Echte Fietsers op de Bevelanden actief Suzanne van der Pijll De Echte Nederlandse Fietsers Bond (ENFB) is op de Bevelanden razend actief. Dat blijkt uit de activitei ten van de laatste maanden en de plannen die op stapel zijn gezet. De ENFB-groep uit Goes bestaat op dit moment uit een kleine kerngroep die eens per maand bij elkaar komt. dDe ENFB-Bevelanden strijdt samen met boze Wihelmina- dorpers voor een veilige fiets route door de kom, zonder last van vrachtverkeer. Talloze vrachtwagens rijden namelijk dwars door het voorheen zo rustige dorp. Die vracht-wagens rijden naar de mestopslag, aan de noordkant van het dorp, of ze komen van het industrieter rein Goes aan de zuidkant. De bewoners hebben er schoon genoeg van. Ze willen dat vrachtwagens voor de mestopslag de wegen van de polder gebruiken en dat de vrachtwagens voor Goes niet meer door de dorpskern rijden. Gasthuisstraat De ENFB-Bevelanden tekende bezwaar aan bij de gemeente Goes tegen het experi menteel afsluiten van de Gasthuisstraat voor fietsverkeer. Deze enige oost-west verbinding door de binnenstad van Goes ligt tussen de Oostwal en de Grote Markt. Juist deze verbinding wil de gemeente afsluiten voor fietsers, eerst bij wijze van experiment, later wellicht voorgoed. De straat moet voetgangersgebied worden. De ENFB-Bevelanden vindt dat er een oost west verbinding voor fietsers door de stad moet blijven. Oplossingen zijn bijvoor beeld: minder winkeluitstallingen toe staan, in de bestrating duidelijk onder scheid aangeven tussen fiets- en voetpad en zorgen voor meer overzichtelijkheid in de bochten. De ENFB vindt het vreemd dat de gemeente niet eerst alle betrokkenen bij elkaar roept, voordat ze een experi ment begint. Klaphekkeweg Soms hebben acties wel snel resultaat. Zoals de actie op een zaterdagmiddag in september waarbij de ENFB precies bij Mobiliteitsplan Afgelopen voorjaar presenteerde de gemeente Goes haar mobiliteitsplan. In dit plan geeft zij aan welke zaken voorrang krijgen in het vervoersbeleid van de gemeente. De leden van de ENFB Bevelanden lazen het plan ook en menen dat de fietser er bekaaid vanaf komt. Van de talloze punten uit de Knelpuntennota van de ENFB en KNNV worden er slechts enkele opgelost. De meeste blijven gewoon bestaan. De inspraakprocedure is begonnen en de ENFB zal zoveel als moge lijk het zes pagina's lange commentaar toe lichten. De ENFB vroeg fietsers op de Klaphekkeweg naar hun ervaringen. Foto: Albert Aartsen hield waar de auto's die gebruik maken van de Klaphekkeweg, heen gingen en vandaan kwamen. Ook vroeg de ENFB fiet sers naar onderweg meegemaakte gevaar lijke situaties. Het doel van de actie was om de ventwegen van de Deltaweg (Klaphekkeweg, Puyeweg en de Katse Veerweg) voor fietsers veiliger te maken. Nu rijden er veel te veel auto" s en ze rij den ook nog eens veel te hard. De situatie is voor fietsers onaantrekkelijk en onvei lig. De ENFB schreef brieven naar provin cie, gemeente Goes en Kortgene en het Waterschap Noord- en Zuid-Beveland. Het lijkt te gaan lukken. Nog voor de zomer van '94 zal de toegang voor de bewoners van de Goese Polder naar de Klaphekkeweg afgesloten zijn. En hopelijk volgt kort daarna een afsluiting van de Klaphekkeweg ter hoogte van de Rode wijk of het Katse Veer. In maart 1994 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. De ENFB grijpt deze aan om alle politieke partijen aan de tand te voelen over hun voornemens om het fietsgebruik te stimuleren. Ons motto voor alle inwoners van Goes: Ook stemmen doe je op de fiets! Voor meer informatie, voor melding van knelpunten of voor aanmelding als (actief) lid: Suzanne van der Pijll, tel. 01100-23376 Peter Besseling, tel. 01100-23676. Suzanne van der Pijll is lid van de ENFB- Bevelanden. 11 WANTIJ DECEMBER 1993

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1993 | | pagina 15