EEN 4 VOOR NATUUR- V £N MILIEU NME-Coördinatoren Veldwerk water leerlingen St. Willibrordcollege Goes Foto: Marcel van der Borgt Binnen het NME-onderwijsproject worden natuur oud er cursussen door het Consulentschap gestimuleerd. Daar is ook een bescheiden hoeveelheid geld voor beschikbaar. Leerkrachten en natuurou- ders zorgen er samen voor dat de school- omgeving leeromgeving wordt Voortgezet Onderwijs Evenals in het Primair Onderwijs wordt natuur- en milieu-educatie in het Voortgezet Onderwijs geen apart vak, maar maakt het deel uit van de inhoud van veel vakken: Natuur- en Scheikunde, Biologie, Verzorging, Geschiedenis en Staatsinrichting, Aardrijkskunde, Economie en Techniek. Om dat goed af te stemmen is er veel coör dinatie nodig. Ook al omdat gelijktijdig de Basisvorming moet worden ingevoerd op de scholen. Het aanstellen van een NME-coördinator op de scholen kan voor dat probleem een oplossing bieden. Die NME-coördinator kan dan tevens de invoering van milieu zorg op school bevorderen. Het CNME heeft de aanstelling van een NME-coördinator op de scholen sterk gestimuleerd. En met succes: 31 van de 33 scholen voor Voortgezet Onderwijs in Zeeland hebben inmiddels zo'n coördina tor. De scholen ontvangen daarvoor een financiële tegemoetkoming van 5600,— per jaar. Ondersteuning Ook het project in het Voortgezet Onderwijs heeft een tweede "buiten schoolse" poot: de ondersteuning rondom de school. Veel organisaties kunnen het onderwijs behulpzaam zijn bij de uitvoe ring van NME. Dat komt o.a. omdat NME erg breed is: van natuurstudie tot verkeer en vervoer, van integraal waterbeheer tot afvalzorg. Om scholen en leerkrachten allerlei zoekwerk te besparen gaat het CNME: *Een handleiding maken voor de NME- coördinatoren op de scholen *Een beschrijving maken van het brede NME-netwerk en de organisaties die bij dragen aan NME-projecten kunnen leve ren *Het beschikbare NME-materiaal in kaart brengen (en de bereikbaarheid daarvan vergroten) Uitbreiding van het NME-netwerk, door het realiseren van Milieu-Educatieve Centra. Ook komt er in samenwerking met de Hogeschool Midden Nederland een nascholingscursus voor de NME-coördina- toren. Daarnaast is het van groot belang dat NME-coördinatoren van elkaar kunnen leren. Daarom gaat het CNME bijeenkom sten organiseren voor deze coördinatoren, terwijl er ook een nieuwsbrief zal verschij nen, waarin ervaringen, lesmateriaal en andere belangrijke zaken voor het project een plaats krijgen. Milieu-Educatieve Centra De afgelopen jaren is -en wordt- er hard gewerkt aan de oprichting van regionale Milieu-Educatieve Centra (MEC's). Het zal duidelijk zijn dat deze MEC's bij natuur- en milieu-educatie in het onderwijs een belangrijke rol spelen. Ze worden dan ook nauw betrokken bij de uitvoering. De pro jecten betekenen voor de regio's waar nog geen MEC is een extra stimulans deze snel op te richten. Er wordt een uitstekende basis gelegd voor de MEC's om op een effectieve manier het onderwijs te onder steunen. Dit schooljaar is op alle scholen voor Voortgezet Onderwijs in Nederland de Basisvorming ingevoerd. De Basisvorming is een inhoudelijke vernieuwing van het onderwijs. Er zijn nieuwe vakken inge voerd zoals informatiekunde, techniek en verzorging. Het gaat in de Basisvorming niet alleen om nieuwe vakken. In de Basisvorming moet de samenhang tussen vakken en de maatschappelijke toepassing duidelijk zichtbaar worden en moet de inhoud van het onderwijs meer op het aanleren van vaardigheden gericht wor den. Natuur- en milieu-educatie past daar om prima in de Basisvorming. Op bijna alle middelbare scholen in Zeeland is met ingang van dit schooljaar een natuur- en milieucordinator aangesteld. Veldwerk Eén van hen is Marcel Van der Borgt (41), docent aardrijkskunde aan het St. Willibrordcollege in Goes. Voor hem komt natuur- en milieu-educatie niet uit de lucht vallen. "Met aardrijkskunde was ik er al mee bezig. Mijn ervaring is dat leerlin gen van eigen onderzoek meer opsteken dan van lesjes uit het boek. En ze vinden het nog leuk ook. Ik ben eenvoudig begon nen met bijvoorbeeld leerlingen uit de eer ste klas een tijd het weerbericht bij te laten houden. Op den duur kwam er steeds meer bij, zoals zelf een windmeter Illustratie: Studio Bajo VOUWBLAD WANTIJ OKTOBER 1993

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1993 | | pagina 13