I Tegen: Invoering van het Waterspoor werkt averechts: ondanks mogelijke bezuinigingen op het waterverbruik zal wegens de sterk oplopende tarie ven van de drie samenstellende delen het tarief tot het jaar 2000 toch stijgen. De animo voor besparing verdwijnt dan. Voor: Waterspoor heeft bij stijgende kosten juist een positieve invloed. De waterproblematiek en de daaraan ver bonden kosten worden inzichtelijk gemaakt. De verbruiker zal meer invloed willen uitoefenen op de hoog te van zijn waternota. Deltan wil Waterspoor invoeren. De gebruikersraad is unaniem voor. Voor: Het Ministerie heeft medewer king toegezegd om belemmeringen in de wet WVO weg te nemen, wanneer lokale of regionale initiatieven daar aanleiding toe geven. Daardoor kan proefondervindelijk ervaring met Waterspoor worden opgedaan. (Tweede Kamer, nr. 22.728). 2. Tegen: Drinkwater kent een "prijs", maar de riool- en zuiveringslasten zijn een "belasting". Samenvoeging tot één tarief is niet goed mogelijk. Voor: Geen samenvoeging maken, maar een koppeling in de vorm van een zogenaamde bestemmingsheffing. Dat verschaft duidelijkheid over het verband tussen waterverbruik en afval waterbehandeling. Denkbaar is dat riool- en zuiveringslasten worden opgebouwd uit een basistarief en een veranderlijk tarief dat van het verbruik afhangt. 4. Tegen: Besparingsmogelijkheden zijn ook op een andere manier te bereiken. Daarvoor is geen ingrijpende wijziging van het financieringsstelsel nodig. Voor: Om het hoogste rendement te halen moeten alle besparingsmogelijk heden worden benut. Door de koppe ling van tarieven wordt een extra teruggang in de vraag naar water ver wacht. Ervaringen in Engeland wijzen op besparingen van 10-20 5. Tegen: De verontreinigingsheffing vol gens de wet WVO wordt ingezet voor een niet-beoogde doelstelling. Voor: Waterspoor is zeker niet slechter dan het huidige systeem. De wet WVO stamt al uit 1970. Iedere aanpassing in de richting van het nu geldende milieubeleid is een verbetering. Smalspoor Op verschillende plaatsen in het land wor den initiatieven genomen. In Gelderland is ervaring opgedaan met het koppelen van het rioolrecht aan de nota voor het water verbruik: "Smalspoor" heet dat daar. De vijf deelnemende gemeenten en de Waterleidingmaatschappij Oostelijk Gelderland vinden de eerste resultaten succesvol. Het draagvlak onder de bevol king is ruimschoots aanwezig. De Stichtse Milieufederatie maakt zich sterk voor de invoering van Waterspoor in de provincie Utrecht. Er zijn daar initiatieven genomen voor een beperkte invoering. Het Waterleidingbedrijf Midden-Nederland werkt varianten uit die o.a. van belang voor het waterverbruik in agrarische bedrijven en in flatgebouwen zijn. Een aantal gemeenten in Utrecht overweegt met Smalspoor te beginnen. In Noord- Brabant is onlangs een samenwerking tus sen enkele gemeenten en het Waterleidingbedrijf Noord-West Brabant en dat van Tilburg van de grond gekomen. In Groningen kreeg een proefproject van de provincie ministeriële goedkeuring, maar de bijkomende eisen bleken zo zwaar dat het experiment praktisch onuit voerbaar werd. Zeeland In Zeeland heeft de Deltan besloten te streven naar de invoering van Waterspoor. Zij richt zich daarbij in de eerste plaats op de gemeenten. Het opnemen van de ver ontreinigingsheffing vereist een wetswijzi ging of de volledige medewerking van de waterschappen. Dat lijkt voorlopig niet haalbaar. Deltan heeft alle 38 gemeenten in haar verzorgingsgebied aangeboden om de rioolheffing in de waternota op te nemen. Tot voor kort reageerde één gemeente positief op dit Smalspoor. Een voorbeeldregeling moet nu de invoering voor de gemeenten vergemakkelijken. "Hoewel er duidelijk voordelen zijn voor de klant, voor het milieu en voor de betrokken instanties komt Waterspoor in Zeeland nog niet van de grond," consta teert Deltan. De gebruikersraad van Deltan, een adviesraad waarin alle belangrijke maatschappelijke organisaties in Zeeland vertegen woordigd zijn, dus ook de ZMF, pleit unaniem voor de introductie van Waterspoor. De Zeeuwse Milieufederatie spoort alle Zeeuwse bestuurders in de pro vincie, gemeenten en de water schappen krachtig aan om Waterspoor met een gedegen proefproject in Zeeland kans van slagen te geven. (Voor dit artikel werd gebruik gemaakt van de notitie "Waterspoor" van de Stichtse Milieufederatie, februari 1994, tel. 030-544457.) Hans Bannink is redactiemedewerker van Wantij. 7 WANTIJ JUNI1994

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1994 | | pagina 7