Waterspoor zet aan tot besparing Koppeling kosten drinkwater, rioolheffing en waterzuivering Hans Bannink Het ministerie van VROM kwam in maart 1992 met een plan voor waterbesparing naar buiten. Eén van de maatregelen om water te besparen is de invoe ring van een nieuw tariefsysteem voor drinkwater: Waterspoor. Waterspoor omvat een koppeling van de tarieven die aan de consument berekend worden voor de kosten van het drinkwaterverbruikde kos ten van het lozen op de riolering en de kosten van het zuiveren van het afvalwater. bBij Waterspoor betaalt de vervui ler, omdat de hoogte van het nieu we tarief direct te maken heeft met het waterverbruik. Waterspoor heeft als uitgangspunt dat in de prijs van drinkwater zowel het verbruik van het water als grondstof, alsook de kos ten voor de afvoer en voor de zuivering van het afvalwater opgenomen moet wor den. Voor de verbruiker wordt het dan duidelijk dat goed drinkwater helemaal niet zo goedkoop is, dat zuinigheid loont. Een stimulans tot waterbesparing dus! Rekeningen Delta Nutsbedrijven (Deltan), de drinkwa termaatschappij voor Zeeland, rekende vorig jaar voor drinkwater 1,7315 per m\ plus een vast bedrag van 88,56 per jaar voor elke aangesloten woning. Voor een gemiddeld dagelijks verbruik van ca. 140 liter per persoon (50 m} per jaar), betekent dit een jaarrekening van 192,-. De gemeente brengt de rioolheffing in rekening. Voor het rioolrecht betaalde een huiseigenaar in Vlissingen bijvoorbeeld 90,-(1993). De zuiveringslasten worden weer door het Waterschap opgelegd, via de aanslag ver ontreinigingsheffing. Eén woning telt voor drie vervuilingseenheden. Dat kostte op Walcheren vorig jaar 225,-. Het inzicht in alle kosten die met het ver bruik van drinkwater samenhangen, wordt dus bemoeilijkt omdat er sprake is van ver schillende nota's van verschillende instan ties. Voor huurders van woningen geldt dit des te meer, omdat de verrekening vaak stilzwijgend in de maandelijkse huur prijs is inbegrepen. In het genoemde voor beeld maken de door de verbruiker recht streeks te beïnvloeden kosten maar 16 uit van de totale kosten van de waterkring loop. Dat zet niet echt aan tot besparing. De meeste tegenwind komt van de waterschappen. Gewenste situatie Het is gewenst dat eenieder bewuster met drinkwater omspringt, het verbruik ervan beperkt en de verspilling terugdringt om de drinkwatervoorziening in de toekomst te kunnen garanderen. De prijs van drink water zou daarom een afspiegeling moe ten worden van de totale kosten, die met de volledige vebruiksketen gemoeid zijn. Wie het meeste water verbruikt, die ver vuilt ook het meest. Hij of zij legt een gro ter beslag op riolering en op de zuiverings installatie en zou dus ook meer moeten gaan betalen. Kosten van drinkwater, riolering en water zuivering moeten met elkaar in verband gebracht worden. Foto's: ZMF/Peter Verdurmen. Een koppeling van de kosten voor drink waterverbruik, rioolheffing en zuiverings lasten ligt voor de hand. Breng die bij de verbruikers in rekening met een duidelijke weergave van alle kostenposten en natuur lijk op één enkele nota. Tegenwind De meeste tegenwind komt van de Unie van Waterschappen. Kennelijk zijn de waterschappen bang voor afname van hun invloed als de'administratieve bevoegd heid tot het opleggen van de zuiveringslas ten (de aanslag verontreinigingsheffing) overgaat naar de waterleidingbedrijven. Ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) blijkt maar matig enthousiast. Een korte bloemlezing van de argumenten voor en tegen: 1. Tegen: Juridisch knelpunt bij de invoe ring van Waterspoor is dat de Wet Verontreiniging Oppervlaktewateren (WVO) gewijzigd moet worden. WANTIJ JUNI 1994

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1994 | | pagina 6