Te weinig om te ondertekenen 0 Plan van aanpak Kanaalzone Tjeu van Mierlo Enkele maanden geleden heeft het bestuur van de ZMF besloten geen handtekening te zetten onder het plan van aanpak voor een gebiedsgericht beleid voor de Kanaalzone in Zeeuws- Vlaanderen. Daarmee zet het bestuur een definitieve streep onder het overleg over de uitvoering van het plan. Het plan iaat op wezenlijke onderdelen te wensen over. Het levert niet het gewenste milieubeleid op, niet alle knelpunten worden opgelost. Bijdrage Resultaat Milieuzonering Het enige wat de ZMF nog rest is na te gaan in hoeverre de inspraakprocedures voor milieu-effektrapportages, streek plan- en bestemmingsplanwijzigingen en vergunningaanvragen, de mogelijkheid bie den voor milieuverbeteringen. Deze proce dures zullen dan ook nauwlettend worden gevolgd. 1 ■uim vier jaar geleden besloot het bestuur van de ZMF samen met overheden, bedrijfsleven en ande ren, deel te nemen aan het overleg over het gebiedsgericht beleid Ka naalzone. Dat overleg moest de problemen oplossen die veroorzaakt werden doordat wonen en werken in de Ka naalzone erg verstrengeld zijn. De milieubelasting is op vele plaatsen te hoog. Het wonen staat onder druk en het bedrijfsleven voelt zich belemmerd in zijn uitbreidingsmo gelijkheden. Natuur en landbouw zitten in de knel. niet gebeurd. Waar de ZMF ook mee in de maag zit, is dat voor de beoordeling van knelpunten en op lossingen uiteindelijk geen gebruik is gemaakt van de systematiek om verschillende soorten milieubelas ting op te tellen en te komen tot een integrale milieuzonering. Luchtvervuiling, geluidshinder, ri- siko's en stof, komen nu eenmaal niet één voor één op ons af. Vaak krijgen we verschillende vormen van milieubelasting tegelijk over ons heen. Daar moet in het beleid rekening mee worden gehouden. Het NMP heeft gevraagd bij het Met de deelname aan het overleg meende de ZMF een belangrijke bijdrage te kunnen leveren aan het bereiken van een nivo waarop geen nadelige effekten van milieubelas ting te verwachten zijn voor mens, plant en dier. De scheidende zones tussen wonen en werken zouden groter moeten worden. De groene lobben dienden naar de mening van de ZMF in takt te blijven. Verplaatsing kolenoverslag niet gegarandeerd. Het resultaat dat uit het jarenlan ge onderhandelingsproces is ge wrongen en dat is vastgelegd in "het plan van aanpak", wijkt echter nogal af van de bij de start van het projekt ingediende wensen van de ZMF. Toch klinkt niet heel het plan in mineur. Het blijft een nijvere po ging om tot een integraal beleid te komen. Het streven is om het ko- lenoverslagbedrijf OVET te ver plaatsen om Terneuzen eindelijk lucht te geven. Verder komt er een ekologische verbindingszone die de krekensystemen van oost en west Zeeuws-Vlaanderen verbindt. Hoe wel de verplaatsing van OVET niet gegarandeerd is, zijn dit in beginsel toch positieve uitkomsten. Aan deze medaille zit echter een keerzijde. Gelet op landelijke en provinciale milieudoelstellingen krijgt de ZMF de handen niet spon taan op elkaar voor de in het plan overeengekomen milieukwaliteit. Uiteraard was de ZMF er bij de start van het projekt van doordron gen dat hooguit een afstemmings resultaat kon worden bereikt tus sen partijen die vaak uiteenlopende meningen hebben. We beseffen dat het plan in deze situatie het maxi maal haalbare was. Maar een mi lieufederatie kan het ten ene male niet maken om een konvenant te ondertekenen, waarin moet worden ingestemd met milieubelasting die uitsteekt boven het nivo dat, zoals landelijk beleid stelt, tenminste moet worden bereikt. Nu wordt ge accepteerd dat de grenswaarde voor externe veiligheid bij Sluiskil blijvend mag worden overschreden. Ook aan de noordkant van Sas van Gent blijft de geluidsbelasting te hoog. Het Nationaal Milieubeleidsplan (NMP) heeft vastgelegd dat in het gebiedsgericht beleid de gewenste milieukwaliteit moet worden be reikt. Dat is dus jammer genoeg Kanaalzoneprojekt methoden zoals de systematiek van de integrale mi lieuzonering te beproeven. Dat is niet gebeurd. Hierdoor zijn de pro blemen en de oplossingen in de Ka naalzone niet objektief en eendui dig beoordeeld. Verder krijgt de in dustrie vier tot vijf maal meer in dustrieterrein dan volgens de stu die van TNO nodig is en wordt de woningbouw aan de Otheense Kreek aan de zuidkant niet be grensd, waardoor een groot verlies aan natuurwaarden plaats vindt. Tjeu van Mierlo is koördinator van de Zeeuwse Milieufede ratie.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1992 | | pagina 16