Westerschelde uit te baggeren. Bezwaar tegen vergunningaanvraag van de gemeente Borsele voor uitbag geren van de haven van Hoedekenskerke en het spuien van klasse-3 specie in Westerschelde. Er zijn geen economische en milieuhygiënische argumen ten te bedenken om dit toe te staan. Kort geding tegen Sopar. In hoger beroep zijn de gezamenlijke milieuor ganisaties in het gelijk gesteld voor wat betreft hun eis dat dit Bel gisch bedrijf haar vergunningen moet naleven Kort geding tegen het Brusselse bedrijf Carcoke. De rechter vond de zaak, aangespannen door de gezamenlijke milieuorganisaties te inge wikkeld om in een kort geding te behandelen. Bezwaar tegen Van der Have inzake een bouwvergunning voor een uit breiding met niet-gesloten kassen. - Bezwaar tegen de vervanging van CFK's en de uitstoot en het gebruik van HCFK's in de polystyreenschuimfabriek van DOW. HCFK's zijn weliswaar minder schadelijk voor de ozonlaag dan CFK's, ze dragen wel bij tot het broeikaseffect. Tijdens de behandeling van ons schorsingsverzoek door de Raad van State is ons verzoek om een termijn te stellen aan het gebruik van HCFK's afgewezen. Nadien is er internationaal wel een termijn gesteld aan het gebruik van HCFK's. Deze door Nederland ondertekende aanscherping komt inhoudelijk een stuk overeen met het ZMF-verzoek. - Bezwaar tegen de verlenging van de gedoogvergunning voor Hoechst ten behoeve van de emissie van fluor uit de sinterfabrieken. In november werd het schorsingsverzoek door ZMF en de Inspectie Milieuhygiëne afgewezen door de Raad van State. Vanwege de complexiteit van de materie krijgt Hoechst meer tijdl Bodemprocedure moet nog komen. - Bezwaar tegen de actualiseringsaanvraag van de sinterfabrieken Hoechst; met de actualiseringsaanvraag wordt gepoogd om de illegale fluor- uitstoot te legaliseren. - Aangifte bij de Officier van Justitie wegens het overtreden van de Hinderwet door McCain. De O.v.J. kon niet optreden tegen de overtreding wegens een "niet handhavingsclausule" in de afgegeven vergunning. - Beroepen tegen de bouw van een grootschalige loods in Yerseke Moer. Bouw- en afvalstoffenwetvergunning leverden in eerste aanleg schorsing op. In tweede instantie bleef een gelijkwaardige bouwvergunning bij de Raad van State wel overeind. In september werd Van Oeveren een gedoogbe- schikking verstrekt in het kader van de Afvalstoffenwet. In november heeft de ZMF bezwaar gemaakt tegen de vergunningaanvraag in het kader van de afvalstoffenwet voor een loods aan de Kanaalweg. Bezwaar tegen aanvraag van het bedrijf De Rijke in de Kanaalzone (op- en overslag broomhoudende produkten), vanwege problemen ten aanzien van externe veiligheid. Bezwaar tegen nieuwe vergunning voor de stortplaats Midden - Zeeland, vanwege te weinig maatregelen op het vlak van isolatie, beheersing en controle. - Verder werd er bezwaar ingediend tegen de aanvragen en/of ontwerp beschikkingen en/of beschikkingen voor de natzuurreinigingsfabriek van Hoechst, de uitbreidingsvergunning van kolenoverslagbedrijf Ovet in het Sloegebied, scheepswerf De Schelde, DMT-fabriek Hoechst en de viskweke- rij Neeltje Jans. 3.2.9. Kanaalzoneproject Na een jarenlang onderhandelingsproces legde de stuurgroep van het gebieds gericht beleid Kanaalzon© een concept-plan van aanpak voor aan de besturen van de in het project participerende partijen. Na consultatie van achterban en bestuur werd het plan door de ZMF wel geaccepteerd als het maximaal haalbare in een onderhandelingsproces, maar werd besloten af te zien van ondertekening van het convenant. De doelstellingen van het NMP zijn niet gehaald, de grenswaarden worden op twee locaties nog steeds overschreden, een maatregelenpakket om de emissies naar de lucht aan te pakken werd niet gezien als een regulier deelproject, en de industrie heeft een bovenmatige claim weten te leggen op de ruimte voor industrievestiging. De opstelling van de ZMF werd door een aantal partijen aangevochten. 