Vraagtekens bij luchtverontreiniging
Zeeuwse bedrijven
Peter van den Berg
In het Zeeuws milieubeleidsplan Kerend Tij zijn
vergaande beperkingen van de uitstoot van gevaarlijke
stoffen geformuleerd. Ligt het terugdringen van uitstoot
van gevaarlijke gassen op schema? Stagiaire Ivy
de Heer van de Hogeschool West-Brabant deed een
onderzoek.
Milieu en Waterstaat van de provincie
Zeeland heeft maar een beperkt beeld van
de industriële uitstoot naar de lucht. Op
dit moment ontbreekt een duidelijk plan
om de uitstoot van milieugevaarlijke stof
fen aan te pakken. Ook de uitstoot van
kleinere bedrijven verdient extra aan
dacht. Een aantal vergunningen moet drin
gend aangescherpt worden wegens grote
tekortkomingen.
k Kerend Tij staat bol van doelstel
lingen om de uitstoot te beper
ken. Doelstellingen waar je
meestal niets mee kunt. Een dui
delijk reductiebeleid met een daaraan vast
gekoppeld actieprogramma per stof of
bedrijf ontbreekt. Een positieve uitzonde
ring op deze trieste constatering is het
CFK-actieprogramma en het KWS-2000,
dat uitstootbeperking van koolwaterstof
fen in het jaar 2000 met 58% nastreeft.
Vergunningen
Om een indruk te krijgen van de uitstoot
naar de lucht zijn de vergunningen inge
zien van achttien grote bedrijven in
Zeeland. Grofweg veroorzaken deze
bedrijven de helft van alle industriële uit
stoot naar de lucht.
Over het algemeen geven de vergunnin
gen niet het inzicht dat verwacht mocht
worden. De belangrijkste redenen zijn dat
gegevens over de hoeveelheid uitstoot,
over de concentratie van de uitstoot en
ovër milieugevaarlijke stoffen in de ver
gunning ontbreken. Het betreft vaak oude
re vergunningen. Recent verstrekte ver
gunningen geven gelukkig een vollediger
beeld van de uitstoot.
Bezwaren
Bij het aanpassen van vergunningen vraagt
de Zeeuwse Milieufederatie zich af of bij
de provincie Zeeland wel de wil aanwezig
is om reductiedoelstellingen uit te voeren.
Voor milieugevaarlijke stoffen staan in
Kerend Tij reducties genoemd van 60 tot
90 procent. Vandaar onze verzoeken om
die reductiedoelstellingen op te nemen in
de vergunningen. Jammer genoeg zijn die
verzoeken steeds genegeerd. De provincie
voert dan als argument aan dat er nog
geen vertaling van de doelstelling van
Kerend Tij naar het betreffende bedrijf
heeft plaatsgevonden; de gegevens uit het
basisjaar zouden ontbreken of beperkin
gen zouden wettelijk nog niet afdwing
baar zijn.
Trend
Meer duidelijkheid geven de uitstootmel-
dingen die de achttien bedrijven jaarlijks
moeten doen in het kader van hun vergun
ning. Over de jaren 1989, 1990 en 1991
zijn deze door de provincie gedeeltelijk
geïnventariseerd. Helaas ontbreken de cij
fers over het basisjaar. Tezamen met cijfers
uit het TNO-rapport "Industriële lucht-
emissies in Zeeland weergeven 1985-
1988", krijgen we een aardige indruk van
de uitstoot in de loop der jaren.
De totale uitstoot van de achttien bedrij
ven is de afgelopen drie jaar iets afgeno
men. Dit wordt geheel veroorzaakt door
de dalende trend van de uitstoot van ver
zurende en vermestende stoffen. Ondanks
deze daling is niet te verwachten dat de
reductiedoelstellingen voor verzurende
stoffen, afgesproken voor het jaar 2000,
gehaald worden.
Voor de zeer schadelijke stoffen benzeen,
formaldehyde, styreen en fluoriden is ech
ter een duidelijke toename zichtbaar in de
uitstoot!
Beperkt beeld
Van een gestructureerde beperking van de
uitstoot van industriële bedrijven is geen
sprake. Daardoor komen de doelstellingen
van Kerend Tij in de knel. De Dienst
Gelukkig zijn er bedrijven in
Zeeland die zichzelf beperking
van uitstoot naar de lucht tot doel
stellen, bijvoorbeeld Dow
Benelux en Hercules. Ook naar
aanleiding van convenanten,
zoals met de basismetaal, kunnen
er flinke reducties bereikt wor
den, bijvoorbeeld bij Pechiney en
de Cokesfabriek. Ten slotte kun
nen ook bedrijven die het conve
nant van de chemie ondertekend
hebben in de toekomst bijdragen
tot flinke beperking van de uit
stoot. Dat is een positieve ontwik
keling.
Peter van den Berg is stafmedewerker van
de Zeeuwse Milieufederatie.
16 WANTIJ JUNM993
14 VVMIN IIJ JOIMl I33J