Onnodig omdat de boodschappen in de aloude bood schappentas meegenomen kunnen worden. Milieuschadelijk omdat plas tic tasjes de afvalberg vergroten en ze een verspilling van energie en grondstoffen zijn. Weliswaar worden sommige plastics biologisch afbreek baar en onschadelijk voor het milieu genoemd, maar uit een onderzoek van de biologiewinkel in Utrecht blijkt dat dit niet het geval is. De plastics vallen in kleine stukjes uiteen. Deze stukjes plastic kunnen nog tot hon derd jaar in het milieu achterblijven voordat ze daadwerkelijk afgebroken zijn. Als stukjes plastic in het water terecht komen, kunnen vissen en vo gels die binnen krijgen en daaraan sterven. Ook is geconstateerd dat bij het uiteenvallen van plastics onder invloed van licht giftige stoffen vrijko men. De eigen boodschappentas verdient dan ook duidelijk de voor keur. Behalve onze provinciale bood- schappentas-aktie is er ook een lan delijk initiatief om het gebruik van de boodschappentas te bevorderen. De Stichting Tasmania in Den Haag is met diverse landelijke winkelketens in overleg met als doel het plastic tasje terug te dringen en een bood schappentas te koop aan te bieden aan de klant. Ze heeft een duurzame tas ontwikkeld van ongebleekt canvas, de "groene tas". De ZMF heeft zich aangesloten bij dit landelij ke projekt en zal de "groene tas" bij haar boodschappentas-aktie gebrui ken. tassen in het bijzonder. Tevens bevat het pakket een goede bood schappentas: "de groene tas". Wie mee wil doen aan de aktie als groep, of individu, kan dat op verschillende manieren: Een belangrijk middel is het atten deren van het winkelend publiek op het gebruik van de eigen boodschap pentas. Dat kan door middel van posters, folders en het te koop aan bieden van de "groene tas". Een andere mogelijkheid is het be naderen van winkeliers en winke liersverenigingen met het verzoek geen plastic tassen meer uit te delen. Papieren zakjes en vooral de "groe ne boodschappentas" vormen een beter alternatief. Gemeenten vragen een oproep te doen aan de winkeliers om mee te doen aan de aktie. De Zeeuwse Milieufederatie zal pro beren die aktiviteiten te koördineren. Voor organisaties die aan de Zeeuwse boodschappentas-aktie deelnemen zijn affiches, achter grondmateriaal en de "groene tas" beschikbaar. De "groene tassen" kunnen bij de Zeeuwse Milieufede ratie ingekocht worden voor f 3,45 per stuk (kostprijs). Verkoopprijs be draagt f 4,95 per stuk. De andere materialen zijn gratis verkrijgbaar. Albert Aartsen is stafmedewerker van de Zeeuwse Milieu federatie De boodschappentas-aktie wordt uit gevoerd door plaatselijke orga nisaties, zoals kerkelijke groepen, milieuwerkgroepen, vrouwenorga nisaties etc. Vanaf eind mei kan een proefpakket aangevraagd worden. Dat pakket bestaat uit achtergrondin formatie over aktiemogelijkheden en het probleem van plastic verpakkin gen in het algemeen en plastic

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1992 | | pagina 5