Westerschouwen wordt zelfs meer afval
door de recreatie geproduceerd dan door
de inwoners zelf. Plaatselijk gezien is de
milieubelasting om die reden niet ver
waarloosbaar. Maar omdat de voorzienin
gen voor de afvoer van afvalstoffen in
Zeeland op voldoende peil zijn, doen zich
nergens milieuhygiënische knelpunten
voor. Ook de hoeveelheid afvalwater en
het waterverbruik zijn geen knelpunt.
Recreatieverkeer
In de zomer is er beduidend meer autover
keer dan in de winter. Dit wordt veroor
zaakt door vertrekkende en aankomende
verblijfsrecreanten, dagtochten door ver-
blijfsrecreanten en dagtochten door de
bevolking uit gebieden rondom Zeeland.
Ook de Zeeuwen zelf ondernemen recre
atieve dagtochten met de auto. Het totaal
aantal recreatieve kilometers dat wordt
verreden door de Zeeuwse bevolking en
door de recreanten komt op 2,4 miljoen
kilometer gemiddeld per dag. Dat is bijna
de helft van alle kilometers die door het
personenverkeer in de provincie verreden
worden. Ongeveer zestig procent van het
recreatieverkeer wordt verreden door de
Zeeuwse bevolking zelf, de rest komt voor
rekening van de recreanten van buiten
Zeeland.
Het recreatieve verkeer veroorzaakt in de
zomer een sterke toename van de ver
keersintensiteit op de toevoer- en ontslui
tingswegen, de wegen langs de
Noordzeekust en op de Deltadammen. Het
recreatief verkeer levert op jaarbasis een
aanzienlijke bijdrage aan de totale uitstoot
door het wegverkeer. De hogere verkeers
intensiteit door het recreatieverkeer lijkt
op basis van modelberekeningen echter
geen grote invloed te hebben op de lokale
luchtkwaliteit. De uitstoot blijft onder de
VERKEERSINTENSI TE IT
WINTER. ZOMER. HOOGSEIZOEN. TOPDAG
Afbeelding 2 Verkeersintensiteit op een aantal wegen:
p57 Brouwersdam-Veersegatdam; p58 Rilland-Vlissingen; t2 Renesse-Haamstede.
Winter:
Topdag:
januari t/m maart en
oktober t/m december
maximaal aantal tijdens
hoogseizoen
geldende normen. In hoeverre andere
aspecten van het leefmilieu zoals stilte en
veiligheid worden aangetast, vergt nader
onderzoek.
's Zomers druk recreatieverkeer op Zeeuwse wegen.
Foto: Klaas Groot
Zomer:
Hoogseizoen:
m.v.t.:
april t/m september
juli en augustus
motorvoertuigen
Effecten op de natuur
Het zal duidelijk zijn dat recreatie effecten
heeft op de natuur. In mijn onderzoek
besteedde ik aandacht aan de verstoring
van dieren, aan de beïnvloeding van
natuur door versnippering van het land
schap, aan het ruimtebeslag en aan de
beïnvloeding van de grondwaterstromen.
Het is echter in veel gevallen erg moeilijk
met cijfers aan te tonen wat de bijdrage
van de recreatie is aan de totale beïnvloe
ding. Naast recreatie is er namelijk een
groot aantal andere menselijke ingrepen
die effect hebben op de natuur, zoals land
bouw en bebouwing.
Er kan wel gesteld worden dat in de Kop
van Schouwen de verblijfsrecreatie een
belangrijke bijdrage levert aan de verdro
ging en versnippering van de natuur. De
verdroging van natuur wordt veroorzaakt
door een combinatie van ingrepen, bij
voorbeeld waterverbruik, waterwinning
door campings en de ontwatering en afwa
tering van recreatieterreinen die moeten
voorkomen dat de recreanten natte voeten
krijgen. Juist doordat de recreatievoorzie
ningen gesitueerd zijn in of vlak bij de
kwetsbare natuurgebieden is de invloed
plaatselijk groot. Onderzoek naar het
opheffen van knelpunten, door bijvoor
beeld voorzieningen te verplaatsen, is
gezien de natuurwaarden die op het spel
staan, op zijn plaats.
4 WANTIJ SEPTEMBER 1994