na te leven. Men staaft dit met een aantal voorbeelden van voortschrijdende achter uitgang van natuurwaarden in een gebied waarop wel degelijk de bestemming "natuur" ligt: "Een dramatisch gapende kloof tussen beleidsvoornemens en beleidsuitvoering". Gelukkig laat "De Steltkluut" het er niet bij zitten. Ze zijn aan het inventariseren gesla gen. Het resultaat is een zwartboek met aanbevelingen. Een van de aanbevelingen is het inschakelen van de RKM's en LKM's in Zeeuwsch-Vlaanderen. Verantwoordelijk Het heeft geen zin een schuldige aan te wijzen. Weliswaar zijn gemeenten als eer ste verantwoordelijk voor het handhaven Politie, justitie en milieubeweging moeten klok gelijkzetten. Foto: ZMF van bestemmingsplannen. Het valt echter niet mee in je eentje te handhaven. Bij het storten van puin of agrarisch afval kan evengoed de Wet Milieubeheer of Wet Verontreiniging Oppervlaktewateren van toepassing zijn. Het Waterschap of de Provincie zijn dan mogelijk de verant woordelijke overheden. Ook justitie en politie kunnen zich in dit opzicht niet ver schonen. Dat je het niet alleen kan, weten we inmiddels. Vandaar dat is gekozen voor de "alle hens aan dekformule" in de vorm van RKM's en LKM's. De samenwerking is nog van recente datum. De eerste LKM's zijn halverwege 1990 opgericht en de laatste RKM moet nog worden geïnstalleerd. Het accent ligt tot nu toe op milieuhygiëne. Daar hebben we de handen vol aan. Alleen de LKM- Oosterschelde is bijzonder actief aan het groene front. De tijd lijkt nu rijp dit front te gaan verbreden. LOKALE CONTACTGROEPEN MILIEU PLAATS TELEFOONNUMMER GEMEENTE SECRETARIS Axel 01155-2220 gemeente Axel Borsele/Kapelle 01106-1500 politie Borsele Goes 01100-21212 gemeente Goes Hulst 01140-89000 gemeente Hulst .Middelburg 01180-82315 gemeente Middelburg Reimerswaal 01130-81810 politie Reimerswaal Schouwen Duiveland 01110-14055 politie Zierikzee Terneuzen 01150-94151 politie Terneuzen Tholen/St. Philipsland 01660-3750 politie Tholen Vlissingen 01184-87000 gemeente Vlissingen Walcheren 01186-1610 politie Valkenisse West-Zeeuwsch-Vlaanderen 01170-53156 politie West Zeeuwsch- Vlaanderen Oosterschelde 01180-31212 voorlichter stuurgroep Oosterschelde Westerschelde 01180-86000 Rijkswaterstaat Rol Dit gaat niet vanzelf. Je moet weer met andere partners afspraken maken: een andere gedeputeerde, deels andere wet houders. Ook het strafrechtelijk instru mentarium is wat zwakker dan bij de milieuhygiëne. Zo zijn overtredingen van het bestemmingsplan "slechts" kanton overtredingen. Maar in combinatie met de beschikbare bestuurlijke instrumenten moet de handhaving toch van de grond kunnen komen. Tegenover het wat zwakkere handhavings- instrumentarium staat echter een enorm potentieel aan ogen en oren in het veld. Dit blijkt alleen al uit het feit dat bij de inventarisatie waarop "Gerommel in de groene marge" is gebaseerd, tussen de 20 en 40 personen betrokken zijn geweest. Informatie over aantastingen van de natuur, eventueel gevolgd door een aangif te, wordt bijzonder op prijs gesteld. Bedenk echter wel - het is al in "Gerommel in de groene marge" gesignaleerd - dat niet alle aantastingen illegaal zijn, omdat bestemmingsplannen bepaalde handelin gen domweg niet verbieden. Dit kan frus trerend zijn. LKM's hebben echter ook de functie bepaalde knelpunten te signaleren op grond waarvan het beleid -lees bestem mingsplan- kan worden aangepast. Maar dit laatste is uiteraard een afweging die het bestuur moet maken. Persoonlijk hoop ik dat "Gerommel in de groene marge" het begin is van een andere tijd. De start van een groeiproces dat zich niet beperkt tot natuurbe scherming. Milieu-organisaties kunnen veel betekenen. Ook bij de handhaving van het milieuhy- giënerecht. Tot nu toe laten zij het er bij zitten. In elk geval voor wat betreft de strafrechtelijke kant van de handhaving. De laatste twee jaar is er, voor zover ik na kan gaan, welgeteld vier maal aangifte gedaan, waarvan een geval niet vervolgbaar was, omdat het overtreden voorschrift niet te handhaven bleek. Als je dat ver volgens afzet tegen de eerder genoemde 800 processenverbaal die in 1993 worden verwacht, dan is dit een mager resultaat. Het zou goed zijn als de handhavers van het eerste uur hun teleurstellin gen uit het verleden over boord zetten. De Zeeuwse overheden nemen de handhaving serieus. Het is nu tijd om de klokken gelijk te zetten. Mr. A. de Lange is officier van justitie in Middelburg 14 WANTIJ OKTOBER 1993

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1993 | | pagina 18