Waterspoor zet aan tot besparing
Koppeling kosten drinkwater, rioolheffing en waterzuivering
Hans Bannink
Het ministerie van VROM kwam in maart 1992 met
een plan voor waterbesparing naar buiten. Eén van
de maatregelen om water te besparen is de invoe
ring van een nieuw tariefsysteem voor drinkwater:
Waterspoor. Waterspoor omvat een koppeling van
de tarieven die aan de consument berekend worden
voor de kosten van het drinkwaterverbruikde kos
ten van het lozen op de riolering en de kosten van
het zuiveren van het afvalwater.
bBij Waterspoor betaalt de vervui
ler, omdat de hoogte van het nieu
we tarief direct te maken heeft
met het waterverbruik.
Waterspoor heeft als uitgangspunt dat in
de prijs van drinkwater zowel het verbruik
van het water als grondstof, alsook de kos
ten voor de afvoer en voor de zuivering
van het afvalwater opgenomen moet wor
den. Voor de verbruiker wordt het dan
duidelijk dat goed drinkwater helemaal
niet zo goedkoop is, dat zuinigheid loont.
Een stimulans tot waterbesparing dus!
Rekeningen
Delta Nutsbedrijven (Deltan), de drinkwa
termaatschappij voor Zeeland, rekende
vorig jaar voor drinkwater 1,7315 per
m\ plus een vast bedrag van 88,56 per
jaar voor elke aangesloten woning. Voor
een gemiddeld dagelijks verbruik van ca.
140 liter per persoon (50 m} per jaar),
betekent dit een jaarrekening van 192,-.
De gemeente brengt de rioolheffing in
rekening. Voor het rioolrecht betaalde een
huiseigenaar in Vlissingen bijvoorbeeld
90,-(1993).
De zuiveringslasten worden weer door het
Waterschap opgelegd, via de aanslag ver
ontreinigingsheffing. Eén woning telt voor
drie vervuilingseenheden. Dat kostte op
Walcheren vorig jaar 225,-.
Het inzicht in alle kosten die met het ver
bruik van drinkwater samenhangen, wordt
dus bemoeilijkt omdat er sprake is van ver
schillende nota's van verschillende instan
ties. Voor huurders van woningen geldt
dit des te meer, omdat de verrekening
vaak stilzwijgend in de maandelijkse huur
prijs is inbegrepen. In het genoemde voor
beeld maken de door de verbruiker recht
streeks te beïnvloeden kosten maar 16
uit van de totale kosten van de waterkring
loop. Dat zet niet echt aan tot besparing.
De meeste
tegenwind
komt van de
waterschappen.
Gewenste situatie
Het is gewenst dat eenieder bewuster met
drinkwater omspringt, het verbruik ervan
beperkt en de verspilling terugdringt om
de drinkwatervoorziening in de toekomst
te kunnen garanderen. De prijs van drink
water zou daarom een afspiegeling moe
ten worden van de totale kosten, die met
de volledige vebruiksketen gemoeid zijn.
Wie het meeste water verbruikt, die ver
vuilt ook het meest. Hij of zij legt een gro
ter beslag op riolering en op de zuiverings
installatie en zou dus ook meer moeten
gaan betalen.
Kosten van drinkwater, riolering en water
zuivering moeten met elkaar in verband
gebracht worden.
Foto's: ZMF/Peter Verdurmen.
Een koppeling van de kosten voor drink
waterverbruik, rioolheffing en zuiverings
lasten ligt voor de hand. Breng die bij de
verbruikers in rekening met een duidelijke
weergave van alle kostenposten en natuur
lijk op één enkele nota.
Tegenwind
De meeste tegenwind komt van de Unie
van Waterschappen. Kennelijk zijn de
waterschappen bang voor afname van hun
invloed als de'administratieve bevoegd
heid tot het opleggen van de zuiveringslas
ten (de aanslag verontreinigingsheffing)
overgaat naar de waterleidingbedrijven.
Ook de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten (VNG) blijkt maar matig
enthousiast. Een korte bloemlezing van de
argumenten voor en tegen:
1. Tegen: Juridisch knelpunt bij de invoe
ring van Waterspoor is dat de Wet
Verontreiniging Oppervlaktewateren
(WVO) gewijzigd moet worden.
WANTIJ JUNI 1994