Windstroom is
meer waard
H
Leveranciers van windstroom in de slag
met nutsbedrijven
Thijs Kramer
Berekening
Waarde
Wind oogsten kan winstgevend zijn.
"Kan", want de Organisatie voor
Duurzame Energie (ODE) streeft al jaren
naar een betere prijs voor windstroom.
ODE doet dat binnen de koepel van
partikuliere exploitanten van windturbines
(PAWEX). Die wil betere tarieven voor
elektriciteit die met wind is opgewekt en
aan het openbare net geleverd wordt. In
die tarieven behoort de door de
samenleving uitgespaarde milieuschade
tot uitdrukking te komen. De tegenpartij
bij de onderhandelingen, de vereniging
van distributiebedrijven van elektriciteit
in Nederland (VEEN), wil veel minder
betalen.
Lange termijn
Voorstellen
Heffing
I et aanbod van de elektriciteits
bedrijven (VEEN 1*) bedraagt 10
cent/Kwh. De exploitanten van
windturbines (PAWEX) willen 20
cent/Kwh. De onderhandelingen
hebben niet tot resultaat geleid. Nu
moet een door de wet voorgeschre
ven en voor beide partijen bindende
arbitrage de tegenstelling over
bruggen. In juli 1992 was de arbi
tragekommissie nog niet volledig
samengesteld. Beide partijen,
VEEN en PAWEX, hebben hun ar
biters benoemd, maar het wachten
is nog op het vinden van twee onaf
hankelijke kommissieleden. Dat
blijkt erg moeilijk te zijn.
De Elektriciteitswet van 1988 be
paalt dat nutsbedrijven verplicht
zijn aan het openbare net terugge-
leverde elektriciteit te aksepteren.
Overeenkomstig een door de Twee
de Kamer aangenomen amende
ment, dient die vergoeding bere
kend te worden op een manier
waardoor electriciteitsopwekking
met wind gestimuleerd wordt. Over
de hoogte van de tarieven dient
overeenstemming te worden be
reikt tussen de nutsbedrijven
(VEEN) en de vertegenwoordigers
van de partikuliere leveranciers
van elektriciteit (PAWEX).
In tegenstelling tot de mogelijkhe
den die de Elektriciteitswet noemt,
maakt de VEEN geen onderscheid
tussen teruglevering uit duurzame
bronnen en uit andere bronnen. De
PAWEX heeft in 1990 voor de on
derhandelingen een voorstel inge
diend dat gebaseerd is op de door
de nutsbedrijven op termijn uitge
spaarde kosten, waarin de milieu
voordelen van duurzame energie
zijn opgenomen.
Door het gebruik van windenergie
worden bij de elektriciteitscentra
les brandstoffen uitgespaard. Zo
worden uitputting van natuurlijke
hulpbronnen, milieurisiko's en mi
lieuschade vermeden. De waarde
van windstroom kan bepaald wor
den door te berekenen welke kosten
de nutsbedrijven uitsparen op de
inkoop van brandstof, de besparing
op vermogen en de kosten van op
wekking en transport. De positieve
effekten zouden ook gewaardeerd
kunnen worden: de waarde van
elektriciteit uit duurzame bronnen
is dat de maatschappelijke kosten
nagenoeg nihil zijn, vooral door de
geringe milieubelasting.
vertarief wordt berekend op 13.76
cent/Kwh.
Daarnaast ligt het voorstel om de
vermogensbesparing, die het gevolg
is van de toepassing van duurzame
energie, te waarderen op basis van
de uitgespaarde inkoopkosten van
het distributiebedrijf. Dat is nu ook
bij de aan warmtekrachtkoppeling
toegerekende vermogensbesparing
het geval. De vermogensbijdrage
van windenergie wordt berekend
op 6.33 cent/kWh. Door de NV Del
tan, het Zeeuws distributiebedrijf
met de meeste ervaring in partiku
liere teruglevering van windener
gie, is die "vermogenskomponent"
vastgesteld op 6.5 cent/kWh (1992).
In totaal stelt de PAWEX, op basis
van de door de nutsbedrijven op
lange termijn uitgespaarde kosten,
20 cent/kWh (13.7 6.3 cent) voor.
Het belangrijkste knelpunt bij de
toepassing van windturbines is de
ekonomische haalbaarheid. De bes
te manier om deze voor langere ter
mijn te verbeteren is de vergoeding
voor geleverde stroom aan het
openbare net te verhogen. De beste
oplossing is een strukturele verho
ging voor een periode van minimaal
10 jaar, eenvoudig vormgegeven
door een bijdrage per geleverde
kWh. Het uitgangspunt voor de ta
riefhoogte moeten de volledig ver
meden kosten voor het distributie
bedrijf zijn, vermeerderd met een
toeslag van 8 cent/kWh ter honore
ring van andere, vermeden kosten.
Kern- en windenergie in Borssele
De PAWEX stelt voor om de
"brandstofkomponent" in het terug
levertarief van duurzame energie
te baseren op de produktiekosten
zoals de nutsbedrijven voor warm
tekrachtkoppeling voorstellen. De
brandstofkomponent in het terugle
Dit laatste kan als een toeslag door
de overheid, via de distributiebe
drijven, verstrekt wordt.
De financiering kan plaatsvinden
door een heffing op konventionele