Handleiding Voor meer informatie: bouwen en op excursie gaan naar het weerstation van het KNMI in Vlissingen. Nu doen de leerlingen in elk leerjaar veld werk. De brugklassers dicht bij huis, zoals onderzoeken wat voor grondsoort er in de tuin voorkomt. De derde klassers doen weer een onderzoek naar de milieuvervui ling in de directe omgeving van de school. Hoe ouder de leerlingen zijn, hoe verder we van huis gaan. Het landschap in Zeeland leent zich prima voor natuur- en milieu- educatie. De omgeving biedt moge lijkheden zat, zoals de Zak van Zuid- Beveland, Neeltje Jans, Saeftinghe, noem maar op." Onderzoek "In de vijfde klas organiseren we samen met het vak biologie een werkweek in Drente. De leerlingen trekken het veld in om zelf landschapsonderzoek te verrich ten, bodemboringen te doen waterkwali teit te analyseren, mensen te enquêteren en bijvoorbeeld in vuilnisbakken te snuffelen om te zien wat het toerisme ach terlaat. De leerlingen zijn over het alge meen enthousiast. Je ziet ze soms 's avonds laat nog in een microscoop turen. Als je later oud-leerlingen ontmoet, weten ze zich juist dit soort activiteiten uit hun schooltijd te herinneren. Dat is toch leuk." Rol Wat verwacht hij van zijn rol als natuur- en milieu-coördinator op school? Volgens Marcel komt natuur- en milieu educatie in het onderwijs structureel alleen van de grond als leerkrachten van verschillende vakken er zich voor in wil len zetten en als de directie zich medever antwoordelijk voelt. "De collega's moeten het zien zitten en de directie moet tijd en middelen vrij willen maken. Het mag niet vrijblijvend worden. Je moet bijvoorbeeld gezamenlijk aan nascholing deel kunnen nemen of conferenties bij kunnen wonen. Je moet regelmatig met elkaar om de tafei gaan zitten en dan kijken wat je bij elk vak al doet, wat nog ontbreekt en vooral wat je samen kunt doen. Kortom, er moet een beleidsplan komen dat stapsgewijs wordt uitgevoerd. Ik hoop natuurlijk dat het niet alleen bij veel praten over het milieu blijft, maar dat we juist veel gaan doen. Niet alleen in de lessen, maar ook daarbuiten. Dat we bijvoorbeeld pok eens kritisch kij ken naar de plastic bekertjes en het proef werkpapier op school." Internationaal Marcel verheugt zich speciaal op de inter nationale samenwerking die in de pen zit. Samen met andere leraren aardrijkskunde gaat hij met collega's in Nederland, België, Duitsland, Hongarije en Zimbabwe, onder auspiciën van de Unesco, een lesmodule over het thema "rivieren" ontwikkelen. Hij gaat daarvoor eerst bij het Instituut Clingendael een cursus volgen in onder wijs over de grenzen. "Van zulke ervarin gen leer je. Dat houdt je als leraar fris. Dat is ook belangrijk." Ja, ik steun de Zeeuwse Milieufederatie Naam: Adres: Postcode woonplaats: Tel. v wordt lid van de Zeeuwse Milieufederatie en ontvangt vier keer per jaar Wantij, tijdschrift voor milieu en natuur in Zeeland. -N doet een lidmaatschap van de Zeeuwse Milieufederatie cadeau. Ontvanger krijgt vier keer per jaar Wantij, tijdschrift voor milieu en natuur in Zeeland. Ontvanger: Adres: Postcode woonplaats:TeL Ik wacht met betalen (tenminste f 25,- per jaar) op de acceptgiro. VOUWBLAD WANTIJ OKTOBER 1993 Om de NME-coördinatoren i?i hun werk te ondersteunen, krijgen ze de beschikking over een handleiding. Deze handleiding is een inventarisatie van organisaties, zowel op landelijk gebied als op Zeeuws gebied, die een NME- coördinator informatie of ondersteuning bieden bij het uitoefenen van zijn of haar taak op school, zonder zelf allesweter op het gebied van natuur- en milieu-educatie te zijn. Het bevat een overzicht van: - netwerk van NME-ondersteuning, lande lijk o.a. hetIV.N. (vereniging voor natuur- en milieu-educatie), provinciaal en regionaal. - onderwijs ondersteunende instanties, pedagogische centra. - informatiebronnen op het gebied van NME, o.a. Milieutelefoon, Stichting Milieu-Educatie. - informatie over milieuzorg op school. - lijst met NME-lesmaterialen. - literatuuroverzicht. Dit naslagwerk is een losbladig systeem, en zal op gezette tijden bijgesteld worden. Consulentschap NME Postbus 334 4460 AS Goes Tel. 01100-11675 Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland Noordweg 495 4333 KE Middelburg Dhr. J.v.d. Velde Tel. 01180-28851

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1993 | | pagina 14