Welzijnsraad Sas van Gent
Jlegionaai
Maurice Vereecken
De "Stichting Welzijnsraad Sas van Gent" is een club
mensen die al veertien jaar aan de weg timmert. Niet
alleen het milieu, maar ook de verkeersveiligheid en de
welzijnsbeleving van de mensen in Sas van Gent staan
hoog op de agenda.
Eind 1992 heeft de Welzijnsraad
eeen enquête gehouden, in alle vier
de kernen: Sas van Gent,
Westdorpe, Zandstraat en
Philippine. De bedoeling van de enquête
was te weten te komen hoe milieubewust
de huishoudens zijn en hoe het staat met
de kennis over gescheiden inleveren van
afval. Er is heel wat energie gestoken in
het opstellen van de vragen en het maken
van de uitdraai van de adressen. Als lei
draad werd de kleine enquête gebruikt die
de Welzijnsraad een jaar of zes geleden
gehouden heeft.
Zo'n twintig vrijwilligers werden bijeen
getrommeld en vervolgens bezocht men
een tweehonderd adressen. De vragen die
gesteld werden gingen van "hoeveel huis
houdelijk afval heeft u per week?" tot
"kent u de mogelijkheid om plastic afval
apart in te leveren in de speciale contai
ners?".
Voorlichting
De respons was geweldig: 88 procent van
de formulieren werd correct ingeleverd.
Ook de conclusie die uit de enquête
getrokken kon worden, was bemoedigend.
De meeste inwoners van de gemeente zijn
in meer of mindere mate betrokken bij het
reilen en zeilen van het milieu.
Knelpunten kwamen duidelijk naar voren
zoals de afvalbox voor klein chemisch
afval en de inzameling ervan. Mensen wil
len graag hun afval gescheiden inleveren
maar het schort nog steeds aan kennis om
dit op een goede manier te kunnen doen.
Een actievere voorlichting is hier zeker op
z'n plaats. Al met al leverde de uitslag vol
doende stof op om een aantal aanbevelin
gen te plaatsen richting gemeentehuis.
Voor de Welzijnsraad zelf leverde de uit
slag voldoende stof op om te bepalen op
welke punten hij de komende jaren voor
lichting moet geven.
Spoorlijn
Een andere kwestie die de Welzijnsraad
heeft aangepakt is de verkeersveiligheid
op en om het spoor. Van oudsher loopt
door de Kanaalzone een spoorlijn. Deze
intensiteit sterk is verhoogd en daarmee
de overlast voor de omwonenden. Al met
al genoeg redenen voor de Welzijnsraad
om samen met de bewonersbelangenver
eniging "St.- Albert" in actie te komen.
Als eerste stap werd contact opgenomen
met de Wetenschapswinkel van de
Technische Universiteit Delft. Die heeft in
ir. M.C. de Jong de persoon gevonden die
een eerste oriënterend onderzoek wilde
uitvoeren. Na bestudering heeft hij een
vijftal varianten op papier gezet. De alter
natieven gingen uit van een ondertunne
ling door Sas van Gent, een omleiding om
Sas van Gent heen tot het omleiden via de
brug in Sluiskil naar de oostelijke kanaal
oever. Vooral dit laatste sprak de
Welzijnsraad erg aan. Tachtig procent van
de te vervoeren stoffen moet in principe
niet door Sas van Gent heen. De plannen
om een oostelijke aansluiting met het
Belgische spoor te maken zitten reeds in
de pen en zijn verwoord in het "Plan van
Aanpak Kanaalzone". Dit alles maakt het
mogelijk, indien er een oostelijke ontslui
ting gemaakt wordt, om de spoorverbin
ding tussen Sluiskil en Sas van Gent te ver-
v U
snijdt de gemeente Sas van Gent als het
ware doormidden. Het betreft hier een
goederenspoorlijn die vroeger vooral
gebruikt werd om kolen en suikerbieten
te transporteren. In de loop der jaren ech
ter is de diversiteit van de te vervoeren
stoffen sterk gewijzigd, terwijl ook de
Spoor door Sas van Gent
Foto: Peter Verdurmen
wijderen. Dit alternatief zou de inwoners
van Sas van Gent een hoop overlast bespa
ren en de risico's van het gevaarlijke stof
fen vervoer aanzienlijk verkleinen. 0
Maurice Vereecken is secretaris van de
Welzijnsraad Sas van Gent.
14 WANTIJ JUNI 1993