Westerschouwen wordt zelfs meer afval door de recreatie geproduceerd dan door de inwoners zelf. Plaatselijk gezien is de milieubelasting om die reden niet ver waarloosbaar. Maar omdat de voorzienin gen voor de afvoer van afvalstoffen in Zeeland op voldoende peil zijn, doen zich nergens milieuhygiënische knelpunten voor. Ook de hoeveelheid afvalwater en het waterverbruik zijn geen knelpunt. Recreatieverkeer In de zomer is er beduidend meer autover keer dan in de winter. Dit wordt veroor zaakt door vertrekkende en aankomende verblijfsrecreanten, dagtochten door ver- blijfsrecreanten en dagtochten door de bevolking uit gebieden rondom Zeeland. Ook de Zeeuwen zelf ondernemen recre atieve dagtochten met de auto. Het totaal aantal recreatieve kilometers dat wordt verreden door de Zeeuwse bevolking en door de recreanten komt op 2,4 miljoen kilometer gemiddeld per dag. Dat is bijna de helft van alle kilometers die door het personenverkeer in de provincie verreden worden. Ongeveer zestig procent van het recreatieverkeer wordt verreden door de Zeeuwse bevolking zelf, de rest komt voor rekening van de recreanten van buiten Zeeland. Het recreatieve verkeer veroorzaakt in de zomer een sterke toename van de ver keersintensiteit op de toevoer- en ontslui tingswegen, de wegen langs de Noordzeekust en op de Deltadammen. Het recreatief verkeer levert op jaarbasis een aanzienlijke bijdrage aan de totale uitstoot door het wegverkeer. De hogere verkeers intensiteit door het recreatieverkeer lijkt op basis van modelberekeningen echter geen grote invloed te hebben op de lokale luchtkwaliteit. De uitstoot blijft onder de VERKEERSINTENSI TE IT WINTER. ZOMER. HOOGSEIZOEN. TOPDAG Afbeelding 2 Verkeersintensiteit op een aantal wegen: p57 Brouwersdam-Veersegatdam; p58 Rilland-Vlissingen; t2 Renesse-Haamstede. Winter: Topdag: januari t/m maart en oktober t/m december maximaal aantal tijdens hoogseizoen geldende normen. In hoeverre andere aspecten van het leefmilieu zoals stilte en veiligheid worden aangetast, vergt nader onderzoek. 's Zomers druk recreatieverkeer op Zeeuwse wegen. Foto: Klaas Groot Zomer: Hoogseizoen: m.v.t.: april t/m september juli en augustus motorvoertuigen Effecten op de natuur Het zal duidelijk zijn dat recreatie effecten heeft op de natuur. In mijn onderzoek besteedde ik aandacht aan de verstoring van dieren, aan de beïnvloeding van natuur door versnippering van het land schap, aan het ruimtebeslag en aan de beïnvloeding van de grondwaterstromen. Het is echter in veel gevallen erg moeilijk met cijfers aan te tonen wat de bijdrage van de recreatie is aan de totale beïnvloe ding. Naast recreatie is er namelijk een groot aantal andere menselijke ingrepen die effect hebben op de natuur, zoals land bouw en bebouwing. Er kan wel gesteld worden dat in de Kop van Schouwen de verblijfsrecreatie een belangrijke bijdrage levert aan de verdro ging en versnippering van de natuur. De verdroging van natuur wordt veroorzaakt door een combinatie van ingrepen, bij voorbeeld waterverbruik, waterwinning door campings en de ontwatering en afwa tering van recreatieterreinen die moeten voorkomen dat de recreanten natte voeten krijgen. Juist doordat de recreatievoorzie ningen gesitueerd zijn in of vlak bij de kwetsbare natuurgebieden is de invloed plaatselijk groot. Onderzoek naar het opheffen van knelpunten, door bijvoor beeld voorzieningen te verplaatsen, is gezien de natuurwaarden die op het spel staan, op zijn plaats. 4 WANTIJ SEPTEMBER 1994

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1994 | | pagina 4