Vervuiling Kanaal Gent-Terneuzen
nog steeds niet onder controle
Regionaal
Werkgroep Redt de Schelde
Bijna vier jaar na de voettocht naar de bron van de
Schelde presenteert de werkgroep "Redt de Schelde",
afdeling Terneuzen, een onderzoek naar de kwali
teit van het water in het Kanaal Gent-Terneuzen.
Het blijkt dat er nog heel wat moet gebeuren om de
vervuiling van het kanaal onder controle te krijgen.
hHet onderzoek brengt in kaart
wat de bedrijven aan de
Nederlandse kant van het kanaal
bijdragen aan de vervuiling van
de Westerschelde. De vervuiling is vergele
ken met provinciale, nationale en interna
tionale milieubeleidsplannen. Het onder-
zoek beantwoordt vragen als:
I -Wat mogen de bedrijven volgens de offi-
I ciële milieuplannen vervuilen?
I -Wat moeten de bedrijven volgens de
I milieubeleidsplannen verbeteren?
Conclusies
j Het onderzoek zet de gegevens van bijna
veertig bedrijven op een rijtje. Per bedrijf
wordt beknopte informatie gegeven over
de produktie en de vervuiling.
I Uit het onderzoek kunnen de volgende
conclusies getrokken worden:
1. Veel vergunningen zijn verouderd en
hebben geen tussentijdse bijstellingen.
Dit wordt gelukkig intussen planmati
ger aangepakt. In de periode van het
onderzoek is bij de instanties die toe
zien op het vergunningenbeleid nogal
wat verbeterd. Waarschijnlijk is die
verbetering mede te danken aan de
kritische vragen van de werkgroep
zelf.
2. Bij de instanties bestaat een gebrekkig
overzicht over de vergunningen die
bedrijven hebben of zouden moeten
hebben. Instanties werken naast
elkaar, het totaaloverzicht ontbreekt.
Het is voor een leek, maar vaak ook
voor de bedrijven zelf, ondoorzichtig
wie de vergunningverlener is. Ooit
was de wet Milieubeheer bedoeld om
een integrale aanpak van water-, lucht
en bodemverontreiniging mogelijk te
maken. Watervervuiling werd echter
Kanaal Gent-Terneuzen
Foto: Peter Verdurmen
apart van deze wet geregeld. Jammer,
want het blijkt dat men nog steeds
naast elkaar heen werkt.
Er wordt bij de waterzuivering
Terneuzen geen controle uitgeoefend
op micro-verontreinigingen die in lage
concentraties aanwezig zijn, maar toch
behoorlijk het milieu kunnen vervui
len. Deze stoffen worden niet door de
waterzuivering afgebroken.
4. In veel vergunningen staat dat bedrij
ven het maximale moeten doen naar
"de huidige stand der techniek". Dat is
een rekbaar begrip. Volgens de werk
groep is de interpretatie van de bedrij
ven vooral "wat economisch haalbaar
wordt geacht door de ondernemingen
zelf'.
5. Een deel van de zogenaamde grijze en
zwarte lijststoffen - vooral de zware
metalen en moeilijk afbreekbare stof
fen - worden niet of slechts algemeen
in de vergunningen van
Rijkswaterstaat opgenomen. Er is nog
te weinig onderzoek gedaan naar
mogelijk schadelijke uitwerkingen van
bepaalde stoffen op de waterkwaliteit.
Die stoffen zouden wellicht ook op de
lijsten moeten worden opgenomen.
6. Gemeenten moeten nog een grote
inhaalslag met vergunningen leveren.
7. Hoewel het sanctiebeleid van
Rijkswaterstaat verbetert, worden
overschrijdingen zelden financieel
bestraft.
Aanbevelingen
De werkgroep doet de aanbeveling dat er
één loket moeten komen voor het ver
strekken en controleren van de vergunnin
gen. Deze instantie kan een belangrijke
coördinerende rol vervullen. Zo 'n coördi
natie ontbreekt nu.
De werkgroep vindt ook dat het gedoog
beleid zo snel mogelijk beëindigd moet
worden. Als in de tussentijd nog gedoog
vergunningen verstrekt worden, dienen ze
tijdelijk te zijn. Verder moeten de vergun
ningen voor sanitaire en koelwater
installaties actueel gemaakt worden.
Koelwaterleidingen en septictanks moe
ten op milieuvriendelijke wijze schoon
gemaakt worden. Er moet ook geregeld
worden hoe vaak ze gereinigd dienen te
worden. Tot slot beveelt "Redt de Schelde"
een actielijst voor de rivier aan, zoals bij
voorbeeld voor de Rijn het geval is.
Voor nadere gegevens over het
onderzoek:
Maurice Vereecken
Zandstraat 83
4551 LD Sas van Gent
tel. 01157-1260
13 WANTIJ JUNI 1994