Zonder auto natuurlijk
Campagne voor fietsvriendelijke Zak
Albert Aarsten
Dijkjes slingeren als linten door het landschap. De
bloeiende marjolein geeft ze een paarsrose gloed. De
wind ruist zachtjes in de statige populieren. Even
hoor je de zoevende banden van langsrijdende fiet
sers. Plots wordt de rust verstoord. Een aantal auto 's
raast over de dijk. De fietsers stappen af om de
auto's voorbij te laten gaan en vervolgen daarna
hun weg.
fietst in de Zak. Zeventig procent van de
fietsers zegt daar regelmatig last te onder
vinden van autoverkeer. Een verbluffend
hoog aantal ondervraagden is voor afslui
ting van landweggetjes en dijkjes in de Zak
voor het autoverkeer. Driekwart van alle
ondervraagden, ook van de automobilis
ten, vindt dat een prima methode om de
fietser meer ruimte te geven.
Een verdergaande maatregel is het wegha
len van de verharding van sommige bloe-
mendijken en daarvoor in de plaats de aan
leg van een smalle fietsstrook. Deze maat
regel spreekt minder aan. Toch staat twee
derde van de ondervraagden er positief
tegenover. Hinder van auto's blijkt niet
het enige probleem voor de fietsers. Een
grote meerderheid van de ondervraagden
vindt de bewegwijzering voor fietsers
onvoldoende. Men kan soms moeilijk de
juiste weg vinden.
Uit een enquête onder bezoekers
van de Schaapscheerdersfeesten
in Nisse blijkt dat driekwart van
de fietsers hinder ondervindt van
het autoverkeer en meer autovrije fietsrou
tes wil in de Zak van Zuid-Beveland.
Fietspaden
Om het fietsen buiten de bebouwde kom
te bevorderen is een nieuwe visie nodig.
Tot voor kort dacht men dat de aanleg van
fietspaden dé oplossing was om het fiets
gebruik te bevorderen en veiliger te
maken. Fietspaden aanleggen is echter
niet de enige en ook niet altijd de juiste
aanpak. De aanleg van fietspaden is duur.
Met fietspaden naast de weg krijgt de auto
vrij spel op de weg. Dat bevordert het
autogebruik en de snelheid waarmee gere
den wordt. Het wordt er niet veiliger door
en ook het milieu is er niet mee gediend.
Campagne
Samen met de Stichting Behoud de Zak
van Zuid-Beveland, Bevelandse afdelingen
van KNNV, NIVON en de fietsersbond
ENFB gaat de ZMF campagne voeren om
het fietsen en wandelen in de natuur te
bevorderen en het gebruik van de auto te
verminderen. "Zonder auto natuurlijk" wil
bereiken dat in gebieden aantrekkelijke
fiets- en wandelroutes uitgezet worden en
dat het autoverkeer geconcentreerd wordt
op de grote doorgaande wegen.
In Enschede is aangetoond dat met een
beperkt aantal wegafsluitingen veilige en
aantrekkelijke fietsroutes gemaakt kunnen
i Yerseké e/
Minder ruimte voor de auto,
meer voor de fiets.
Foto: ZMF
worden. De samenwerkende organisaties
onderzoeken nu of vergelijkbare maatre
gelen in de Zak van Zuid-Beveland moge
lijk zijn.
Enquêteresultaat
Om na te gaan wat mensen in de Zak van
Zuid-Beveland van verkeersmaatregelen
vinden, is een straatenquête gehouden tij
dens de Schaapscheerdersfeesten in Nisse.
Vrijwilligers ondervroegen willekeurige
voorbijgangers naar hun mening over het
verkeer in de Zak van Zuid-Beveland.
De bereidheid om aan het onderzoek mee
te doen was groot. In totaal zijn 188 men
sen ondervraagd.
Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de
helft van de ondervraagden soms tot vaak
1 midden j
Zeeland!
De Zeeuwse Milieufederatie en de
eerdergenoemde lokale organisa
ties verwerken de resultaten van
de enquête in voorstellen aan de
gemeente en het waterschap.
Wellicht kan dan volgend jaar het
uitvoeren van de voorgestelde
maatregelen beginnen.
Voor meer informatie: rapport
Verkeer in de Zak van Zuid-
Beveland en het verslag van de
enquête.
Albert Aartsen is stafmedewerker van de
Zeeuwse Milieufederatie.
8 WANTIJ SEPTEMBER 1994