De
Zak
als
veldwerkproject
Msuucunej
Rita de Ligt
Vrijwel iedereen wil de Zak van Zuid-Beveland de
status Waardevol Cultuurlandschap bezorgen. Met
extra geld zou dan de kwaliteit van het gebied verbe
terd kunnen worden. Maar naast erkenning en geld
er is ook draagvlak nodig. Dat wordt o.a. bereikt
door gerichte educatieve projecten. Om leerkrachten
op weg te helpen werd het lesproject Zak van Zuid-
Beveland opgezet.
Leerlingen van basisschool "De Berenburcht" krijgen
uitleg over veldwerk op het schor. Foto: Dick de Groot
Jos Elstgeest schreef al in 1980: Het
)gaat er om het echte eigen milieu
van ieder kind te gebruiken als mid
del tot opvoeding, als bron van infor
matie, als mijn van wijsheid. In de praktijk
komt er echter wel het een en ander voor
kijken voor je met leerlingen aan het werk
kunt in de eigen omgeving. Maar dat kan
geen reden zijn om zo'n belangrijke bron
onbenut te laten. Zeker niet in de Zak van
Zuid-Beveland!
Nascholing
Het lesproject bestaat uit:
- schriftelijk materiaal (achtergrond
informatie voor de leerkracht en werkbla
den voor de leerlingen);
- twee veldwerkkisten.
Maar daarmee zijn we er nog niet. Om de
docent voor te bereiden op het veldwerk
is er een nascholing voor de leerkrachten
verzorgd en is er een cursus voor ouders
gegeven om bij het veldwerk te helpen.
Vijf schoolteams hebben deze nascholing
inmiddels achter de rug en zijn inmiddels
samen met de vers opgeleide natuurou-
ders aan de slag gegaan of gaan dat doen.
In het voorjaar wordt er weer een natuur-
oudercursus rond dit lesmateriaal georga
niseerd. We hopen op deze manier de
komende jaren alle basisscholen in de Zak
van Zuid-Beveland te bereiken, uiteraard
in de hoop dat de unieke omgeving waarin
deze scholen zich bevinden ten volle
benut zal worden.
De Zak van Zuid-Beveland heeft zoveel te
bieden dat het maken van een keuze niet
eenvoudig was. Gekozen is voor het cen
traal stellen van de markantste elementen
in dit landschap:
Dijken
- de bomen op de dijken, in het bijzonder
de grenslinden;
- de flora en de fauna op de dijken, in het
bijzonder de relatie die er is tussen
insekten en planten;
- het belang van dijken als verbindings
wegen voor plant en dier.
Voor groep 5 en groep 8 zijn werkbladen
voor veldwerk op een dijk gemaakt.
Polders
- het verschil tussen oude en nieuwe pol
ders met extra aandacht voor de poel-
gronden;
- de vliedbergen, drinkputten en heggen
als landschapselementen in de polders.
Voor groep 5 en 6 zijn werkbladen voor
veldwerk rond een drinkput en voor
groep 7 werkbladen voor veldwerk rond
heggen gemaakt.
Kreken en welen
- het ontstaan van kreken en welen en ver
schillen daartussen;
- de planten en dieren in en om brak
water;
- het belang van kreken en welen als ver
bindingswegen voor plant en dier.
Voor groep 7 zijn werkbladen voor water-
onderzoek bij een kreek of weel gemaakt.
Inlagen en karrevelden
- het ontstaan van de inlagen en karrevel
den;
- hun betekenis voor plant en dier, in het
bijzonder voor de vogels.
Voor groep 6 zijn werkbladen voor een
vogelexcursie naar een inlaag of een ander
vogelrijk gebied in de Zak gemaakt.
Schorren en slikken
- het ontstaan van schorren en slikken en
de relatie met het ontstaan van de Zak
van Zuid-Beveland;
- de dieren op (en in) schor en slik;
- de planten op het schor, de zgn. 'zout-
planten";
Voor groep 8 zijn werkbladen voor veld
werk op het schor gemaakt.
Voor meer informatie:
Consulentschap NME,
Postbus 334,4460 AS Goes,
tel. 01100-11675.
Rita de Ligt is medewerkster van het
Consulentschap Natuur en Milieu Educatie.
8 WANTIJ DECEMBER 1993