Water bij de wijn Ontwerp waterhuishoudingsplan Zeeland Eindelijk, ligt er een ontwerp waterhuishoudingsplan voor Zeeland, volgens rijksbeleid anderhalfjaar te laat. Daar zou je vrede mee kunnen hebben als de wet van de remmende voorsprong geldt. Dit is echter niet het geval. Het plan is onvolledig, de schets van het toekomst perspectief is weinig concreet, de planperiode is te lang en de doelstellingen zijn niet meetbaar. tTen langen leste heeft ook het Zeeuwse provinciebestuur haar ont werp voor een waterhuishoudings- plan gepresenteerd. Met het verschij nen sluit Zeeland de rij van twaalf provin cies die op grond van de Wet op de Water huishouding midden 1991 zo n plan had den moeten vaststellen. Het niet nakomen van de wettelijke verplichting is accepta bel, wanneer er nu een beleidsstuk zou lig gen dat de toets der kritiek kan doorstaan. Tenslotte komt late haver ook op. We betwijfelen echter of dat ook voor het waterhuishoudingsplan Zeeland zal gelden Opzet Het plan is overzichtelijk opgezet. Eerst worden de regionale watersystemen zoals duin- en dekzandgebieden beschreven. Vervolgens worden een aantal problemen op het gebied van de waterhuishouding geanalyseerd. Verzilting, verdroging, ver mesting en verspreiding van milieuvreem- de en giftige stoffen komen aan bod. Dan volgt een kijkje in de toekomst. Er wordt aangegeven hoe de problemen moeten worden opgelost en welke functies aan de deelgebieden moeten worden toegekend. Het gebiedsgericht beleid wordt geïntro duceerd voor gebieden die een speciale aanpak behoeven. Verder bevat het beleidsvoorstel een beheersplan voor het grondwater. Onaanvaardbaar Een afsluitend hoofdstuk zet de financiële gevolgen van de uitvoering van het beleid op een rij. Eind vorig jaar schreeuwden de waterschappen moord en brand over de hoogte van de kosten van het waterhuis houdingsplan. Het onaanvaardbaar werd natuurgebieden, zal de rijksoverheid in de extra kosten voor de waterschappen bij moeten dragen. Er moet een oplossing voor de financiële problemen komen, want op de milieu- en natuurdoelstellin gen kan niet worden afgedongen. Integraal Het waterhuishoudingsplan behoort een integraal plan te zijn. Alle relevante aan- dachts- en knelpunten en beleidsvelden moeten dan aan bod komen. Dat is niet gebeurd. De uitwerking van het Natuurbe leidsplan en dus ook van het onderdeel natte ecologische hoofdstruktuur, is in de besluitvorming nog niet ver genoeg gevor derd om te worden meegenomen. Ook de problematiek van de vervuilde waterbodems is niet verwerkt. Toch had dat best gekund. Het beleidsplan waterbo dems en baggerspecie wordt namelijk bin- Het waterhuishoudingsplan stelt drinkwaterwinning in de duinen niet ter discussie. De ZMF wel. Luchtfoto: Slagboom Peeters, Jacqueline Midavaine uitgesproken. Niet helemaal terecht. Want de extra kosten die toe te schrijven zijn aan nieuwe acties in het plan belopen slechts 2 procent. Wat de kosten voor de waterschappen opjaagt zijn de maatrege len die uit bestaand rijksbeleid voortko men. Voor een provincie als Zeeland met een geringe bevolkingsdichtheid, met gro te problemen in de waterhuishouding en met landelijk en internationaal belangrijke nenkort gepubliceerd. Integratie van bei de plannen zal alsnog moeten plaatsvin den. Verder wordt een uitwerking van het thema eigen en gebiedsvreemd water gemist. De milieubeweging benadert voor al het inlaten van gebiedsvreemd water met grote terughoudendheid, omdat de nadelige gevolgen voor ecosystemen erg groot kunnen zijn. 20 WANTIJ MAART 1993

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1993 | | pagina 24