Waar blijven de handhavers van het eerste uur? Handhaving Ton de Lange Onlangs heb ik me op een ledenvergadering van de Zeeuwse Milieufederatie nogal kritisch Uitgelaten over de weinig actieve rol van milieu-organisaties bij de handhaving van het milieurecht. Ik heb me vergist. Niet dat ik hun inbreng heb onderschat. Ik blijf er bij dat ze veel te passief zijn. Nee, het is meer dat ik me later gerealiseerd heb dat, lang voordat bij de overheid het licht ging schijnen, de handhaving één van de kernactiviteiten van de milieubeweging was. Toen gaf de overheid echter niet thuis. Nu, kennelijk een beetje moe geworden van "het kluitje in het riet", bespeur ik wantrouwen. Zo van: "Laat de overheid eerst maar eens bewijzen dat ze de handhaving serieus neemt, voor we er weer energie in stoppen. Zwakste schakel Ondertussen heeft de milieube- 0 weging haar bakens verzet. Zij is van strategie veranderd en is meer beleidsmatig gaan werken. Zit nu aan de vergadertafels bij de over heid en denkt mee over het milieubeleid. Ook is er veel aandacht voor vergunnin gen. Men zet zich in voor een scherpe normstelling tot aan de Raad van State toe. Die strategie blijkt succesvol. Milieu-orga nisaties hebben veel aan invloed gewon nen. Maar beleid moet wel worden uitgevoerd. Je kunt nog zo'n prachtige vergunning hebben met heel strenge normen, het blijft papier als er niet wordt gehandhaafd. Conclusie: er is alleen concrete milieu winst te halen als je ook zorg besteedt aan handhaving. De handhaving nu blijkt - wei nig verrassend overigens - de zwakste schakel te zijn. Politiestaat De laatste paar jaar wordt er door de diver se overheden hard gewerkt om de handha ving op peil te brengen. Dit lukt aardig. Onder het motto "alle hens aan dek" is er een nauwe samenwerking tussen bestuur, politie en justitie. Er is een handhavings- structuur opgezet: Lokale Kontaktgroepen Milieu (LKM's) voor de incidenten en een regionale variant hierop, de Regionale Kontaktgroepen Milieu (RKM's) voor pro jecten. Er wordt vooruitgang geboekt. Het aantal processenverbaal bijvoorbeeld, stijgt jaarlijks met tientallen procenten. De prognose voor 1993 is ruim 800 processen verbaal. Toch kan de overheid het niet alleen af. Nederland is geen politiestaat. We kiezen niet voor een milieu-agent op elke hoek van de fabriek. Overheidscontrole is per definitie beperkt. En dat knelt op dit moment. Op andere terreinen van het recht is dat geen probleem. Daar is de burger voldoende bij de handhaving betrokken. Iemand bij wie wordt ingebroken of wiens auto wordt gestolen zal vrijwel altijd aangifte doen. Bij milieudelicten is dat anders. Die zijn voor veel burgers "te ver van het bed". Zelden doet een burger aangifte. Voor mij is de oplossing duidelijk. Daar waar de burger het laat liggen, zullen de milieu-organisa ties het over moeten nemen. Gerommel Dat er milieu-organisaties zijn die dit doen bewijst de natuurbeschermingsvereniging "De Steltkluut" met haar rapport "Gerommel in de groene marge". Kort weergegeven bevat het rapport een inven tarisatie van maarliefst 130 aantastingen van de natuur in het buitengebied van Zeeuwsch-Vlaanderen over een periode van vier jaar (1988-1992). De meest voor komende aantastingen zijn: - het dumpen van agrarisch afval (zoals maaiafval) in voor de natuur waardevolle gebieden (20x); - het ophogen van laagten (45x); - het scheuren van grasland of afgraven van dijklichamen (27x); - (sluik)stort van puin, (bouw)afval (34x). Informatie over aantastingen van de natuur, eventueel gevolgd door een aangifte, wordt bijzonder op prijs gesteld. Zwartboek Op zich zijn het allemaal kleine aantastin gen waarbij je je steeds weer afvraagt of je daar nu moeilijk over moet gaan doen, aldus de rapporteurs. Samen echter zijn ze van grote invloed op natuur en landschap. Het is dan ook terecht dat er aan de bel wordt getrokken. Het buitengebied lijkt vogelvrij. Te meer nu blijkt dat veel van die aantastingen zijn aangemeld bij gemeenten, provincie of waterschap. Zelden met respons, en vrijwel nooit met herstel. Men wijst op de geringe actualiteit van de meeste bestemmingsplannen, waar mee mogelijk de juridische basis van hand- havingshandelen in twijfel kan worden getrokken. Men twijfelt echter nog sterker aan de inspanningen die gemeenten zich getroosten om het gestelde in de plannen 13 WANTIJ OKTOBER 1993

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1993 | | pagina 17