na te leven. Men staaft dit met een aantal
voorbeelden van voortschrijdende achter
uitgang van natuurwaarden in een gebied
waarop wel degelijk de bestemming
"natuur" ligt: "Een dramatisch gapende
kloof tussen beleidsvoornemens en
beleidsuitvoering".
Gelukkig laat "De Steltkluut" het er niet bij
zitten. Ze zijn aan het inventariseren gesla
gen. Het resultaat is een zwartboek met
aanbevelingen. Een van de aanbevelingen
is het inschakelen van de RKM's en LKM's
in Zeeuwsch-Vlaanderen.
Verantwoordelijk
Het heeft geen zin een schuldige aan te
wijzen. Weliswaar zijn gemeenten als eer
ste verantwoordelijk voor het handhaven
Politie, justitie en
milieubeweging
moeten klok
gelijkzetten.
Foto: ZMF
van bestemmingsplannen. Het valt echter
niet mee in je eentje te handhaven. Bij het
storten van puin of agrarisch afval kan
evengoed de Wet Milieubeheer of Wet
Verontreiniging Oppervlaktewateren van
toepassing zijn. Het Waterschap of de
Provincie zijn dan mogelijk de verant
woordelijke overheden. Ook justitie en
politie kunnen zich in dit opzicht niet ver
schonen. Dat je het niet alleen kan, weten
we inmiddels. Vandaar dat is gekozen voor
de "alle hens aan dekformule" in de vorm
van RKM's en LKM's.
De samenwerking is nog van recente
datum. De eerste LKM's zijn halverwege
1990 opgericht en de laatste RKM moet
nog worden geïnstalleerd. Het accent ligt
tot nu toe op milieuhygiëne. Daar hebben
we de handen vol aan. Alleen de LKM-
Oosterschelde is bijzonder actief aan het
groene front. De tijd lijkt nu rijp dit front
te gaan verbreden.
LOKALE CONTACTGROEPEN MILIEU
PLAATS
TELEFOONNUMMER
GEMEENTE
SECRETARIS
Axel
01155-2220
gemeente Axel
Borsele/Kapelle
01106-1500
politie Borsele
Goes
01100-21212
gemeente Goes
Hulst
01140-89000
gemeente Hulst
.Middelburg
01180-82315
gemeente Middelburg
Reimerswaal
01130-81810
politie Reimerswaal
Schouwen Duiveland
01110-14055
politie Zierikzee
Terneuzen
01150-94151
politie Terneuzen
Tholen/St. Philipsland
01660-3750
politie Tholen
Vlissingen
01184-87000
gemeente Vlissingen
Walcheren
01186-1610
politie Valkenisse
West-Zeeuwsch-Vlaanderen
01170-53156
politie West Zeeuwsch-
Vlaanderen
Oosterschelde
01180-31212
voorlichter stuurgroep
Oosterschelde
Westerschelde
01180-86000
Rijkswaterstaat
Rol
Dit gaat niet vanzelf. Je moet weer met
andere partners afspraken maken: een
andere gedeputeerde, deels andere wet
houders. Ook het strafrechtelijk instru
mentarium is wat zwakker dan bij de
milieuhygiëne. Zo zijn overtredingen van
het bestemmingsplan "slechts" kanton
overtredingen. Maar in combinatie met de
beschikbare bestuurlijke instrumenten
moet de handhaving toch van de grond
kunnen komen.
Tegenover het wat zwakkere handhavings-
instrumentarium staat echter een enorm
potentieel aan ogen en oren in het veld.
Dit blijkt alleen al uit het feit dat bij de
inventarisatie waarop "Gerommel in de
groene marge" is gebaseerd, tussen de 20
en 40 personen betrokken zijn geweest.
Informatie over aantastingen van de
natuur, eventueel gevolgd door een aangif
te, wordt bijzonder op prijs gesteld.
Bedenk echter wel - het is al in "Gerommel
in de groene marge" gesignaleerd - dat niet
alle aantastingen illegaal zijn, omdat
bestemmingsplannen bepaalde handelin
gen domweg niet verbieden. Dit kan frus
trerend zijn. LKM's hebben echter ook de
functie bepaalde knelpunten te signaleren
op grond waarvan het beleid -lees bestem
mingsplan- kan worden aangepast. Maar
dit laatste is uiteraard een afweging die het
bestuur moet maken.
Persoonlijk hoop ik dat
"Gerommel in de groene marge"
het begin is van een andere tijd.
De start van een groeiproces dat
zich niet beperkt tot natuurbe
scherming. Milieu-organisaties
kunnen veel betekenen. Ook bij
de handhaving van het milieuhy-
giënerecht. Tot nu toe laten zij het
er bij zitten. In elk geval voor wat
betreft de strafrechtelijke kant
van de handhaving. De laatste
twee jaar is er, voor zover ik na
kan gaan, welgeteld vier maal
aangifte gedaan, waarvan een
geval niet vervolgbaar was, omdat
het overtreden voorschrift niet te
handhaven bleek. Als je dat ver
volgens afzet tegen de eerder
genoemde 800 processenverbaal
die in 1993 worden verwacht, dan
is dit een mager resultaat. Het zou
goed zijn als de handhavers van
het eerste uur hun teleurstellin
gen uit het verleden over boord
zetten. De Zeeuwse overheden
nemen de handhaving serieus.
Het is nu tijd om de klokken
gelijk te zetten.
Mr. A. de Lange is officier van justitie in
Middelburg
14 WANTIJ OKTOBER 1993