Handleiding
Voor meer informatie:
bouwen en op excursie gaan naar het
weerstation van het KNMI in Vlissingen.
Nu doen de leerlingen in elk leerjaar veld
werk. De brugklassers dicht bij huis, zoals
onderzoeken wat voor grondsoort er in de
tuin voorkomt. De derde klassers doen
weer een onderzoek naar de milieuvervui
ling in de directe omgeving van de school.
Hoe ouder de leerlingen zijn, hoe verder
we van huis gaan. Het landschap in
Zeeland leent zich prima voor natuur- en
milieu- educatie. De omgeving biedt moge
lijkheden zat, zoals de Zak van Zuid-
Beveland, Neeltje Jans, Saeftinghe, noem
maar op."
Onderzoek
"In de vijfde klas organiseren we samen
met het vak biologie een werkweek in
Drente. De leerlingen trekken het veld in
om zelf landschapsonderzoek te verrich
ten, bodemboringen te doen waterkwali
teit te analyseren, mensen te enquêteren
en bijvoorbeeld in vuilnisbakken te
snuffelen om te zien wat het toerisme ach
terlaat. De leerlingen zijn over het alge
meen enthousiast. Je ziet ze soms 's avonds
laat nog in een microscoop turen. Als je
later oud-leerlingen ontmoet, weten ze
zich juist dit soort activiteiten uit hun
schooltijd te herinneren. Dat is toch leuk."
Rol
Wat verwacht hij van zijn rol als natuur- en
milieu-coördinator op school?
Volgens Marcel komt natuur- en milieu
educatie in het onderwijs structureel
alleen van de grond als leerkrachten van
verschillende vakken er zich voor in wil
len zetten en als de directie zich medever
antwoordelijk voelt. "De collega's moeten
het zien zitten en de directie moet tijd en
middelen vrij willen maken. Het mag niet
vrijblijvend worden. Je moet bijvoorbeeld
gezamenlijk aan nascholing deel kunnen
nemen of conferenties bij kunnen wonen.
Je moet regelmatig met elkaar om de tafei
gaan zitten en dan kijken wat je bij elk vak
al doet, wat nog ontbreekt en vooral wat je
samen kunt doen. Kortom, er moet een
beleidsplan komen dat stapsgewijs wordt
uitgevoerd. Ik hoop natuurlijk dat het niet
alleen bij veel praten over het milieu blijft,
maar dat we juist veel gaan doen. Niet
alleen in de lessen, maar ook daarbuiten.
Dat we bijvoorbeeld pok eens kritisch kij
ken naar de plastic bekertjes en het proef
werkpapier op school."
Internationaal
Marcel verheugt zich speciaal op de inter
nationale samenwerking die in de pen zit.
Samen met andere leraren aardrijkskunde
gaat hij met collega's in Nederland, België,
Duitsland, Hongarije en Zimbabwe, onder
auspiciën van de Unesco, een lesmodule
over het thema "rivieren" ontwikkelen. Hij
gaat daarvoor eerst bij het Instituut
Clingendael een cursus volgen in onder
wijs over de grenzen. "Van zulke ervarin
gen leer je. Dat houdt je als leraar fris. Dat
is ook belangrijk."
Ja, ik steun de Zeeuwse Milieufederatie
Naam:
Adres:
Postcode woonplaats: Tel.
v wordt lid van de Zeeuwse Milieufederatie en ontvangt vier keer per jaar Wantij, tijdschrift
voor milieu en natuur in Zeeland.
-N doet een lidmaatschap van de Zeeuwse Milieufederatie cadeau. Ontvanger krijgt vier keer per
jaar Wantij, tijdschrift voor milieu en natuur in Zeeland.
Ontvanger:
Adres:
Postcode woonplaats:TeL
Ik wacht met betalen (tenminste f 25,- per jaar) op de acceptgiro.
VOUWBLAD WANTIJ OKTOBER 1993
Om de NME-coördinatoren i?i hun werk te
ondersteunen, krijgen ze de beschikking
over een handleiding. Deze handleiding is
een inventarisatie van organisaties, zowel
op landelijk gebied als op Zeeuws gebied,
die een NME- coördinator informatie of
ondersteuning bieden bij het uitoefenen
van zijn of haar taak op school, zonder
zelf allesweter op het gebied van natuur-
en milieu-educatie te zijn.
Het bevat een overzicht van:
- netwerk van NME-ondersteuning, lande
lijk o.a. hetIV.N. (vereniging voor
natuur- en milieu-educatie), provinciaal
en regionaal.
- onderwijs ondersteunende instanties,
pedagogische centra.
- informatiebronnen op het gebied van
NME, o.a. Milieutelefoon, Stichting
Milieu-Educatie.
- informatie over milieuzorg op school.
- lijst met NME-lesmaterialen.
- literatuuroverzicht.
Dit naslagwerk is een losbladig systeem,
en zal op gezette tijden bijgesteld worden.
Consulentschap NME
Postbus 334
4460 AS Goes
Tel. 01100-11675
Regionaal Pedagogisch Centrum
Zeeland
Noordweg 495
4333 KE Middelburg
Dhr. J.v.d. Velde
Tel. 01180-28851