3.2.10. Werkgroepen 9 De waterbodemwerkgroep beoordeelde af te geven vergunningen, het beleid van de waterschappen alsmede het beleid van Rijkswaterstaat aangaande de Westerschelde en het storten van baggerspecie. Bijzondere aandacht kreeg ook de startnotitie MER voor het speciedepot bij Hansweert. De industrie werkgroep Sloe ging van start met een inventarisatie van lozingen. De werkgroep Redt de Schelde/Kanaalzone Actief inventariseerde eveneens de industriële lozingen. 3.2.11. Vakbeweging De contacten werden in 1992 op ad hoe basis voortgezet. Er is meegewerkt aan een dag over interne milieuzorg voor bedrijfsleden van het F.N.V.. Verder zijn er gesprekken geweest met verschillende bedrijfsledengroepen van het FNV'. In deze gesprekken stonden meestal de mogelijkheden om interne milieuzorg van de grond te krijgen centraal. 3.2.12. Diversen - UNCED-campagne In het kader van de UNCED-campagne is in 1992 is een serie artikelen in Wantij verschenen onder de titel: Duurzame ontwikkeling en Zeeuwse bedrij ven. De activiteiten van grondstof tot eindprodukt zijn belicht. Daarbij ging ook de aandacht uit naar de relatie met de Derde Wereld. De artikelen kregen ruime aandacht. In het decembernummer van Wantij zijn in het vouwblad deze artikelen samengevat. De ZMF heeft deelgenomen aan diverse activiteiten van het platform voor duurzame ontwikkeling welke voor het merendeel ook in het teken stonden van de UNCED-campagne. In december vond een symposium van het platform plaats met Zeeuwse sleutelfiguren over duurzame ontwikkeling in Zeeland. De ZMF heeft één van de twee workshops geleid. - Glastuinbouw In Zeeland wordt ruim baan gemaakt voor grootschalige glastuinbouwontwikke- lingen, hoewel deze strijdig zijn met het streven naar een duurzame ontwikkeling. De ZMF heeft haar invloed bij diverse gelegenheden aangewend om aandacht te vragen voor de nadelige ruimtelijke en milieuhygiënische effecten. Mede op verzoek van de ZMF komen er locatie-afhankelijke milieu effectstudies 33. Natuurbescherming/planologie 3.3.1. Natuurbescherming - Natuurbeleidsplan Door onze deelname aan de Provinciale Commissie Beheer Landbouwgronden (PCBL) werd meegewerkt aan de uitwerking van het Natuurbeleidsplan (NBP) voor Zeeland. In de PCBL werd overeenstemming bereikt over de omgrenzing van de Relatienotagebieden en Natuurontwikkelingsgebieden voor Noord- Zeeland (Schouwen-Duiveland, Tholen en Sint-P.hilipsland) en Walcheren. Vervolgens vond een uitgebreide inspraakronde plaats, waarbij ook een speciale avond werd belegd voor natuurorganisaties. De inspraak gaf nauwelijks aanleiding tot het wijzigen van het plan. Wel werd n.a.v. de inspraak extra aandacht geschonken aan de problematiek van "goed-nabuur- schap", de problemen die natuurbeheerders en boeren soms met elkaar hebben. De PCBL heeft het eerste deel van de uitwerking van het NBP vastgesteld en aan GS aangeboden. Ook het tweede deel van de uitwerking van het NBP "Zeeuws-Vlaanderen" werd door de PCBL rijp bevonden voor inspraak, die begin '93 zal plaatsvinden. Daarvoor was het wel nodig een speciaal beheer voor de kreekranden te ontwikkelen. Uiteindelijk werd over het beheerspak- ket voor dit typische Zeeuws-Vlaamse beheer met de landelijke Commissie Beheer Landbouwgronden overeenstemming bereikt. Er werd deelgenomen aan een werkgroep uit de PCBL