Mestinvasie roept gramschap op
Een front van Cadzand tot Budel
Elly Janmaat en Willem de Weert
Tweehonderdduizend varkens naar Zeeland. Acht
duizend bezwaarschriften in Hontenisse. Het televi
siejournaal op de stoep. Een machteloze burgemees
ter Steenkamp. De golf van aanvragen voor het ves
tigen van grote nieuwe intensieve veehouderijen in
Zeeuwsch-Vlaanderen, Tholen en West-Brabant
roept weerstand op. Verscheidene milieugroepen
voeren samen met politieke partijen en lokale land
bouwers een front van meer dan honderd kilometer
tegen de Oostbrabantse invasie. Ook het Belgische
verzet tegen de mestoverschotten is daarbij betrok
ken.
Oprichtingsactie Grenzen Aan de Mest
Foto: BMF
Veel gemeenten hebben sterk ver-
Vouderde bestemmingsplannen
voor het buitengebied. Ze bevatten
geen regels tegen forse uitbreiding
van de veehouderij. "Niet dichtgetimmer
de bestemmingsplannen" noemt men dat.
De gemeenten moeten zo snel mogelijk
een nieuw bestemmingsplan buitengebied
opstellen. Natuurlijk kan dat niet van de
ene op de andere dag. De procedure
begint met het nemen van een voorberei-
dingsbesluit. Dat betekent in ieder geval
dat nieuwe vergunningsaanvragen een
jaar lang niet in behandeling hoeven te
worden genomen. Het nieuwe bestem
mingsplan moet dan wel binnen dat jaar
gemaakt zijn.
Milieubeheer
Vanuit de milieuregelgeving zijn er ver
schillende andere mogelijkheden om meer
intensieve veehouderijen in Zeeland en
West-Brabant te weren, bijvoorbeeld door
toetsing aan de richtlijn Ammoniak en
Veehouderij. Is extra uitstoot van ammo
niak in een gebied, gezien de al aanwezige
uitstoot, toelaatbaar? Ook de mogelijke
stankoverlast is een onderzoek waard. De
brochure "Veehouderij en Hinderwet" en
de circulaire "Beoordeling cumulatie
stankhinder door intensieve veehouderij"
geven hier richtlijnen voor. De wet biedt
verder mogelijkheden om de aantasting
van landschappelijke waarden tegen te
gaan. Gemeenten kunnen de te verwach
ten ammoniakuitstoot vergelijken met de
doelstellingen van de diverse overheden
om de verzuring te verminderen. Men zou
de aanvraag voor nieuwe intensieve vee
houderijen kunnen beoordelen op de te
verwachten stikstofuitstoot. Het is bekend
dat kleigronden gevoelig zijn voor een
overmaat aan stikstof. Hier bestaat echter
nog geen rechterlijke uitspraak over. Ook
kan de gemeente een koppeling leggen
met de Meststoffenwet. Die stelt dat er
geen uitbreiding van mestproduktie
boven 125 kilo fosfaat per hectare per jaar
mag plaatsvinden. Als de aanvrager niet
kan aantonen dat de veehouderij gekop
peld is aan een zeker areaal grond, zou
de vergunning geweigerd kunnen
worden.
Gemeenten die niet van plan zijn
om enige serieuze actie te onder
nemen, kunnen rekenen op het
verzet van GRAM en RBVI. GRAM
staat voor Grenzen Aan de Mest
en is in Brabant en België actief.
RBVI (Regionale Bestrijding
Varkens Invasie) roert zich in
Zeeuwsch-Vlaanderen. De actie
groepen trekken gezamenlijk op
tegen de dreigende invasie van
vee en mest. Ze volgen de ontwik
kelingen op de voet en zullen
samen met de Brabantse en
Zeeuwse Milieufederatie bezwa
ren indienen bij gemeenten die
vergunningen willen verlenen.
Voor meer informatie:
RBVI, secretariaat werkgroep
Zeeuwsch-Vlaanderen;
Derde Verkorting No. 2,
4571 RM Axel.
K. Steyaert tel. 01143-5257.
GRAM;
Bloemenstee 13, 4882 BH
Zundert, tel. 01696-71641
Elly Janmaat is eindredacteur van Brabant
Natuurlijk (BMF).
Willem de Weert is eindredacteur van
Wantij (ZMF).
11 WANTIJ JUNI 1994