EEN 4
VOOR NATUUR-
V £N MILIEU
NME-Coördinatoren
Veldwerk water leerlingen St. Willibrordcollege Goes
Foto: Marcel van der Borgt
Binnen het NME-onderwijsproject worden
natuur oud er cursussen door het
Consulentschap gestimuleerd. Daar is ook
een bescheiden hoeveelheid geld voor
beschikbaar. Leerkrachten en natuurou-
ders zorgen er samen voor dat de school-
omgeving leeromgeving wordt
Voortgezet Onderwijs
Evenals in het Primair Onderwijs wordt
natuur- en milieu-educatie in het
Voortgezet Onderwijs geen apart vak,
maar maakt het deel uit van de inhoud van
veel vakken: Natuur- en Scheikunde,
Biologie, Verzorging, Geschiedenis en
Staatsinrichting, Aardrijkskunde,
Economie en Techniek.
Om dat goed af te stemmen is er veel coör
dinatie nodig. Ook al omdat gelijktijdig de
Basisvorming moet worden ingevoerd op
de scholen.
Het aanstellen van een NME-coördinator
op de scholen kan voor dat probleem een
oplossing bieden. Die NME-coördinator
kan dan tevens de invoering van milieu
zorg op school bevorderen.
Het CNME heeft de aanstelling van een
NME-coördinator op de scholen sterk
gestimuleerd. En met succes: 31 van de 33
scholen voor Voortgezet Onderwijs in
Zeeland hebben inmiddels zo'n coördina
tor. De scholen ontvangen daarvoor een
financiële tegemoetkoming van 5600,—
per jaar.
Ondersteuning
Ook het project in het Voortgezet
Onderwijs heeft een tweede "buiten
schoolse" poot: de ondersteuning rondom
de school. Veel organisaties kunnen het
onderwijs behulpzaam zijn bij de uitvoe
ring van NME. Dat komt o.a. omdat NME
erg breed is: van natuurstudie tot verkeer
en vervoer, van integraal waterbeheer tot
afvalzorg. Om scholen en leerkrachten
allerlei zoekwerk te besparen gaat het
CNME:
*Een handleiding maken voor de NME-
coördinatoren op de scholen
*Een beschrijving maken van het brede
NME-netwerk en de organisaties die bij
dragen aan NME-projecten kunnen leve
ren
*Het beschikbare NME-materiaal in kaart
brengen (en de bereikbaarheid daarvan
vergroten)
Uitbreiding van het NME-netwerk, door
het realiseren van Milieu-Educatieve
Centra.
Ook komt er in samenwerking met de
Hogeschool Midden Nederland een
nascholingscursus voor de NME-coördina-
toren. Daarnaast is het van groot belang
dat NME-coördinatoren van elkaar kunnen
leren. Daarom gaat het CNME bijeenkom
sten organiseren voor deze coördinatoren,
terwijl er ook een nieuwsbrief zal verschij
nen, waarin ervaringen, lesmateriaal en
andere belangrijke zaken voor het project
een plaats krijgen.
Milieu-Educatieve Centra
De afgelopen jaren is -en wordt- er hard
gewerkt aan de oprichting van regionale
Milieu-Educatieve Centra (MEC's). Het zal
duidelijk zijn dat deze MEC's bij natuur- en
milieu-educatie in het onderwijs een
belangrijke rol spelen. Ze worden dan ook
nauw betrokken bij de uitvoering. De pro
jecten betekenen voor de regio's waar nog
geen MEC is een extra stimulans deze snel
op te richten. Er wordt een uitstekende
basis gelegd voor de MEC's om op een
effectieve manier het onderwijs te onder
steunen.
Dit schooljaar is op alle scholen voor
Voortgezet Onderwijs in Nederland de
Basisvorming ingevoerd. De Basisvorming
is een inhoudelijke vernieuwing van het
onderwijs. Er zijn nieuwe vakken inge
voerd zoals informatiekunde, techniek en
verzorging. Het gaat in de Basisvorming
niet alleen om nieuwe vakken. In de
Basisvorming moet de samenhang tussen
vakken en de maatschappelijke toepassing
duidelijk zichtbaar worden en moet de
inhoud van het onderwijs meer op het
aanleren van vaardigheden gericht wor
den. Natuur- en milieu-educatie past daar
om prima in de Basisvorming. Op bijna
alle middelbare scholen in Zeeland is met
ingang van dit schooljaar een natuur- en
milieucordinator aangesteld.
Veldwerk
Eén van hen is Marcel Van der Borgt (41),
docent aardrijkskunde aan het
St. Willibrordcollege in Goes. Voor hem
komt natuur- en milieu-educatie niet uit de
lucht vallen. "Met aardrijkskunde was ik er
al mee bezig. Mijn ervaring is dat leerlin
gen van eigen onderzoek meer opsteken
dan van lesjes uit het boek. En ze vinden
het nog leuk ook. Ik ben eenvoudig begon
nen met bijvoorbeeld leerlingen uit de eer
ste klas een tijd het weerbericht bij te
laten houden. Op den duur kwam er
steeds meer bij, zoals zelf een windmeter
Illustratie: Studio Bajo
VOUWBLAD WANTIJ OKTOBER 1993