Zeeuwen maken meeste autokilometers Verkeers- en vervoerplan schiet tekort Albert Aartsen We trekken er steeds vaker op uit. Voor activiteiten als winkelen, werken, recreatie of kennissen bezoe ken is het afleggen van grote afstanden heel gewoon. Meestal wordt daarvoor de auto gebruikt. In Zeeland is het aantal autokilometers van 1986 tot 1991 met vijftien procent gestegen en het groeit nog steeds. Nergens anders in Nederland wordt zoveel van de auto gebruik gemaakt en zo weinig van het openbaar vervoer als in Zeeland. Er is nu een Regionaal Verkeers- en Vervoerplan (RWP) ge maakt om de groei van het verkeer te beperken. Het plan straalt echter weinig durf uit en haalt bij lange na niet de vereiste doestellingen. Stoptrein Zeeland met opheffen bedreigd Foto: Thom van Amsterdam/ Brabants Nieuwsblad Volgens de rijksoverheid mag de V groei van het personenverkeer van 1986 tot 2010 maximaal vijf endertig procent bedragen en van het vrachtverkeer twintig procent. Er moet snel en drastisch ingegrepen worden. In Zeeland is daarom een "Vervoerregio" ingesteld. Dertig Zeeuwse gemeenten vormen in samenwerking met rijk, provincie, Rijkswaterstaat, Kamers van Koophandel, Streekvervoermaat- schappij ZWN en de Nederlandse Spoorwegen de Vervoerregio Zeeland. Die heeft een plan opgesteld om de groei van de (auto)mobiliteit te beperken, enerzijds door het bevorderen van het openbaar vervoer en fietsgebruik, anderzijds door het nemen van maatregelen die het auto gebruik afremmen. Opzet plan In het plan staan de doelstellingen van de Vervoerregio: - het handhaven en waar nodig verbeteren van de leefbaarheid en bereikbaarheid; - de verwachte groei van het autoverkeer tussen 1986 en 2010 van 72 procent beperken tot 35 procent. Vervolgens gaat het rapport verder met de taakstellingen. Zeeland zal op eigen kracht de groei van het autoverkeer van 72 pro cent beperken tot 55 procent. Verderop in het plan wordt gesteld "dat de Vervoerregio zich alleen richt op het rele vante verkeer; doorgaande verkeersstro men vallen daar buiten, evenals een deel van het externe vervoer." Definities van deze soorten verkeer zijn vaag. Maar al met al betekent het wel dat de groei toch nog uitkomt op ongeveer 60 procent. De lan delijke overheid moet dan maar voor de rest van de beperking van de groei zorgen. De buitenlandse toeristen vormen hele maal een aparte categorie. Zij mogen in 2010 niet meer autokilometers maken dan nu het geval is. Maar dat gaat weer niet op voor de Zeeuwse recreanten. Kortom, het plan is in zijn keuzes nogal grillig en behoudend. Milieudoelstellingen De laatste jaren is gebleken dat de lucht verontreiniging de draagkracht van de natuur en het milieu heeft overschreden. Het verkeer levert een grote bijdrage aan de totale luchtverontreiniging. Zo is het wegverkeer verantwoordelijk voor een vijfde deel van de verzuring en voor de helft van de smogvorming door koolwater stoffen. Dat is ook doorgedrongen in het provinciale verkeers- en milieubeleid. Volgens Kerend Tij en het Regionaal Verkeers- en Vervoerplan moet de uitstoot van vervuilende stoffen door het wegver keer in 2010 met driekwart teruggebracht worden. Mooie voornemens, maar als er geen scherpere maatregelen getroffen worden, zal het daar ook bij blijven. De katalysator en een schonere motor bieden niet voldoende oplossing. In het Structuurschema Verkeer en Vervoer (SW) wordt namelijk een trendmatige groei van het verkeer van 1986 tot 2010 van 70 procent voorspeld. Deze groei doet de positieve effecten van de katalysator en de schone motor geheel teniet. Om de milieuvervuiling binnen de perken te hou den is in het SW gesteld dat het autover keer tussen 1986 en 2010 met niet meer dan 35 procent en het vrachtverkeer met niet meer dan 20 procent mag groeien. Dat gaat eigenlijk nog lang niet ver genoeg. Volgens het scenario van de milieuorganisaties moet het aantal auto kilometers t.o.v. 1986 ongeveer gehal veerd en de vrachtautokilometers met driekwart verminderd worden om natuur en milieu te ontzien. De taakstellingen van het Regionaal Verkeers- en Vervoerplan Zeeland liggen daar ver boven: toename van het autoverkeer mag met 60 procent en voor de toename van het vrachtverkeer is zelfs helemaal geen taakstelling. 12 WANTIJ DECEMBER 1993

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1993 | | pagina 16