Strafrecht Heeft het milieustrafrecht hier een ant woord op? Ik denk het wel. De belangenaf weging die in een bedrijf gemaakt wordt, kan sterk beïnvloed worden door boetes of het dreigen daarmee. Ook het alsnog afdwingen van milieuvoorzieningen en het afromen van illegaal verkregen win sten is een middel. Op meer persoonlijke motieven kan een rem gezet worden met geldstraffen, dienstverlening en zonodig gevangenisstraf. Het instrumentarium van het milieustrafrecht lijkt in elk geval meer toegesneden op de organisatiecriminali teit dan dat van het milieubestuursrecht. Daar kijkt men bij het opstellen van regels niet om, maar vooruit. Bestuursdwang en het opleggen van een dwangsom kan de j overtreder dwingen alsnog milieuvoorzie ningen te treffen. De calculerende onder nemer kan dit moment eventueel rustig afwachten. Onrechtmatig verkregen winst - denk bijvoorbeeld aan rentewinst verkre gen door het uitstellen van een investe ring, die pas later door de overheid wordt afgedwongen - kan immers toch niet wor den afgeroomd. Een ander nadeel is dat bestuursrechtelijke sancties zich alleen richten op de onderneming. De personen die in de onderneming werkzaam zijn, de leidinggevenden bijvoorbeeld, blijven Een bedrijf dat gestraft is, moefzich kunnen rehabiliteren. mooi buiten schot. Vooral bij grote onder nemingen is dat een handicap. Misdrijven worden echter wel door personen gepleegd. In het milieustrafrecht is het juist mogelijk beiden aan te spreken: zowel de rechtspersoon als de private per sonen. In het verleden werd vrijwel altijd alleen de rechtspersoon vervolgd. Men ziet nu dat in toenemende mate ook lei dinggevenden worden vervolgd. Ongetwijfeld gaat hiervan een sterke pre ventieve werking uit. In het algemeen zal het leidinggevenden afschrikken als zij een redelijke kans lopen zich persoonlijk voor de rechter te moeten verantwoorden. Stigma Maar het strafrecht heeft ook een belang rijk nadeel. Het stigmatiseert. Vaak meer dan nodig. Een sanctie uit het milieube stuursrecht is wel vervelend, maar wordt toch meer als een bedrijfsrisico gezien. Een strafzaak daarentegen tast de goede naam en faam aan. Hoe groter de onderne ming, hoe sterker dit speelt. Als een bedrijf of een leidinggevende met het strafrecht in aanraking komt, is stigmatisering zelfs niet zonder risico. Een litteken kan leiden tot verharding. Het kan zelfs betekenen dat de betrokken onderneming zich nog verder van de norm vervreemdt. Dat er na bewezen criminaliteit een straf volgt zal voor iedereen, ook voor de betreffende onderneming, duidelijk zijn. Het bedrijf moet vervolgens wel de kans krijgen zich te rehabiliteren. Het stigma moet er weer vanaf, zodat weer een inte gratie in de maatschappij mogelijk is. Dat kan ook best, het vraagt alleen een andere aanpak en andere sancties. Men kan eigen lijk niet meer volstaan met de gebruikelij ke geldboete of gevangenisstraf. Gevangenisstraf heeft een stigmatiserende werking en het milieu wordt er niet beter van. Het kan zelfs, zoals eerder opgemerkt, averechts werken. Dit kan grotendeels worden ondervangen als een officier van justitie bij zijn eis of schikkingsvoorstel ook aandacht schenkt aan het afdwingen van milieuvoorzieningen, schadevergoe ding en milieu-audits (een milieu-audit is een diepgaand onderzoek dat verricht wordt door derden; het is te vergelijken met een accountantsonderzoek naar de boekhouding/noot red.). Bij voorkeur wordt daarbij de pers ingelicht. Een persbericht dat meldt dat er naast een geldboete ook een milieu-audit op kosten van de onderneming wordt opgelegd, geeft niet alleen aan dat er in de onderneming fouten zijn gemaakt. Het geeft ook weer dat de strafrechtelijke autoriteiten er kennelijk vertrouwen in hebben dat het met die onderneming weer goed komt als de aanbeve lingen, die uit de audit naar voren komen, worden opgevolgd. Met zo'n keurmerk van justitie kun je als onderneming weer aardig voor de dag komen. Mr. Ton de Lange is officier van justitie in Middelburg. 15 WANTIJ JUNI 1994

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1994 | | pagina 15