Echte Fietsers op de Bevelanden
actief
Suzanne van der Pijll
De Echte Nederlandse Fietsers Bond (ENFB) is op de
Bevelanden razend actief. Dat blijkt uit de activitei
ten van de laatste maanden en de plannen die op
stapel zijn gezet. De ENFB-groep uit Goes bestaat op
dit moment uit een kleine kerngroep die eens per
maand bij elkaar komt.
dDe ENFB-Bevelanden strijdt
samen met boze Wihelmina-
dorpers voor een veilige fiets
route door de kom, zonder last
van vrachtverkeer. Talloze vrachtwagens
rijden namelijk dwars door het voorheen
zo rustige dorp. Die vracht-wagens rijden
naar de mestopslag, aan de noordkant van
het dorp, of ze komen van het industrieter
rein Goes aan de zuidkant. De bewoners
hebben er schoon genoeg van. Ze willen
dat vrachtwagens voor de mestopslag de
wegen van de polder gebruiken en dat de
vrachtwagens voor Goes niet meer door
de dorpskern rijden.
Gasthuisstraat
De ENFB-Bevelanden tekende bezwaar aan
bij de gemeente Goes tegen het experi
menteel afsluiten van de Gasthuisstraat
voor fietsverkeer. Deze enige oost-west
verbinding door de binnenstad van Goes
ligt tussen de Oostwal en de Grote Markt.
Juist deze verbinding wil de gemeente
afsluiten voor fietsers, eerst bij wijze van
experiment, later wellicht voorgoed. De
straat moet voetgangersgebied worden.
De ENFB-Bevelanden vindt dat er een oost
west verbinding voor fietsers door de stad
moet blijven. Oplossingen zijn bijvoor
beeld: minder winkeluitstallingen toe
staan, in de bestrating duidelijk onder
scheid aangeven tussen fiets- en voetpad
en zorgen voor meer overzichtelijkheid in
de bochten. De ENFB vindt het vreemd dat
de gemeente niet eerst alle betrokkenen
bij elkaar roept, voordat ze een experi
ment begint.
Klaphekkeweg
Soms hebben acties wel snel resultaat.
Zoals de actie op een zaterdagmiddag in
september waarbij de ENFB precies bij
Mobiliteitsplan
Afgelopen voorjaar presenteerde de
gemeente Goes haar mobiliteitsplan. In dit
plan geeft zij aan welke zaken voorrang
krijgen in het vervoersbeleid van de
gemeente. De leden van de ENFB
Bevelanden lazen het plan ook en menen
dat de fietser er bekaaid vanaf komt. Van
de talloze punten uit de Knelpuntennota
van de ENFB en KNNV worden er slechts
enkele opgelost. De meeste blijven
gewoon bestaan. De inspraakprocedure is
begonnen en de ENFB zal zoveel als moge
lijk het zes pagina's lange commentaar toe
lichten.
De ENFB vroeg fietsers op de
Klaphekkeweg naar
hun ervaringen.
Foto: Albert Aartsen
hield waar de auto's die gebruik maken
van de Klaphekkeweg, heen gingen en
vandaan kwamen. Ook vroeg de ENFB fiet
sers naar onderweg meegemaakte gevaar
lijke situaties. Het doel van de actie was
om de ventwegen van de Deltaweg
(Klaphekkeweg, Puyeweg en de Katse
Veerweg) voor fietsers veiliger te maken.
Nu rijden er veel te veel auto" s en ze rij
den ook nog eens veel te hard. De situatie
is voor fietsers onaantrekkelijk en onvei
lig. De ENFB schreef brieven naar provin
cie, gemeente Goes en Kortgene en het
Waterschap Noord- en Zuid-Beveland. Het
lijkt te gaan lukken. Nog voor de zomer
van '94 zal de toegang voor de bewoners
van de Goese Polder naar de
Klaphekkeweg afgesloten zijn. En hopelijk
volgt kort daarna een afsluiting van de
Klaphekkeweg ter hoogte van de Rode
wijk of het Katse Veer.
In maart 1994 zijn er weer
gemeenteraadsverkiezingen.
De ENFB grijpt deze aan om alle
politieke partijen aan de tand te
voelen over hun voornemens om
het fietsgebruik te stimuleren.
Ons motto voor alle inwoners van
Goes: Ook stemmen doe je op de
fiets!
Voor meer informatie, voor
melding van knelpunten of voor
aanmelding als (actief) lid:
Suzanne van der Pijll,
tel. 01100-23376
Peter Besseling,
tel. 01100-23676.
Suzanne van der Pijll is lid van de ENFB-
Bevelanden.
11 WANTIJ DECEMBER 1993