Kilometers Het Verkeers- en Vervoerplan wordt gepresenteerd als een integraal plan: ruimtelijke ordening, fiets, openbaar ver voer, auto en goederenvervoer worden in samenhang bekeken. Maatregelen die genomen moeten worden zijn o.a. forse verbetering en aanleg van fietspaden, aan passing van wegen om files te verminde ren en verbetering van het openbaar ver voer. Dat het gebruik van het openbaar vervoer en de fiets gestimuleerd moeten worden, is wel duidelijk. Slechts zeven procent van alle afgelegde kilometers in Zeeland wordt met de trein of bus afgelegd. De fiets doet het dan met tien procent nog beter. De grote winnaar is echter de auto met 83 procent. Het hoogste percentage auto kilometers van heel Nederland! Er zijn ook andere ontwikkelingen die afbreuk doen aan het openbaar vervoer. Het is de laatste jaren beduidend meer in prijs gestegen dan de auto. Dat is niet terecht. De schade die de auto toebrengt aan het milieu wordt nog steeds niet in de benzineprijs doorberekend, maar afge- Slechts zeven procent van alle afgelegde kilometers in Zeeland wordt met de trein of bus afgelegd. Openbaar vervoer Het gesternte waaronder het plan ter wereld kwam, lijkt niet gunstig. Juist nu kondigt de regering grootscheepse bezui nigingen op het openbaar vervoer aan. "Vijftig procent kostendekkend" is het gevleugelde begrip. Daardoor zullen bus diensten van het Streekvervoer vervallen en gaan per 1 januari de kosten van het openbaar vervoer omhoog. Ook bij de spoorwegen vallen klappen. Mogelijk ver dwijnen in Zeeland op termijn de kleinere NS-stations. De bus moet een deel overne men. Zeeland mag dus blij zijn als het openbaar vervoer alleen al op het huidige peil gehandhaafd blijft. wenteld op het milieu. Autorijden blijft zo kunstmatig goedkoop. De overheid geeft nog steeds veel geld uit aan het opheffen van knelpunten in het wegennet. Denk aan de miljarden die voor de Westerschelde Oeververbinding en het verbreden en verbeteren van de bovenre gionale wegen bestemd zijn. Met dergelijke bedragen is een goed open baar vervoersysteem in Zeeland op te zet ten. Duidelijk is dat de overheid het open baar vervoer ziet als een verliespost, maar de winst voor het milieu vergeet. Fietspaden Een andere ontwikkeling die haaks staat op het Regionaal Verkeers- en Vervoerplan is het besluit van het College van Gedeputeerde Staten om het bedrag voor het verbeteren van fietspaden te halveren. Het verbeteren van de fietspaden werd door gedeputeerde Hennekeij van Verkeer en Vervoer "een luxe probleem" genoemd (oktober 1993). De provincie geeft jaar lijks een miljoen gulden uit aan het verbe teren van fietspaden. Gezien de doelstel lingen van het RWP zou dit bedrag juist omhoog moeten, in plaats van gehalveerd. Al deze plannen zijn in strijd met de doelstellingen van het lande lijk en provinciaal beleid. Zo zal van alle mooie voornemens bitter weinig terecht komt. Natuurlijk zijn er oplossingen om de groei van het autoverkeer af te rem men. Bijvoorbeeld het duurder maken van het autogebruik door o.a. het verhogen van de parkeer tarieven en het instellen van tol wegen. Daarnaast zijn file- management en het treffen van maatregelen ter beperking van de rijsnelheid een mogelijk instru ment. Uit een onderzoek van de TU-Delft blijkt dat als de tijd van een autorit in de ochtendspits met bijvoorbeeld 20 procent toe neemt, de automobiliteit met bijna een derde afneemt. Mogelijk is dat getal bij recreatie- verkeer nog gunstiger. Bovenstaande maatregelen zijn uiteraard alleen wenselijk als het openbaar vervoer en de fiets paden verbeterd worden. In het Regionaal Verkeers- en Vervoerplan moet juist voor dit soort maatregelen meer aandacht komen. Albert Aartsen is stafmedewerker van de Zeeuwse Milieufederatie. 13 WANTIJ DECEMBER 1993

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1993 | | pagina 17