(ll3 Brief dijkgraaf Gruijters y verhuizing. Uit de algemene vergadering wordt een dagelijks bestuur gekozen. De DB-leden kunnen een vergoeding van ruim 1000,per maand tegemoet zien. Deze vergoeding is zo hoog omdat redelijk wat van een waterschapsbestuurder wordt verlangd. Er wordt ondermeer eens in de twee weken vergaderd. Een lid van het algemeen bestuur krijgt presentiegeld. Het algemeen bestuur komt ongeveer vier maal per jaar bijeen. Rol ZMF Op de algemene ledenvergadering van de ZMF is uitgebreid gediscussieerd over de vraag hoe de natuur- en milieuorganisaties zich het beste met de waterschapsverkiezingen kunnen bezig houden. Het werd vrij snel duidelijk dat het doorbreken van de hegemonie van de boeren in het bestuur van de waterschappen dringend gewenst is. Maar de vorm waarin de verkiezingen zijn gegoten, het stemmen op personen, maakt het onmogelijk om met bijvoorbeeld een groene lijst aan de verkiezin gen deel te nemen. De verkiezingen vinden op lokaal niveau plaats. Vandaar dat het voortouw vooral bij de regionale natuur- en milieuorganisaties ligt. Omdat deze organisaties over het algemeen drijven op redelijk druk bezette vrijwilligers werd de suggestie gedaan dat deze groepen op zoek gaan naar mensen die dan wel niet direct uit deze groepen of verenigingen voortkomen, maar zich toch verkiesbaar willen stellen. Daarbij kan gedacht worden aan mensen die hun sporen in het verenigingsleven of de politiek verdiend hebben. De ZMF zal de aangesloten organisaties actief benaderen om samen met hen op zoek te gaan naar geschikte kandidaten. Verder is de ZMF bereid om kandidaten desgewenst van informatie en hulp te voorzien. Zodoende zal er niemand namens de ZMF aan de verkiezingen deelnemen, maar de milieufe deratie zal zich wel inzetten voor een even wichtige samenstelling van de waterschapsbe sturen. (TK). ituur, ilieu iterschap eland Als dijkgraaf van het waterschap Noord- en Zuid-Beveland waardeer ik het zeer de gelegenheid te hebben in dit nummer van Natuur, Milieu en Waterschap in Zeeland de mening van de waterschappen over een tweetal onderwerpen weer te geven. Concept provinciaal waterhuishoudingsplan Dit plan formuleert het beleid dat provincie, gemeenten én waterschappen moeten voeren met betrekking tot het oppervlaktewater. Het is de Zeeuwse uitwerking van de op rijks niveau vastgestelde Derde Nota Waterhuis houding. De waterschappen hebben meegewerkt aan de opstelling van het provinciale waterhuis- I houdingsplan. Men kan dus verwachten dat de waterschappen het met het plan grotendeels eens zijn. Dat is ook zo. Maar er is nog wel een geschilpunt en dat betreft het tempo waarmee het plan moet worden uitgevoerd. Het waterhuishoudingsplan formuleert wat er de komende 4 jaar moet gebeuren om het oppervlaktewater verder schoon te krijgen. Dit houdt in de defosfatering en denitrificatie van het effluent van rioolwaterzuiverings installaties, de aanleg van vele kilometers milieuvriendelijke oevers en de bestrijding van de verdroging door peilverhoging in waterlopen. Maar daar blijft het niet bij: honderden kilometers verontreinigde bodems van waterlopen moeten worden uitgebaggerd. Dat die maatregelen zeer veel geld gaan kosten is duidelijk. Dé gemiddelde verontreinigings heffing in Zeeland bedraagt f 300.per gezin per jaar. Wanneer de plannen uitge voerd worden zoals verwoord in het concept waterhuishoudingsplan stijgen die lasten de komende 4 jaar 20% per jaar. Men behoeft geen rekenwonder te zijn om zich een voorstelling te maken waar dat toe leidt. Het is dus niet verwonderlijk dat de besturen van de waterschappen er moeite mee hebben zulke tariefstijgingen aan hun algemene ver gaderingen voor te leggen. Zouden we in Zeeland niet eens proberen een acceptabel stijgingspercentage te formuleren? Waterschaps verkiezingen Tegelijk met de gemeenteraadsverkiezingen zijn op 2 maart 1994 de waterschaps verkiezingen. Blijkens krantenberichten zal de ZMF geen kandidaten stellen maar zal zij eventuele kandidaten uit lokale groepen wel met informatie steunen. Ter voorkoming van misverstanden leg ik hier nog het een en ander uit. Verkiezingen voor Tweede Kamer, provincies en gemeenten gaan volgens het lijstenstelsel. De kiezer stemt in wezen op een lijst en kan daarin zijn voorkeur voor een kandidaat laten blijken. Het aantal zetels dat een lijst (partij) haalt wordt bepaald door het aantal malen dat de lijst de kiesdeler haait. Valt een kandidaat afdan wordt zijn plaats eenvoudig ingenomen door de volgende op de lijst. Verkiezingen voor de waterschappen geschie den volgens het personenstelsel. Een kandida tenlijst voor de waterschapsverkiezingen bestaat uit personen. De kiezer stemt op de persoon zijner keuze. Dit systeem brengt met zich mee dat iedere kandidaat een vaste plaatsvervanger moet hebben, die hem vervangt wanneer de gekozene ophoudt lid te zijn van de algemene vergadering. De plaatsvervanger moet ook op het stembiljet vermeld staan. En valt die ook uit dan blijft de zetel onbezet. Er kan dus geen ZMF-lijst komen. Maar er kunnen wel kandidaten komen die zich verbonden voelen met de ZMF. Bij verkiezin gen moet iets te kiezen zijn, dat is een eenvoudige regel. Een dijkgraaf (net als een burgemeester) houdt zich afzijdig bij verkie zingen. Hij heeft een taak in de zorg voor correcte kandidaatstelling en verkiezing. Iedereen die zich kandidaat wil stellen moet op het waterschapshuis een formulier halen. De kandidaat moet een vaste plaatsvervangen de kandidaat hebben, het koppel moet gesteund worden door 10 kiesgerechtigden. Overbodig te zeggen dat alle inlichtingen op hetwdterschapshuis verstrekt worden. De dag van de kandidaatstelling is 18 januari. En mocht u dat overwegen, tot ziens op 18 januari want de kandidatenlijsten moeten op die dag ingeleverd worden bij de dijkgraaf. ir P.J. Gruijters dijkgraaf waterschap Noord- en Zuid-Beveland

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1993 | | pagina 52