Berichten betalen als de buren met vier volgestampte vuilniszakken per week. Gemeenten kunnen op verschil lende manieren de tarieven dif ferentiëren. In de Haarlemmermeer kunnen bur gers kiezen uit rolemmers van 120 liter, of 240 liter tegen een tarief van respectievelijk 325 en 425 gulden per jaar. De gemeente Oostzaan laat haar burgers betalen per kilo. Daar rijdt een vuilnisauto die is uitge rust met speciale apparatuur om het gewicht van elke rolemmer vast te stellen. Andere gemeenten waar bij de berekening van de afvalstoffen- tarieven "de vervuiler betaalt" succesvol is toegepast, kozen voor een eenvoudig, maar zeer effectief systeem. De burgers zijn verplicht gemeentelijke vuil niszakken voor het restafval te kopen. De zakken zijn duur, omdat de reinigingsheffing in de prijs van de zak is inbegrepen. Wie veel afval heeft gebruikt veel huisvuilzakken en betaald dus meer. Uit een studie in opdracht van het ministerie van VROM blijkt dat systemen van tariefdifferen tiatie doeltreffend zijn. De huishoudens binnen de bestudeerde gemeenten bieden ongeveer de helft minder restaf val aan. Ook daalt vaak de totale hoeveelheid afval (rest afval en gescheiden aangeboden hoe veelheid afval) met 16 tot 33 procent. Dit staat tegenover de Zeeuwse trend van een voortdu rende stijging van de hoeveel heid aangeboden huishoudelijk afval. In het percentage afvalpreventie zit een klein aandeel dat veroor zaakt wordt door vluchtgedrag. Door milieupolitie in te zetten kan afvaltoerisme voorkomen worden. Maar als buurgemeen ten dezelfde tariefdifferentiatie opzetten zal er van vluchtgedrag geen sprake meer zijn. In gemeentelijke samenwerkings verbanden kunnen afspraken gemaakt worden over de tarie ven. (a.a) Zonder auto natuurlijk De ZMF en een aantal plaatselij ke organisaties zijn dit voorjaar gestart met de landelijke cam pagne "Zonder auto natuurlijk". De campagne is een initiatief van Vereniging Milieudefensie, Stichting Natuur en Milieu, Fietsersbond ENFB en de pro vinciale Milieufederaties. Aanleiding is de toename van het recreatieve verkeer in en langs natuurgebieden. Steeds vaker nemen we de auto om van de Zeeuwse natuur en het mooie landschap te genie ten. Maar juist in deze gebieden willen we ook de rust en de ruimte ervaren. Met de campagne "Zonder auto natuurlijk" wil de ZMF dat men sen kunnen genieten van de natuur zonder gestoord te wor den door autoverkeer. We wil len dat bereiken door in gebie den aantrekkelijke fiets- en wan delroutes uit te zetten en het autoverkeer zoveel mogelijk te concentreren op de grotere doorgaande wegen. In het komende jaar besteedt de ZMF veel aandacht aan de cam pagne. In de Zak van Zuid- Beveland zal de ZMF samen met plaatselijke organisaties, zoals Behoud de Zak van Zuid- Beveland, Fietsersbond ENFB, NIVON en KNNV het komende jaar verschillende activiteiten opzetten. De eerste activiteit was een enquête onder bezoekers van de Schaapscheerdersfeesten in Nisse op 18 juni j.l. over de mogelijkheden om te wandelen en te fietsen in de Zak van Zuid- Beveland. Middels de enquête vroegen vrijwilligers de bezoe kers hun mening over de fiets en wandelmogelijkheden en de bewegwijzering van fietsroutes in de Zak van Zuid-Beveland. Ook werd de mening gevraagd over mogelijke afsluiting voor autoverkeer van een aantal land weggetjes en dijkjes. In het najaar worden de enquê teresultaten samen met plannen voor wandel- en fietsroutes gebundeld en aangeboden aan beleidmakers en uitvoerders. In 1995 kan dan wellicht een start gemaakt worden met het uitvoe ren van de voorgestelde maatre gelen. (a.a) Beheersplannen water schappen voldoen niet aan verwachtingen Eind juli zullen Gedeputeerde Staten van Zeeland hun oordeel moeten vellen over het eerste beheersplan dat door een Zeeuws waterschap aan hen wordt voorgelegd als uitwerking van het nieuwe provinciale waterhuishoudingsplan. Het Waterschap Noord- en Zuid- Beveland heeft de spits afgebe ten met een eigen beheersplan. Toen het plan in het vroege voorjaar ter inzage werd gelegd, heeft de ZMF het plan een dikke onvoldoende gegeven. Ook na het verwerken van al het com mentaar is het plan er niet beter op geworden. Het blijft een zeer abstract plan, waaruit totaal niet kan worden afgeleid of duurza me watersystemen in 2016 kun nen worden bereikt. Vooral het zeer terughoudende financiële beleid doet het ergste vermoe den. Voldoende reden dus om het plan af te keuren. We hopen dat Gedeputeerde Staten die ongebruikelijke stap zetten om het Waterschap Noord- en Zuid- Beveland te dwingen tot een verantwoorde uitwerking van het provinciale waterhuishou dingsplan en om de andere waterschappen duidelijk te maken dat van hen een beheers plan wordt verwacht dat wél voldoet aan landelijke en provin ciale doelstellingen. Zo'n signaal is niet overbodig. Momenteel ligt het plan van het Waterschap de Drie Ambachten ter inzage en op de plannen van de andere twee Zeeuwsvlaamse waterschappen zal ook spoedig commentaar kunnen worden geleverd. De drie plannen zijn concreter dan dat van Noord en Zuid Beveland, maar met uitzon dering van het plan van het Vrije van Sluis, lijken ze ver achter te blijven bij het provinciaal afge sproken beleid. Vooral het beheersplan van het Hulster Ambacht beschaamt de verwach tingen. Hopelijk dat de inspraak leidt tot plannen dje de toets der kritiek wel kunnen doorstaan, (tvm) 10 WANTIJ JUNM994

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1994 | | pagina 10