ming van drie Vlaamse zeehavens niet
meer rendement op? Ook op Europees
niveau zou veel meer afstemming moeten
komen.
Alternatieven
Aan de verdieping liggen rapporten ten
grondslag van 1984. Sindsdien is er de
nodige informatie bijgekomen.
Rijkswaterstaat heeft veel studie verricht
naar alternatieven voor het vaarweg-
beheer op de Schelde. Er is een alternatief
ontwikkeld dat je met een beetje goede
wil een "ecologisch verantwoord rivier-
wegbeheer" kunt noemen. Daarbij is voor
al gekeken hoe in andere estuaria in
Europa met de vaarweg is omgesprongen.
De conclusie is dat door kanaliseren en
versmallen van de vaarweg de bagger-
problemen enorm toenemen.
Het alternatief is de rivier meer ruimte te
geven. Dan kan er veel water in en uit stro
men en blijft de vaargeul op een natuurlij
ke wijze op diepte. Voor de Schelde houdt
dit in dat een eenmalige verdieping van de
drempels, gecombineerd met een toena
me van overstromingsgebieden langs de
oevers, liefst zo ver mogelijk stroomop
waarts, de baggerwerkzaamheden per jaar
enorm kan verminderen. Gezien de jaar
lijkse kosten aan het onderhoud van de
vaarweg een prettig economisch vooruit
zicht. Een club professoren heeft positief
over dit alternatief geadviseerd. Het ver
dient een serieuze kans. De milieuorgani
Kinderschoenen
Naast de lofzang op de schoonheid van de
Schelde hoort natuurlijk de kanttekening
dat de Schelde één van de vuilste rivieren
van Europa is. Daar moet vooral België zo
snel mogelijk iets aan te doen. In de bag-
ger-vergunning uit 1991 was door
Nederland een aantal voorwaarden opge
nomen voor verbetering van de water
kwaliteit. Deze zijn maar gedeeltelijk, te
laat of in het geheel niet nagekomen.
Inspanningen van de Vlaamse overheid
om de waterverontreiniging terug te drin
gen staan in de kinderschoenen. De
Vlaamse minister Kelchtermans kondigde
aan dat alle lozers op de Schelde pas met
saties bepleiten daarom een Milieu-Effect-
Rapport op te stellen, waarin alle mogelij
ke alternatieven voor verdieping afgewo
gen worden.
13 WANTIJ SEPTEMBER 1994
ingang van 1 januari 1996 verplicht wor
den de best bestaande technologie voor
waterzuivering toe te passen en de opge
legde strengere lozingsnormen te respec
teren. Ook zal de Vlaamse
Milieumaatschappij pas dit jaar over de
noodzakelijke gegevens beschikken voor
een eerste inventarisatie van de lozingen.
Hieruit valt op te maken dat België niet
voldoet aan. de in het kader van de
Noordzee Ministerconferentie gemaakte
afspraken. Eén van de belangrijkste afspra
ken was, dat voor 1995 alle emissies gehal
veerd moeten worden volgens het princi
pe van de toepassing van de "stand der
techniek". Nederland heeft al bij de ver
gunningverlening in 1991 aangekondigd
dat de bereikte resultaten van het terug
dringen van de verontreiniging een
belangrijke factor zal vormen bij het verle
nen van een nieuwe vergunning.
Rijkswaterstaat lijkt nu echter de hand
doek in de ring te gooien. In de nieuwe
vergunning wordt Vlaanderen eerder
gefeliciteerd met het traineren van het
milieubeleid, dan dat de duimschroeven
worden aangedraaid: geen nieuwe eisen
aan de inspanning van Vlaanderen op het
gebied van schoon Scheldewater dus.
Integendeel, zonder bijkomende voor
waarden wordt Vlaanderen zelfs toege
staan te verdiepen. Rijkswaterstaat doet
een schone Schelde in de uitverkoop.
Voor de Nederlandse en Vlaamse
natuur- en milieu-organisaties is
de strijd nog niet gestreden.
De krachten worden gebundeld
in het belang van een schone
Schelde. Voorop staat dat de
Vlaamse overheid geen nieuwe
baggervergunning mag krijgen
zonder dat de waterkwaliteit van
de Schelde verbetert. In dit ver
drag moet zicht worden geboden
op een schone Schelde. Daarna
hoort pas de vergunning aan bod
te komen die de verdieping op
een ecologisch verantwoorde
wijze regelt. Om de economische
en ecologische belangen even
wichtig aan bod te laten komen, is
op z'n minst een Milieu Effect
Rapport (MER) op zijn plaats.
Het MER zou vooraf moeten gaan
aan een definitieve regeling van
de verdieping in een vergunning.
Thijs Kramer is stafmedewerker van de
Zeeuwse Milieufederatie.