over akkerrandenbeheer en er werd meegedacht over de NBP-visie voor het Passageulegebied. In de PCBL wordt door de verschillende betrokkenen op een constructieve manier samengewerkt, waardoor Zeeland landelijk het verst is gevorderd met de uitwerking van het NBP. - Plan Tureluur Het Plan Tureluur is op verschillende plaatsen betrokken bij de planvor ming. Het Plan is gebruikt bij de evaluatie van het beleidsplan Ooster- schelde en fungeerde als bouwsteen voor de uitwerking van het NBP in Zeeland. Een groot deel van de 44 projecten uit Plan Tureluur werden opgenomen in de NBP-uitwerking Noord-Zeeland en kunnen na vaststelling door GS in begin '93 worden uitgevoerd. Op kleine schaal werd al uitvoering gegeven aan onderdelen van Plan Tureluur, zoals in het kader van het ruilverkavelingsplan Yerseke Moer. In een kleine werkgroep werd het idee om het Rammegors te ontpolderen bestu deerd. De conclusie was echter dat goedkopere maatregelen zoals een hevel tot het zelfde resultaat kan leiden. De provincie heeft het initiatief genomen om een werkgroep in te stellen dat zich zal richten op het uitwerken van gebiedsgericht beleid voor de Zuidkust van Schouwen. De bedoeling is om verschillende beleidsvoornemens in het kader van het milieu- en natuurbeleid verder uit te werken. De ZMF ging akkoord met de optie om deze werkgroep in eerste instantie puur vanuit de ambtelijke wereld te bemensen en zelf een stapje terug te doen. Met het oog op de realisatie van de natuurontwikkelingsplannen werd voor het gebied Zuidkust Schouwen een landinrichtingsplan aangevraagd. (zie onder landinrichting) Door NBLF werd geld beschikbaar gesteld voor een voorlichtingsplan over Plan Tureluur. Dit geld werd besteed aan het uitbrengen van een Nieuws brief, die ruim werd verspreid, een dia-serie en info-panelen. Gedurende het hele jaar hebben we gemerkt dat Plan Tureluur heel wat heeft losgemaakt. Nog steeds bereiken ons regelmatig aanvragen om het plan, dat ondertussen aan de zoveelste druk toe is, op te sturen. Ook de brochure werd herdrukt. Ook werd er ingegaan op verschillende verzoeken om een inleiding te verzorgen over Plan Tureluur. 3.3.2. Deltawateren - Delta Algemeen In het kader van het Delta Overleg werden de ontwikkelingen rond de Rijn- Schelde-Delta, het project uit de VINEX, met argusogen gevolgd. Met name de sterke economische gerichtheid, zonder voldoende rekening te houden met milieu- en ruimtelijke aspecten, was en is een punt van zorg. Via het Delta Overleg zijn we ook betrokken bij het opstellen van een ecosysteemvisie voor het Deltagebied. Dit is een project getrokken door NBLF in het kader van het NBP. Via het Delta Overleg zijn we ook vertegenwoordigd in het landelijke wetlandsoverleg. Dit overleg kreeg dit jaar de formele status van National Ramsar Commitee, waarmee het overleg erkend werd als particuliere betrokke ne bij de wetlands-conventie. In dit overleg komen allerlei landelijke en internationale aspecten van de bescherming van waterrijke gebieden aan de orde. - Westerschelde Om de ondergewaardeerde natuurwaarden van het estuariene deel van de Schelde (van Gent tot Vlissingen) bij een breed publiek en lokale bestuur ders onder de aandacht te brengen is een brochure in de maak. Hiervoor werd geld verkregen van de Lions-club Vlissingen en de provincie Zeeland. De brochure zal mede worden uitgegeven door Vlaamse instanties en Rijkswa terstaat in Zeeland. - Oosterschelde Twee belangrijke beleidskeuzes waren in 1992 aan de orde voor dit gebied. De evaluatie van het beleidsplan Oosterschelde en het vaststellen van het 11 beheer van de stormvloedkering. De evaluatie van het