ZMF aan boord van de
Rijkspolitie te Water
ntmunaving
Wat er mis ging met de "Aya'
Hans Bannink
Deze keer een reportage uit de dagelijkse praktijk
van de Rijkspolitie te Water, afdeling Delta. Op
maandag 8 november j.l. stapte de ZMF aan boord
van de P 82 in Hansweert, waar een vriendelijke
ontvangst volgde. De politiemensen aan boord, de
heren J. Bom, J. van Ginkel en N. Vroman waren
bezig met hun onderzoek naar de gang van zaken
rond de berging van de Panamese auto-carrier
"Aya". Helaas ging daarbij op milieugebied nogal
wat mis, zodat de Rijkspolitie te Water een onder
zoek instelde.
dDe dienst Rijkspolitie te Water is
een onderdeel van het landelijke
korps Rijkspolitie. De
Rijkspolitie te Water zorgt voor
het algemeen politie-toezicht op de grote
vaarwegen in ons land. De politiemensen
letten in hoofdzaak op de beroepsscheeps
vaart, de beroepsvisserij, het milieu en de
watersport. De Rijkspolitie te Water is
vooral actief op rivieren, kanalen en grote
wateren als IJsselmeer, Waddenzee en de
Zuidhollandse en Zeeuwse stromen. Op de
Noordzee oefent ze haar taak in
Kustwachtverband uit.
Toezicht op scheepvaartverkeer is specia
listisch werk. Naast inzicht en kennis van
bijzondere wetgeving is uiteraard scheep
vaartkennis en ervaring nodig. Uit het
gesprek aan boord van de P 82 kwamen
enkele nieuwe taken naar voren, zoals de
handhaving van de milieuwetgeving en
daaraan nauw verbonden, de veiligheid
van de scheepvaart.
Vraagtekens
De bemanning van de P 82 moest voor het
politieonderzoek inzake de "Aya" van
Hansweert naar Vlissingen-Oost. Daar was
de "Aya" inmiddels op de afzinkbare pon
ton "Giant 4" geplaatst. Het politieonder
zoek richtte zich op het weglekken van
olie uit de "Aya." Dat gebeurde tijdens het
transport over de Westerschelde en bij het
plaatsen van het schip op de ponton in de
Sloehaven.
Achteraf bekeken zijn er, op die maandag
middag van de achtste november, kritische
kanttekeningen boven komen drijven.
Niet ontkend wordt dat de bergers, ferme
jongens - stoere knapen, een flinke klus
geklaard hebben. Maar daarbij zijn ze zon
der noodzaak nonchalant omgesprongen
met mogelijke nadelige milieueffecten,
zoals de verontreiniging van de
De geborgen "Aya" in
de Sloehaven te
Vlissingen. In de flank
is een groot gat zicht
baar. De romp van
het schip is met olie
besmeurd. Op de
voorgrond drijft een
"olieboom" die moet
voorkomen dat de
olie zich verder ver
spreidt.
Foto: Nico Vroman
Westerschelde met een flinke hoeveelheid
olie. Daarbij gaat Rijkswaterstaat directie
Zeeland, de opdrachtgever tot de berging
van het onder de Wrakkenwet geplaatste
schip, niet vrij uit. Het tijdens de berging
rustige weertype en het wachten op de
komst van de grote afzinkbare ponton uit
Noorwegen, boden een goede gelegen
heid om de aanwezige stookolie uit de
brandstoftanks van het gezonken schip
over te pompen in een daarvoor te charte
ren binnenvaarttanker. Die mogelijkheid
was er zeker toen het wrak eenmaal
gelicht was en in de stroppen van de hef-
bokken hing. Daarmee had voorkomen
kunnen worden dat er naderhand onder
weg een viertal grote olievlekken werd
achtergelaten.
Onvoldoende voorzorg
Er werden ook te weinig voorzorgsmaatre
gelen getroffen tegen verontreiniging van
de Sloehaven en het Rammekensschor.
Die maandagmiddag was te zien dat er
slechts een minuscuul olieschermpje aan
één zijde van de ponton lag en dat het
Kustwachtvaartuig "Frans Naerebout" een
wat groter scherm, maar toch nog van
beperkte afmetingen, had neergelegd.
Reken daarbij de aanwezigheid van een
heel klein oliebestrijdingsscheepje,
"Sepia", dan stemde de aanblik van de olie
die op het water dreef niet vrolijk. Het
wekte ook bevreemding dat ons nationale
oliebestrijdingsvaartuig "Smal Agt", dat
speciaal voor het opruimen van weggelek
te olie naar de Westerschelde was gediri
geerd, al weer -veel te snel- de aftocht had
16 WANTIJ DECEMBER 1993