I
Tegen: Invoering van het Waterspoor
werkt averechts: ondanks mogelijke
bezuinigingen op het waterverbruik
zal wegens de sterk oplopende tarie
ven van de drie samenstellende delen
het tarief tot het jaar 2000 toch stijgen.
De animo voor besparing verdwijnt
dan.
Voor: Waterspoor heeft bij stijgende
kosten juist een positieve invloed. De
waterproblematiek en de daaraan ver
bonden kosten worden inzichtelijk
gemaakt. De verbruiker zal meer
invloed willen uitoefenen op de hoog
te van zijn waternota.
Deltan wil
Waterspoor
invoeren.
De gebruikersraad
is unaniem voor.
Voor: Het Ministerie heeft medewer
king toegezegd om belemmeringen in
de wet WVO weg te nemen, wanneer
lokale of regionale initiatieven daar
aanleiding toe geven. Daardoor kan
proefondervindelijk ervaring met
Waterspoor worden opgedaan.
(Tweede Kamer, nr. 22.728).
2. Tegen: Drinkwater kent een "prijs",
maar de riool- en zuiveringslasten zijn
een "belasting". Samenvoeging tot één
tarief is niet goed mogelijk.
Voor: Geen samenvoeging maken,
maar een koppeling in de vorm van
een zogenaamde bestemmingsheffing.
Dat verschaft duidelijkheid over het
verband tussen waterverbruik en afval
waterbehandeling. Denkbaar is dat
riool- en zuiveringslasten worden
opgebouwd uit een basistarief en een
veranderlijk tarief dat van het verbruik
afhangt.
4. Tegen: Besparingsmogelijkheden zijn
ook op een andere manier te bereiken.
Daarvoor is geen ingrijpende wijziging
van het financieringsstelsel nodig.
Voor: Om het hoogste rendement te
halen moeten alle besparingsmogelijk
heden worden benut. Door de koppe
ling van tarieven wordt een extra
teruggang in de vraag naar water ver
wacht. Ervaringen in Engeland wijzen
op besparingen van 10-20
5. Tegen: De verontreinigingsheffing vol
gens de wet WVO wordt ingezet voor
een niet-beoogde doelstelling.
Voor: Waterspoor is zeker niet slechter
dan het huidige systeem. De wet WVO
stamt al uit 1970. Iedere aanpassing in
de richting van het nu geldende
milieubeleid is een verbetering.
Smalspoor
Op verschillende plaatsen in het land wor
den initiatieven genomen. In Gelderland is
ervaring opgedaan met het koppelen van
het rioolrecht aan de nota voor het water
verbruik: "Smalspoor" heet dat daar. De
vijf deelnemende gemeenten en de
Waterleidingmaatschappij Oostelijk
Gelderland vinden de eerste resultaten
succesvol. Het draagvlak onder de bevol
king is ruimschoots aanwezig. De Stichtse
Milieufederatie maakt zich sterk voor de
invoering van Waterspoor in de provincie
Utrecht. Er zijn daar initiatieven genomen
voor een beperkte invoering. Het
Waterleidingbedrijf Midden-Nederland
werkt varianten uit die o.a. van belang
voor het waterverbruik in agrarische
bedrijven en in flatgebouwen zijn. Een
aantal gemeenten in Utrecht overweegt
met Smalspoor te beginnen. In Noord-
Brabant is onlangs een samenwerking tus
sen enkele gemeenten en het
Waterleidingbedrijf Noord-West Brabant
en dat van Tilburg van de grond gekomen.
In Groningen kreeg een proefproject van
de provincie ministeriële goedkeuring,
maar de bijkomende eisen bleken zo
zwaar dat het experiment praktisch onuit
voerbaar werd.
Zeeland
In Zeeland heeft de Deltan besloten te
streven naar de invoering van Waterspoor.
Zij richt zich daarbij in de eerste plaats op
de gemeenten. Het opnemen van de ver
ontreinigingsheffing vereist een wetswijzi
ging of de volledige medewerking van de
waterschappen. Dat lijkt voorlopig niet
haalbaar. Deltan heeft alle 38 gemeenten
in haar verzorgingsgebied aangeboden om
de rioolheffing in de waternota op te
nemen. Tot voor kort reageerde één
gemeente positief op dit Smalspoor. Een
voorbeeldregeling moet nu de invoering
voor de gemeenten vergemakkelijken.
"Hoewel er duidelijk voordelen zijn voor
de klant, voor het milieu en voor de
betrokken instanties komt Waterspoor in
Zeeland nog niet van de grond," consta
teert Deltan.
De gebruikersraad van Deltan,
een adviesraad waarin alle
belangrijke maatschappelijke
organisaties in Zeeland vertegen
woordigd zijn, dus ook de ZMF,
pleit unaniem voor de introductie
van Waterspoor. De Zeeuwse
Milieufederatie spoort alle
Zeeuwse bestuurders in de pro
vincie, gemeenten en de water
schappen krachtig aan om
Waterspoor met een gedegen
proefproject in Zeeland kans van
slagen te geven.
(Voor dit artikel werd gebruik gemaakt
van de notitie "Waterspoor" van de
Stichtse Milieufederatie, februari 1994,
tel. 030-544457.)
Hans Bannink is redactiemedewerker van
Wantij.
7 WANTIJ JUNI1994