beleidsplan Oosterschelde richtte zich vooral op de mate waarin er nog ruimte is voor uitbreiding van het aantal ligplaatsen in de jachthavens en de verwerking van de schelpdiervisserijproblematiek in het beleid. Zowel mondeling als schriftelijk werd het Dagelijks Bestuur van de Stuurgroep Oosterschelde van ons standpunt in kennis gesteld. In het kader van een Raad van de Waterstaat procedure over het beheer van de stormvloedkering werd gereageerd op de nota Veilig Getij. Naar onze mening waren er mogelijkheden om het sluitpeil tot 3.25 m op te trekken, zoals ook in eerder instantie de bedoeling was, zodat de stormvloedkering 50% minder gebruikt behoeft te worden dan in een situatie met een sluitpeil van 3 meter onder het motto elke sluiting is voor de natuur een sluiting teveel. Een toelichting op ons standpunt tijdens een hoorzitting kon echter niet verhinderen dat uiteindelijk toch voor een sluitpeil van 3.00 m werd gekozen. - Voordelta Gedurende het hele jaar is er veel te doen geweest over het nog definitief vast te stellen beleidsplan Voordelta. Op verschillende momenten werd met het secretariaat van het Bestuurlijk Overleg Voordelta overleg gepleegd over de gang van zaken. Op het ontwerp werd door het Delta Overleg gereageerd. In grote lijnen konden we ons vinden in het plan, maar als het ging over de ruimte voor de visserij in dit gebied had het plan wat ons betreft verder mogen gaan. Er werd o.i. te weinig recht gedaan aan de doelstelling voor dit gebied, zoals dat al eerder in de VINEX geformuleerd was, om de natuurlijke ontwikkeling veilig te stellen. Regelmatig werd ook de pers op de hoogte gebracht van ons standpunt. Enkele journalisten en bestuurders werden in de mogelijkheid gesteld het gebied vanuit de lucht te bekijken. Tegen het voornemen om proefboringen naar gas en olie toe te staan in de Voordelta werd samen met Greenpeace geprotesteerd. - Grevelingen De jaarlijkse gebruikersavond van het Grevelingenschap werd bezocht. 3.3.3. Ruimtelijke ordening - SGR In oktober werd het Structuurschema Groene Ruimte gepresenteerd. Dit plan bundelt diverse rijksnota's, zoals het Natuurbeleidsplan, Landbouwstruc tuurvisie e.d. en kan dus beschouwd worden als het rijksbeleid voor het landelijk gebied. Zeeland valt nogal uit de toon omdat er nauwelijks aandacht wordt besteed aan deze provincie. Bij diverse gelegenheden is van onze kant betoogd dat dat ten onrechte is. Met name aandacht voor de natuurontwikkelingsmogelijkheden op Schouwen, het landschapsbeleid voor de Zak van Zuid-Beveland en het krekengebied in Zeeuws Vlaanderen verdient ook een voorname plaats in te nemen in het Rijksbeleid. Wat we missen in dit plan is ook een antwoord op de vraag wat de gevolgen zullen zijn voor een akkerbouwprovincie als Zeeland. Het wordt steeds duidelijker dat er veel grond op de markt zal komen. Dit werd ook geïllus treerd op de gezamenlijke avond met de andere natuurbeschermingsorganisa ties in de inleiding over de nota Grond voor Keuzen. In deze nota werd een toekomstperspectief gegeven van de landbouw in Europa, waarbij werd uitgegaan van een toename van de produktie per ha, waardoor er veel minder grond nodig is om een zelfde produktie te halen als nu het geval is. Omdat de vraag naar landbouwprodukten niet sterk meer zal stijgen biedt dit als perspectief dat er tientallen percentages landbouwgrond uit productie genomen zullen worden in Europa. - wov Zoals elk jaar sinds het ontstaan van de ZMF heeft ook nu weer de WOV de nodige aandacht voor zich opgeëist. Het provinciebestuur zet stapje voor 10 12

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1993 | | pagina 31