Water bij de
wijn
Ontwerp waterhuishoudingsplan Zeeland
Eindelijk, ligt er een ontwerp waterhuishoudingsplan
voor Zeeland, volgens rijksbeleid anderhalfjaar te laat.
Daar zou je vrede mee kunnen hebben als de wet van
de remmende voorsprong geldt. Dit is echter niet het
geval. Het plan is onvolledig, de schets van het toekomst
perspectief is weinig concreet, de planperiode is te lang
en de doelstellingen zijn niet meetbaar.
tTen langen leste heeft ook het
Zeeuwse provinciebestuur haar ont
werp voor een waterhuishoudings-
plan gepresenteerd. Met het verschij
nen sluit Zeeland de rij van twaalf provin
cies die op grond van de Wet op de Water
huishouding midden 1991 zo n plan had
den moeten vaststellen. Het niet nakomen
van de wettelijke verplichting is accepta
bel, wanneer er nu een beleidsstuk zou lig
gen dat de toets der kritiek kan doorstaan.
Tenslotte komt late haver ook op. We
betwijfelen echter of dat ook voor het
waterhuishoudingsplan Zeeland zal gelden
Opzet
Het plan is overzichtelijk opgezet. Eerst
worden de regionale watersystemen zoals
duin- en dekzandgebieden beschreven.
Vervolgens worden een aantal problemen
op het gebied van de waterhuishouding
geanalyseerd. Verzilting, verdroging, ver
mesting en verspreiding van milieuvreem-
de en giftige stoffen komen aan bod. Dan
volgt een kijkje in de toekomst. Er wordt
aangegeven hoe de problemen moeten
worden opgelost en welke functies aan de
deelgebieden moeten worden toegekend.
Het gebiedsgericht beleid wordt geïntro
duceerd voor gebieden die een speciale
aanpak behoeven. Verder bevat het
beleidsvoorstel een beheersplan voor het
grondwater.
Onaanvaardbaar
Een afsluitend hoofdstuk zet de financiële
gevolgen van de uitvoering van het beleid
op een rij. Eind vorig jaar schreeuwden de
waterschappen moord en brand over de
hoogte van de kosten van het waterhuis
houdingsplan. Het onaanvaardbaar werd
natuurgebieden, zal de rijksoverheid in de
extra kosten voor de waterschappen bij
moeten dragen. Er moet een oplossing
voor de financiële problemen komen,
want op de milieu- en natuurdoelstellin
gen kan niet worden afgedongen.
Integraal
Het waterhuishoudingsplan behoort een
integraal plan te zijn. Alle relevante aan-
dachts- en knelpunten en beleidsvelden
moeten dan aan bod komen. Dat is niet
gebeurd. De uitwerking van het Natuurbe
leidsplan en dus ook van het onderdeel
natte ecologische hoofdstruktuur, is in de
besluitvorming nog niet ver genoeg gevor
derd om te worden meegenomen.
Ook de problematiek van de vervuilde
waterbodems is niet verwerkt. Toch had
dat best gekund. Het beleidsplan waterbo
dems en baggerspecie wordt namelijk bin-
Het waterhuishoudingsplan stelt drinkwaterwinning in de duinen niet ter discussie. De ZMF wel.
Luchtfoto: Slagboom Peeters, Jacqueline Midavaine
uitgesproken. Niet helemaal terecht. Want
de extra kosten die toe te schrijven zijn
aan nieuwe acties in het plan belopen
slechts 2 procent. Wat de kosten voor de
waterschappen opjaagt zijn de maatrege
len die uit bestaand rijksbeleid voortko
men. Voor een provincie als Zeeland met
een geringe bevolkingsdichtheid, met gro
te problemen in de waterhuishouding en
met landelijk en internationaal belangrijke
nenkort gepubliceerd. Integratie van bei
de plannen zal alsnog moeten plaatsvin
den. Verder wordt een uitwerking van het
thema eigen en gebiedsvreemd water
gemist. De milieubeweging benadert voor
al het inlaten van gebiedsvreemd water
met grote terughoudendheid, omdat de
nadelige gevolgen voor ecosystemen erg
groot kunnen zijn.
20 WANTIJ MAART 1993