Verdieping zal gepaard moeten gaan met stringente voorwaarden. Deze voorwaar den zijn niet bekend, staan ook niet in de vergunning, terwijl ze daar natuurlijk wel in thuishoren. Gezien de grote belangen die er op het spel staan, willen de natuur- en milieuorga nisaties alle juridische procedures gebrui ken om de vergunning tegen te houden. Natuurmonumenten en het Zeeuwse Landschap bijvoorbeeld zijn als beheerder van grote delen van de Westerschelde direct belanghebbend. Waarde Het Schelde-estuarium is zeer waardevol. De natuurlijkheid steekt positief af tegen vergelijkbare estuaria van de Seine, Elbe of Thames. Zo'n natuurlijk landschap komt in ons cultuurlandschap nauwelijks nog voor. De Westerschelde is de enige zeearm in de Zeeuwse Delta met een ononderbro ken overgang van zout naar zoet water, met alle overgangen in planten- en dieren leven die daar bij horen. De Westerschelde doet in vogelaantallen niet onder voor de Oosterschelde en is de kinderkamer voor veel Noordzeevis. Door verdieping zal de hoofd vaargeul min of meer gekanaliseerd worden en zijn dynamiek verliezen. Door verdieping zal de hoeveelheid en stroom snelheid van het water in de vaargeul toe nemen. Daardoor zullen 75 ha schor en 125 ha slik afkalven. Nieuw schor zal moei lijker gevormd worden. Het verlies aan schor en slik kan beperkt worden door de randen te verdedigen tegen erosie. Dit staat echter op gespannen voet met het natuurlijke karakter van het estuarium. Onze voorkeur gaat daarom uit naar een compensatie van dit verlies via ontpolde- ring. Baggeren Het baggeren en storten van sediment ver stoort de natuurlijke processen die het estuarium kenmerken. Door baggerwer- ken verzandt Saeftinge nu al op een onna tuurlijk wijze, waardoor de ecologische waarde vermindert. Door meer baggeren zal een groter bodemoppervlak worden verstoord. De ecologische waarde van honderden hectaren ondiep water en intergetijdegebied zal gevoelig verminde ren. Het gehalte aan zwevend stof zal toe nemen wat slecht is voor vissen en schelp dieren. Door vertroebeling van het water worden allerlei biologische processen negatief benvloed. Als voorbeeld noemen we de Hoge Platen. Daar broeden duizen den sterns. Wanneer in de nabijheid van de Hoge Platen bagger gestort wordt, zal het water vertroebelen. Voor de sterns, die vooral op het zicht jagen, zal het vissen bemoeilijkt worden. Containerschepen Voor een economische beoordeling van de verdieping gaan we te rade bij de Antwerpse Milieufederatie. Die verrichtte studie naar het maritiem transport. Verdiepen heeft alles te maken met de schaalvergroting van de containerscheep vaart. Noordelijk van Antwerpen zijn, ten koste van de laatste restjes rivierschor, enorme containerterreinen uit de grond gestampt. Om de steeds grotere container schepen rendabel te exploiteren moeten ze zoveel mogelijk varen en onderweg zo weinig mogelijk havens aandoen. Eenmaal in de haven moeten ze snel en efficiënt gelost en geladen kunnen worden. Ver van zee gelegen havens die slechts via gevaar lijke rivieren te bereiken zijn, dreigen als eerste af te vallen. Voor de in strakke tijd- De Antwerpse voordeur klemt: verdieping van de vaarweg moet uitkomst brengen. Foto: ZMF Schorren en slikken zullen als gevolg van verdieping afkalven. Foto: H.J. van Oosten ■■H jSSjgÉ SS? schema's varende containerschepen heeft tijdverlies enorme financiële gevolgen. Wat zal de verdieping bijdragen aan de bereikbaarheid van de Antwerpse haven? De kleinere containerschepen zullen niet meer afhankelijk zijn van het getij. Maar de grotere containerschepen, in de toekomst het gros, kunnen maar drie uur per getij richting Antwerpen varen. Het structureel nadeel van de toegankelijkheid zal door verdieping slechts ten dele worden weg gewerkt. Hoewel de uiteindelijke haven keuze van nog meer factoren afhankelijk is (logistieke dienstverlening, achterlandver bindingen) zal het optredend tijdverlies en de in acht te nemen veiligheidsomstan digheden voor het binnenhalen van de toekomstige generatie containerschepen een minpunt blijven. De Vlaamse regering heeft gekozen voor het maximaal ontwik kelen van alle drie de zeehavens (Antwerpen, Gent, Zeebrugge), zodat ver der verdiepen bij voorbaat vaststaat. Geld Verdiepen kost veel geld: eenmalig een kleine half miljard gulden, het onder- houdsbaggerwerk rond de 100 miljoen per jaar. Gezien de onzekere economische baten (zal Antwerpen vooraanstaande con tainerhaven blijven als de nieuwe genera tie grotere schepen op zee verschijnt?) kan men zich afvragen of niet onbezonnen wordt gehandeld. Een serieuze studie naar de economische baten van de verdieping moet nog verricht worden. Levert afstem- 12 WANTIJ SEPTEMBER 1994

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1994 | | pagina 16