Ecover voorbeeld van industriële vernieuwing Ecologische aanpak levert publiciteit en geld op Els de Mol In het Belgische Malle bouwde Ecover '^s werelds eer ste ecologische fabriek" voor was- en reinigingsproduk- ten. Is hier het begin van een tweede industriële revolu tie zichtbaarEls de Mol, productmanager van Ecover, is daarvan overtuigd. De tekst is een weergave van haar lezing op de Zomeruniversiteit Zeeland. Ecover is marktleider in het seg- ement van milieuverantwoorde was- en onderhoudsproduc ten. Voor eind 1994 wordt een omzet verwacht van 50 miljoen gulden. De markt staat meer en meer open voor milieuzorg. Daar speelt een bedrijf als Ecover op in. Naast een wijzigende markt werken factoren als kwaliteit en prijsstel ling het succes van Ecover in de hand. Ecover heeft inmiddels ruime ervaring met dergelijke producten. De grote was middelenfabrikanten zoals Procter Gamble, Lever en Henkei zijn pas in de tweede helft van de jaren v 80 gaan investe ren in minder milieuschadelijke produc ten en productietechnieken. De consu ment is bereid om een milieuverantwoor de keuze te maken, maar wil geen opoffe ringen doen inzake kwaliteit. Pas door kwaliteit te brengen kunnen fabrikanten van minder milieubelastende producten een brede klantenbasis opbouwen. Ook bedrijven raken meer geïnteresseerd in de afname van milieu-verantwoorde reini gingsmiddelen voor het onderhoud van kantoren en gebouwen. Ecover ziet die tak als een groeimarkt. De prijzen van Ecoverproducten liggen niet hoger dan van conventionele producten. Fabriek De slogan van Ecover luidt: "Op weg naar een minimale belasting van het milieu." Dit komt tot uiting in: - De keuze van de grondstoffen voor de Eeover-producten Ecover gebruikt geen grondstoffen van petrochemische oorsprong, maar componenten uit hernieuwbare bron nen. De grondstoffen hebben geen of slechts geringe toxiciteit. Ecover gebruikt ook de zogenaamde suikertenside als was-actieve stof en biedt zo de suikerin dustrie een andere afzetmarkt voor sui ker. Alle belangrijke grondstoffen zijn van plantaardige oorsprong. Interieur en exterieur van de "eerste ecologische fabriek ter wereld" bezorgen Ecover veel publiciteit. Foto:Ecover - Het bedrijfspand Het nieuwe bedrijfspand van Ecover in België is zoveel mogelijk gebouwd vol gens de ecologische bouwrichtlijnen: hoofdzakelijk Scandinavisch hout, pijpen die niet van P.V.C. zijn en een grasdak. Er is rekening gehouden met de energie die nodig is voor de vervaardiging van de bouwmaterialen alsook met het afval dat daardoor ontstaat. Het bedrijfspand is daarmee zo n 30% duurder. Is dit de straf voor ecologisch bouwen? - Energiekeuze en energiegebruik De machines in de fabriek hebben een lage energiebehoefte, kunstlicht is min der nodig door koepels over de lengte van de dakconstructie, de bouwmateria len zorgen voor goede isolatie. - Afvalstroom Vast afval, zoals hout, karton en plastic, wordt "gerecycleerd". Ecover is bezig met een afvalwaterzuivering via een bio-rotor en een bassin van 2500 m5 met water planten. In de winkel kunnen de produc ten via een navulsysteem verkregen wor den. De plastic verpakkingen bestaan uit poly ethyleen. De drukinkten zijn vrij van zware metalen als lood en cadmium. De hogere kosten die met de manier van produceren samengaan worden volgens Ecover terugverdiend door een beter arbeidsklimaat, bezuinigingen in energie, een lager ziekteverzuim en de enorme publiciteit die "vde eerste ecologische fabriek ter wereld" krijgt. Ecover inves teert niet, zoals de concurrentie, gigan tisch in reclameboodschappen. Ook daar wordt originaliteit en beperking van afval stromen nagestreefd. Zo gaf Ecover stu denten van de Antwerpse Kunstacademie de opdracht van afvalmateriaal billboards te fabriceren. Niet alleen winst, maar ook een maatschappelijke verantwoordelijk heid prevaleert. De winsten worden gedeeltelijk aangewend voor de spon soring of ondersteuning van diverse pro jecten die in het teken staan van een duur zame ontwikkeling. Ecover wil hiermee aantonen dat een duurzame ontwikkeling in de industrie of in het bedrijfsleven niet tot de fictie maar tot de wer kelijkheid kan behoren. (P.v.d. B.) Els de Mol Foto: ZMF Els de Mol is productmanager bij Ecover. Voor meer informatie: Ecover, Industrieweg 3, 2390 Malle België. 7 WANTIJ OKTOBER 1993

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1993 | | pagina 7