De boer en het natuurbeheer Thijs Kramer "Boeren kunnen de arbeid, kennis en capaciteiten die nodig zijn om natuur te beheren veel efficiënter en dus goedkoper leveren dan Natuurmonumenten en andere instanties". Deze stelling is afkomstig van de landbouwvoorman Huib van der Maas. Landbouwers zijn .naarstig op zoek naar alternatie ven, omdat de reguliere landbouwgewassen te wei nig opbrengen. Waar vroeger nog denigrerend werd gedaan over de boer als parkwachter, wordt nu steeds luider verkondigd dat cle boer een taak moet krijgen in het natuur- en landschapsbeheer. De natuurbescherming staat niet negatief tegenover- deze ontwikkeling. Boeren worden al lang ingescha keld in het natuurbeheer. Maar of ive met de boer als natuurbeheerder goedkoper en beter uit zijn, is nog maar de vraag. Eerst van der Maas maar eens e gebeld. Hij heeft per slot van reke ning een uitspraak gedaan die enige toelichting behoeft. Van der Maas ziet mogelijkheden voor boeren om natuur te beheren als alternatief voor de natuurbeschermingsorganisaties. "Waar ik dan aan denk is zo iets als een boerencoö peratie die de natuurgebieden bezit en beheert volgens bepaalde richtlijnen". Van der Maas geeft grif toe dat zijn voorstel niet is uitgewerkt. Het gaat hem om het introduceren van de ondernemerszin in het natuurbeheer. "Dan kan het vast goed koper en verdient de boer er ook nog wat aan". Beheersovereenkomst Er is al een duidelijke plaats ingeruimd voor de boer in het natuurbeheer. In het natuurbeleid wordt een onderscheid gemaakt tussen de pure natuurgebieden, zoals de schorren, slikken en duinen, en de min of meer agrarische gebieden waar natuurwaarden aanwezig zijn, zoals de weilandcomplexen (Yerseke Moer), ver- lande kreken en dijken. Voor deze land bouwgebieden met natuurwaarden geldt het zogenaamde relatienotabeleid. In dit beleid worden twee sporen bewandeld. Als het behoud van de natuurwaarden niet is in te passen in het dagelijkse doen en laten van de boer dan valt het gebied onder de categorie "reservaatsgebieden". De bedoeling is deze reservaatsgebieden aan te kopen en over te dragen aan een natuurbeherende instantie. Is het behoud van de natuurwaarden (b.v. broedende weidevogels, bepaalde plantensoorten) wel in te passen in het landbouwkundig gebruik, dan krijgt zo'n terrein de status van "beheersgebied". Voor deze gebieden geldt dat de boer op vrijwillige basis een beheersovereenkomst kan afsluiten. Voor de boer is natuur slechts een bijprodukt Aankoop als natuurreservaat is in dit geval uitgesloten. In de commissie die voor Zeeland bepaalt welke gebieden voor de relatienota in aanmerking komen, zijn de landbouworganisaties prominent verte genwoordigd. De boer krijgt voor de beheersovereenkomst een bedrag dat is gebaseerd op de verminderde opbreng sten die het natuurbeheer tot gevolg heeft ten opzichte van het gangbare beheer. Voor het afsluiten van een beheersover eenkomst bestaat bij de boeren steeds meer belangstelling. In 1993 werd in dit kader in Zeeland voor 1300 ha beheersge bied in totaal 954.000,- aan de boeren uitgekeerd. Dat is een gemiddelde van ongeveer f 730,- per hectare. Voor natuur en landschap zijn de kleine landschapselementen, zoals veedrinkput ten, meidoornhagen en knotbomen, van groot belang. Hierover ontfermt zich de Stichting Landschapsverzorging Zeeland. Het is mogelijk bij deze stichting een onderhoudsovereenkomst te sluiten. Per jaar gaat daar ongeveer 170.000 gulden in om. Een belangrijk deel hiervan zal bij de boeren terecht komen, omdat veel kleine landschapselementen in handen zijn van de boeren. 7 WANTIJ FEBRUARI 1994

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1994 | | pagina 7