Jan Hambeukers, hoofdinspecteur AID.
Foto: ZMF
Is er niet een wildgroei van allerlei
handhavingsorganen (AID, politie,
waterschappen, gemeentes, provin
cie, openbaar ministerie) ontstaan,
waardoor de burger door de bomen
het bos niet meer ziet?
"Ik kan me voorstellen dat een burger die
een overtreding wil melden, niet weet bij
welk loket hij moet zijn. Doorverwijzing
geeft al snel het gevoel van het kastje naar
de muur gestuurd te worden. Op natuur-
en milieugebied is er een lappendeken van
wetten en handhavingsinstanties. Op zich
is een lappendeken niet zo erg, als het ver
bindende stiksel maar goed is. Onderling
komen we daar wel aan uit; het is meer
een communicatieprobleem met de bur
gers. Overigens heb ik op dit moment wel
moeite met de politiereorganisatie. Daar
zijn we onze vaste aanspreekpunten kwijt.
De AID is sterk afhankelijk van de mede
werking van de politie. Die is immers per
manent en met veel meer mensen op pad.
De Veldpolitie en Rijkspolitie, van oudsher
de "boerenpolitie", zijn in een nieuwe
organisatie opgegaan. Ik ben bang dat de
aandacht van de politie voor de groene
ruimte vermindert, dat specialistische ken
nis verdwijnt. We hebben al moeten con
stateren dat in het oosten van het land het
uitrijverbod nu massaal wordt overtreden;
de controle daarvan is aan de politie toebe
deeld. De taakafbakening tussen de politie
en de AID is voorlopig nog een onbeschre
ven blad. Om weer op één spoor te
komen, stemt de AID de regionale reorga
nisatie af op de nieuwe regio-indeling van
de politie. In het zuiden komen er vijf AID-
regio's, met elk aan het hoofd een inspec
teur "dieren" en een inspecteur "planten".
Meer aandacht voor mest
Onlangs kwam in het nieuws dat in
1991 en 1992 drie miljoen ton
Brabantse mest uit de boekhouding ver
dween en dat dit gat de komende jaren
zal groeien. Hoofdinspecteur
Hambeukers vindt de naleving van de
Meststoffen wet een pijnlijk onderwerp:
"Het systeem van de ontvangst- en afle
veringsbonnen voor mest is, ondermeer
door de tussenhandel, fraudegevoelig.
De pakkans is klein. Toch denk. ik dat
de gemiddelde boer zich aan de wet
houdt. In elk. geval niet slechter dan de
gemiddelde burger zich houdt aan de
maximumsnelheid of de juiste gegevens
in zijn belastingpapieren in vult. Maar
een aantal individuen maakt er een
potje van. Niemand in Nederland weet,
ook de milieufederatie niet, hoeveel
mest er illegaal verdwijn t. Er zal best
een gat zitten tussen de mestoverschot
ten en de via de Mestbank afgezette
mest. Hoe groot dat gat is? Dat kan tot
nu toe elk getal zijn tussen de 0 en 4
miljoen ton. Als er al een gat is, want
niemand weet het". Hambeukers ver
wacht dat de reparatie van de
Meststoffenwet, het verplicht bijhouden
van een mineralenboekhouding, een
verbetering betekent. "Maar het beleid
moet natuurlijk wel draagvlak hebben.
Het is met onze huidige bezetting
onmogelijk 90.000 veehouders te con
troleren. We komen nu aan zo'n 5 000
controles per jaar en zijn bezig extra
controleurs in te zetten. Als de boeren
collectief de kont tegen de krib gooien is
handhaving echter onbegonnen werk".
Massale overtreding van
uitrijverbod op mest
door verminderd politietoezicht.
Foto: Ministerie van LNV
15 WANTIJ FEBRUARI 1994