Welzijnsraad Sas van Gent Jlegionaai Maurice Vereecken De "Stichting Welzijnsraad Sas van Gent" is een club mensen die al veertien jaar aan de weg timmert. Niet alleen het milieu, maar ook de verkeersveiligheid en de welzijnsbeleving van de mensen in Sas van Gent staan hoog op de agenda. Eind 1992 heeft de Welzijnsraad eeen enquête gehouden, in alle vier de kernen: Sas van Gent, Westdorpe, Zandstraat en Philippine. De bedoeling van de enquête was te weten te komen hoe milieubewust de huishoudens zijn en hoe het staat met de kennis over gescheiden inleveren van afval. Er is heel wat energie gestoken in het opstellen van de vragen en het maken van de uitdraai van de adressen. Als lei draad werd de kleine enquête gebruikt die de Welzijnsraad een jaar of zes geleden gehouden heeft. Zo'n twintig vrijwilligers werden bijeen getrommeld en vervolgens bezocht men een tweehonderd adressen. De vragen die gesteld werden gingen van "hoeveel huis houdelijk afval heeft u per week?" tot "kent u de mogelijkheid om plastic afval apart in te leveren in de speciale contai ners?". Voorlichting De respons was geweldig: 88 procent van de formulieren werd correct ingeleverd. Ook de conclusie die uit de enquête getrokken kon worden, was bemoedigend. De meeste inwoners van de gemeente zijn in meer of mindere mate betrokken bij het reilen en zeilen van het milieu. Knelpunten kwamen duidelijk naar voren zoals de afvalbox voor klein chemisch afval en de inzameling ervan. Mensen wil len graag hun afval gescheiden inleveren maar het schort nog steeds aan kennis om dit op een goede manier te kunnen doen. Een actievere voorlichting is hier zeker op z'n plaats. Al met al leverde de uitslag vol doende stof op om een aantal aanbevelin gen te plaatsen richting gemeentehuis. Voor de Welzijnsraad zelf leverde de uit slag voldoende stof op om te bepalen op welke punten hij de komende jaren voor lichting moet geven. Spoorlijn Een andere kwestie die de Welzijnsraad heeft aangepakt is de verkeersveiligheid op en om het spoor. Van oudsher loopt door de Kanaalzone een spoorlijn. Deze intensiteit sterk is verhoogd en daarmee de overlast voor de omwonenden. Al met al genoeg redenen voor de Welzijnsraad om samen met de bewonersbelangenver eniging "St.- Albert" in actie te komen. Als eerste stap werd contact opgenomen met de Wetenschapswinkel van de Technische Universiteit Delft. Die heeft in ir. M.C. de Jong de persoon gevonden die een eerste oriënterend onderzoek wilde uitvoeren. Na bestudering heeft hij een vijftal varianten op papier gezet. De alter natieven gingen uit van een ondertunne ling door Sas van Gent, een omleiding om Sas van Gent heen tot het omleiden via de brug in Sluiskil naar de oostelijke kanaal oever. Vooral dit laatste sprak de Welzijnsraad erg aan. Tachtig procent van de te vervoeren stoffen moet in principe niet door Sas van Gent heen. De plannen om een oostelijke aansluiting met het Belgische spoor te maken zitten reeds in de pen en zijn verwoord in het "Plan van Aanpak Kanaalzone". Dit alles maakt het mogelijk, indien er een oostelijke ontslui ting gemaakt wordt, om de spoorverbin ding tussen Sluiskil en Sas van Gent te ver- v U snijdt de gemeente Sas van Gent als het ware doormidden. Het betreft hier een goederenspoorlijn die vroeger vooral gebruikt werd om kolen en suikerbieten te transporteren. In de loop der jaren ech ter is de diversiteit van de te vervoeren stoffen sterk gewijzigd, terwijl ook de Spoor door Sas van Gent Foto: Peter Verdurmen wijderen. Dit alternatief zou de inwoners van Sas van Gent een hoop overlast bespa ren en de risico's van het gevaarlijke stof fen vervoer aanzienlijk verkleinen. 0 Maurice Vereecken is secretaris van de Welzijnsraad Sas van Gent. 14 WANTIJ JUNI 1993

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1993 | | pagina 18