Kilometers
Het Verkeers- en Vervoerplan wordt
gepresenteerd als een integraal plan:
ruimtelijke ordening, fiets, openbaar ver
voer, auto en goederenvervoer worden in
samenhang bekeken. Maatregelen die
genomen moeten worden zijn o.a. forse
verbetering en aanleg van fietspaden, aan
passing van wegen om files te verminde
ren en verbetering van het openbaar ver
voer.
Dat het gebruik van het openbaar vervoer
en de fiets gestimuleerd moeten worden,
is wel duidelijk. Slechts zeven procent van
alle afgelegde kilometers in Zeeland wordt
met de trein of bus afgelegd. De fiets doet
het dan met tien procent nog beter. De
grote winnaar is echter de auto met
83 procent. Het hoogste percentage auto
kilometers van heel Nederland!
Er zijn ook andere ontwikkelingen die
afbreuk doen aan het openbaar vervoer.
Het is de laatste jaren beduidend meer in
prijs gestegen dan de auto. Dat is niet
terecht. De schade die de auto toebrengt
aan het milieu wordt nog steeds niet in de
benzineprijs doorberekend, maar afge-
Slechts zeven
procent van alle
afgelegde
kilometers in
Zeeland wordt
met de trein of
bus afgelegd.
Openbaar vervoer
Het gesternte waaronder het plan ter
wereld kwam, lijkt niet gunstig. Juist nu
kondigt de regering grootscheepse bezui
nigingen op het openbaar vervoer aan.
"Vijftig procent kostendekkend" is het
gevleugelde begrip. Daardoor zullen bus
diensten van het Streekvervoer vervallen
en gaan per 1 januari de kosten van het
openbaar vervoer omhoog. Ook bij de
spoorwegen vallen klappen. Mogelijk ver
dwijnen in Zeeland op termijn de kleinere
NS-stations. De bus moet een deel overne
men. Zeeland mag dus blij zijn als het
openbaar vervoer alleen al op het huidige
peil gehandhaafd blijft.
wenteld op het milieu. Autorijden blijft zo
kunstmatig goedkoop. De overheid geeft
nog steeds veel geld uit aan het opheffen
van knelpunten in het wegennet. Denk
aan de miljarden die voor de
Westerschelde Oeververbinding en het
verbreden en verbeteren van de bovenre
gionale wegen bestemd zijn.
Met dergelijke bedragen is een goed open
baar vervoersysteem in Zeeland op te zet
ten. Duidelijk is dat de overheid het open
baar vervoer ziet als een verliespost, maar
de winst voor het milieu vergeet.
Fietspaden
Een andere ontwikkeling die haaks staat
op het Regionaal Verkeers- en Vervoerplan
is het besluit van het College van
Gedeputeerde Staten om het bedrag voor
het verbeteren van fietspaden te halveren.
Het verbeteren van de fietspaden werd
door gedeputeerde Hennekeij van Verkeer
en Vervoer "een luxe probleem" genoemd
(oktober 1993). De provincie geeft jaar
lijks een miljoen gulden uit aan het verbe
teren van fietspaden. Gezien de doelstel
lingen van het RWP zou dit bedrag juist
omhoog moeten, in plaats van
gehalveerd.
Al deze plannen zijn in strijd met
de doelstellingen van het lande
lijk en provinciaal beleid. Zo zal
van alle mooie voornemens bitter
weinig terecht komt. Natuurlijk
zijn er oplossingen om de groei
van het autoverkeer af te rem
men. Bijvoorbeeld het duurder
maken van het autogebruik door
o.a. het verhogen van de parkeer
tarieven en het instellen van tol
wegen. Daarnaast zijn file-
management en het treffen van
maatregelen ter beperking van de
rijsnelheid een mogelijk instru
ment. Uit een onderzoek van de
TU-Delft blijkt dat als de tijd van
een autorit in de ochtendspits
met bijvoorbeeld 20 procent toe
neemt, de automobiliteit met
bijna een derde afneemt.
Mogelijk is dat getal bij recreatie-
verkeer nog gunstiger.
Bovenstaande maatregelen zijn
uiteraard alleen wenselijk als het
openbaar vervoer en de fiets
paden verbeterd worden. In het
Regionaal Verkeers- en
Vervoerplan moet juist voor dit
soort maatregelen meer aandacht
komen.
Albert Aartsen is stafmedewerker van de
Zeeuwse Milieufederatie.
13 WANTIJ DECEMBER 1993