(ll3
Brief dijkgraaf Gruijters
y
verhuizing. Uit de algemene vergadering
wordt een dagelijks bestuur gekozen. De
DB-leden kunnen een vergoeding van ruim
1000,per maand tegemoet zien. Deze
vergoeding is zo hoog omdat redelijk wat van
een waterschapsbestuurder wordt verlangd.
Er wordt ondermeer eens in de twee weken
vergaderd. Een lid van het algemeen bestuur
krijgt presentiegeld. Het algemeen bestuur
komt ongeveer vier maal per jaar bijeen.
Rol ZMF
Op de algemene ledenvergadering van de ZMF
is uitgebreid gediscussieerd over de vraag hoe
de natuur- en milieuorganisaties zich het beste
met de waterschapsverkiezingen kunnen
bezig houden. Het werd vrij snel duidelijk dat
het doorbreken van de hegemonie van de
boeren in het bestuur van de waterschappen
dringend gewenst is. Maar de vorm waarin de
verkiezingen zijn gegoten, het stemmen op
personen, maakt het onmogelijk om met
bijvoorbeeld een groene lijst aan de verkiezin
gen deel te nemen.
De verkiezingen vinden op lokaal niveau
plaats. Vandaar dat het voortouw vooral bij de
regionale natuur- en milieuorganisaties ligt.
Omdat deze organisaties over het algemeen
drijven op redelijk druk bezette vrijwilligers
werd de suggestie gedaan dat deze groepen op
zoek gaan naar mensen die dan wel niet direct
uit deze groepen of verenigingen voortkomen,
maar zich toch verkiesbaar willen stellen.
Daarbij kan gedacht worden aan mensen die
hun sporen in het verenigingsleven of de
politiek verdiend hebben.
De ZMF zal de aangesloten organisaties actief
benaderen om samen met hen op zoek te gaan
naar geschikte kandidaten. Verder is de ZMF
bereid om kandidaten desgewenst van
informatie en hulp te voorzien.
Zodoende zal er niemand namens de ZMF aan
de verkiezingen deelnemen, maar de milieufe
deratie zal zich wel inzetten voor een even
wichtige samenstelling van de waterschapsbe
sturen. (TK).
ituur,
ilieu
iterschap
eland
Als dijkgraaf van het waterschap Noord- en
Zuid-Beveland waardeer ik het zeer de
gelegenheid te hebben in dit nummer van
Natuur, Milieu en Waterschap in Zeeland de
mening van de waterschappen over een
tweetal onderwerpen weer te geven.
Concept provinciaal
waterhuishoudingsplan
Dit plan formuleert het beleid dat provincie,
gemeenten én waterschappen moeten voeren
met betrekking tot het oppervlaktewater. Het
is de Zeeuwse uitwerking van de op rijks
niveau vastgestelde Derde Nota Waterhuis
houding.
De waterschappen hebben meegewerkt aan de
opstelling van het provinciale waterhuis-
I houdingsplan. Men kan dus verwachten dat
de waterschappen het met het plan grotendeels
eens zijn. Dat is ook zo. Maar er is nog wel
een geschilpunt en dat betreft het tempo
waarmee het plan moet worden uitgevoerd.
Het waterhuishoudingsplan formuleert wat
er de komende 4 jaar moet gebeuren om het
oppervlaktewater verder schoon te krijgen. Dit
houdt in de defosfatering en denitrificatie van
het effluent van rioolwaterzuiverings
installaties, de aanleg van vele kilometers
milieuvriendelijke oevers en de bestrijding
van de verdroging door peilverhoging in
waterlopen. Maar daar blijft het niet bij:
honderden kilometers verontreinigde bodems
van waterlopen moeten worden uitgebaggerd.
Dat die maatregelen zeer veel geld gaan kosten
is duidelijk. Dé gemiddelde verontreinigings
heffing in Zeeland bedraagt f 300.per
gezin per jaar. Wanneer de plannen uitge
voerd worden zoals verwoord in het concept
waterhuishoudingsplan stijgen die lasten de
komende 4 jaar 20% per jaar. Men behoeft
geen rekenwonder te zijn om zich een
voorstelling te maken waar dat toe leidt. Het
is dus niet verwonderlijk dat de besturen van
de waterschappen er moeite mee hebben zulke
tariefstijgingen aan hun algemene ver
gaderingen voor te leggen. Zouden we in
Zeeland niet eens proberen een acceptabel
stijgingspercentage te formuleren?
Waterschaps verkiezingen
Tegelijk met de gemeenteraadsverkiezingen
zijn op 2 maart 1994 de waterschaps
verkiezingen. Blijkens krantenberichten zal
de ZMF geen kandidaten stellen maar zal zij
eventuele kandidaten uit lokale groepen wel
met informatie steunen. Ter voorkoming van
misverstanden leg ik hier nog het een en ander
uit. Verkiezingen voor Tweede Kamer,
provincies en gemeenten gaan volgens het
lijstenstelsel. De kiezer stemt in wezen op een
lijst en kan daarin zijn voorkeur voor een
kandidaat laten blijken. Het aantal zetels dat
een lijst (partij) haalt wordt bepaald door het
aantal malen dat de lijst de kiesdeler haait.
Valt een kandidaat afdan wordt zijn plaats
eenvoudig ingenomen door de volgende op de
lijst.
Verkiezingen voor de waterschappen geschie
den volgens het personenstelsel. Een kandida
tenlijst voor de waterschapsverkiezingen
bestaat uit personen. De kiezer stemt op de
persoon zijner keuze. Dit systeem brengt met
zich mee dat iedere kandidaat een vaste
plaatsvervanger moet hebben, die hem
vervangt wanneer de gekozene ophoudt lid te
zijn van de algemene vergadering. De
plaatsvervanger moet ook op het stembiljet
vermeld staan. En valt die ook uit dan blijft
de zetel onbezet.
Er kan dus geen ZMF-lijst komen. Maar er
kunnen wel kandidaten komen die zich
verbonden voelen met de ZMF. Bij verkiezin
gen moet iets te kiezen zijn, dat is een
eenvoudige regel. Een dijkgraaf (net als een
burgemeester) houdt zich afzijdig bij verkie
zingen. Hij heeft een taak in de zorg voor
correcte kandidaatstelling en verkiezing.
Iedereen die zich kandidaat wil stellen moet
op het waterschapshuis een formulier halen.
De kandidaat moet een vaste plaatsvervangen
de kandidaat hebben, het koppel moet
gesteund worden door 10 kiesgerechtigden.
Overbodig te zeggen dat alle inlichtingen op
hetwdterschapshuis verstrekt worden. De dag
van de kandidaatstelling is 18 januari. En
mocht u dat overwegen, tot ziens op 18 januari
want de kandidatenlijsten moeten op die dag
ingeleverd worden bij de dijkgraaf.
ir P.J. Gruijters
dijkgraaf waterschap
Noord- en Zuid-Beveland