U kunt bij de waterschapsverkiezingen ook stemmen op eer milieukandidaat In elk waterschap zullen ook kandidaten aan de verkiezingen deelnemen, die natuur en milieu een warm hart toedragen. Dat bleek tijdens de bijeenkomsten die door de ZMF samen met de Zeeuwse waterschapsbond voor de natuur- en milieuorganisaties werden georganiseerd. Op deze avonden werd uitleg gegeven over de manier waarop de verkiezingen worden georganiseerd. Daarnaast stond de vraag centraal of, en zo ja, op welke manier er door de natuur- en milieuorganisaties aan de waterschapsverkie zingen zal worden deelgenomen. Duidelijk is dat waterschappen taken hebben die van groot belang zijn voor natuur en milieu. Het waterbeheer vormt de sleutel voor het natuurbeheer. De zorg voor de waterkwaliteit maakt van de waterschappen één van de belangrijkste milieuorganisaties. Daarnaast is het waterschap een belangrijke beheerder van dijken, wegen, kreken en waterlopen, kortom van natuur en landschap. Het bestuur bepaalt het beleid van het waterschap. Ook al schrijft de provincie voor waaraan de waterschappen zich moeten houden, er blijft voldoende vrijheid om veel of weinig aan natuur- en milieuzaken te doen. Strategie De vraag hoe we als natuur- en milieuorgani saties met de waterschapsverkiezingen omgaan kent een strategische en een practische kant. Wat de strategische kant betreft. Er zijn verschillende mogelijkheden om invloed uit te oefenen op het beleid van de waterschappen- Tot nu toe gebeurt dat door met het bestuur of de ambtenaren te overleggen, soms wordt er actie gevoerd om aandacht te vragen voor een bepaald probleem. Ook kan er invloed op het provinciebestuur uitgeoefend worden omdat de provincie toezicht uitoefent op de waterschappen. De kwestie is welke manier van benaderen het meeste effect heeft. Over het algemeen is op deze vraag geen eenduidig antwoord te geven en wordt er afhankelijk van het probleem voor een andere aanpak gekozen. Grote gat van St. Kruis Waterschappen zijn volop in beweging. Ze moeten wel omdat het beleid wijzigt, maar sommigen willen ook omdat ze van de noodzaak doordrongen zijn. Onze ervaring met de waterschappen zegt ons, dat de meeste weerstand tegen een natuur- en milieuvrien delijk beleid vooral in de besturen van de waterschappen te vinden is. Bij de waterschapsmedewerkers is vaak een duidelijke bereidheid aan te treffen om het roer in een groene richting om te gooien. Het kan dus zinvol zijn juist in die bestuurssamen stelling verandering te bewerkstelligen. Voorbeeld Een vergelijkbare kwestie is de betrokkenheid van natuurbescherming bij landinrichtings projecten. Lang is dat een uiterst moeizaam iets geweest. Tegenwoordig doen we daar enthousiast aan mee. De belangrijkste reden is dat het beleid zodanig is gewijzigd dat het natuurbelang een volwaardige plaats heeft gekregen. Dat geldt nu ook voor de waterschappen. Het provinciale waterhuis houdingsplan biedt voldoende aanknopings punten voor een goed natuur- en milieuvriendelijk waterschapsbeleid. Het wachten is nog op de bestuursleden die daarin het voortouw willen nemen. Het apparaat is er klaar voor. Tot deze conclusie is ook de ledenvergadering van de ZMF gekomen. Als het gaat om kandidaten voor de verkiezingen dan zal er vooral een taak zijn weggelegd voor de lokale groepen. Zij staan het dichtst bij de plaatselijke bevolking. Ook is vastgesteld dat de nieuwe waterschapsbestuurders niet per se uit eigen kring behoeven te komen. Er zijn ongetwijfeld ook een heleboel geschikte kandidaten die niet direct aan een natuur- of milieuorganisatie zijn verbonden, maar interesse hebben om met het waterschap een nieuwe weg in te slaan. Deze kandidaten verdienen de steun uit onze kring. Afgesproken werd dat de ZMF samen met de lokale verenigingen op zoek gaat naar geschikte kandidaten. Positief Op de eerder genoemde informatie-avonden bleek een duidelijke positieve houding ten aanzien van de waterschapsverkiezingen. Maar uit de informatie van de waterschappers bleek ook dat we terdege rekening moeten houden met de manier waarop de verkiezingen worden georganiseerd. Dat stelt ons voor een aantal practische problemen. Het is namelijk niet mogelijk een verkiezingslijst te vormen. Louter personen kunnen zich kandidaat stellen. Ook zijn de verkiezingen Kreken van Ouwerkerk opgesplitst in verschillende categorieën die allemaal een vast aantal zetels toebedeeld hebben gekregen. Het zijn vooral de categorieën bebouwd (bezitters van huizen) en ingezetenen (alle inwoners) waar we ons op kunnen richten. Het grote probleem is hoe de kandidaten duidelijk maken aan de kiezers waar ze voor staan. Om de kandidaten die vooral gericht zijn op natuur- en milieubelangen een handje te helpen heeft de ZMF een 10 punten programma opgesteld. Elke kandidaat die zich binnen het waterschapsbestuur wil inzetten voor natuur- en milieuzaken kan kenbaar Bij de waterschaps medewerkers is vaak een duidelijke bereidheid aan te treffen om het roer in een groene richting om te gooien. Natuur, milieu en waterschap

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1993 | | pagina 44