Zonder auto natuurlijk Campagne voor fietsvriendelijke Zak Albert Aarsten Dijkjes slingeren als linten door het landschap. De bloeiende marjolein geeft ze een paarsrose gloed. De wind ruist zachtjes in de statige populieren. Even hoor je de zoevende banden van langsrijdende fiet sers. Plots wordt de rust verstoord. Een aantal auto 's raast over de dijk. De fietsers stappen af om de auto's voorbij te laten gaan en vervolgen daarna hun weg. fietst in de Zak. Zeventig procent van de fietsers zegt daar regelmatig last te onder vinden van autoverkeer. Een verbluffend hoog aantal ondervraagden is voor afslui ting van landweggetjes en dijkjes in de Zak voor het autoverkeer. Driekwart van alle ondervraagden, ook van de automobilis ten, vindt dat een prima methode om de fietser meer ruimte te geven. Een verdergaande maatregel is het wegha len van de verharding van sommige bloe- mendijken en daarvoor in de plaats de aan leg van een smalle fietsstrook. Deze maat regel spreekt minder aan. Toch staat twee derde van de ondervraagden er positief tegenover. Hinder van auto's blijkt niet het enige probleem voor de fietsers. Een grote meerderheid van de ondervraagden vindt de bewegwijzering voor fietsers onvoldoende. Men kan soms moeilijk de juiste weg vinden. Uit een enquête onder bezoekers van de Schaapscheerdersfeesten in Nisse blijkt dat driekwart van de fietsers hinder ondervindt van het autoverkeer en meer autovrije fietsrou tes wil in de Zak van Zuid-Beveland. Fietspaden Om het fietsen buiten de bebouwde kom te bevorderen is een nieuwe visie nodig. Tot voor kort dacht men dat de aanleg van fietspaden dé oplossing was om het fiets gebruik te bevorderen en veiliger te maken. Fietspaden aanleggen is echter niet de enige en ook niet altijd de juiste aanpak. De aanleg van fietspaden is duur. Met fietspaden naast de weg krijgt de auto vrij spel op de weg. Dat bevordert het autogebruik en de snelheid waarmee gere den wordt. Het wordt er niet veiliger door en ook het milieu is er niet mee gediend. Campagne Samen met de Stichting Behoud de Zak van Zuid-Beveland, Bevelandse afdelingen van KNNV, NIVON en de fietsersbond ENFB gaat de ZMF campagne voeren om het fietsen en wandelen in de natuur te bevorderen en het gebruik van de auto te verminderen. "Zonder auto natuurlijk" wil bereiken dat in gebieden aantrekkelijke fiets- en wandelroutes uitgezet worden en dat het autoverkeer geconcentreerd wordt op de grote doorgaande wegen. In Enschede is aangetoond dat met een beperkt aantal wegafsluitingen veilige en aantrekkelijke fietsroutes gemaakt kunnen i Yerseké e/ Minder ruimte voor de auto, meer voor de fiets. Foto: ZMF worden. De samenwerkende organisaties onderzoeken nu of vergelijkbare maatre gelen in de Zak van Zuid-Beveland moge lijk zijn. Enquêteresultaat Om na te gaan wat mensen in de Zak van Zuid-Beveland van verkeersmaatregelen vinden, is een straatenquête gehouden tij dens de Schaapscheerdersfeesten in Nisse. Vrijwilligers ondervroegen willekeurige voorbijgangers naar hun mening over het verkeer in de Zak van Zuid-Beveland. De bereidheid om aan het onderzoek mee te doen was groot. In totaal zijn 188 men sen ondervraagd. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de ondervraagden soms tot vaak 1 midden j Zeeland! De Zeeuwse Milieufederatie en de eerdergenoemde lokale organisa ties verwerken de resultaten van de enquête in voorstellen aan de gemeente en het waterschap. Wellicht kan dan volgend jaar het uitvoeren van de voorgestelde maatregelen beginnen. Voor meer informatie: rapport Verkeer in de Zak van Zuid- Beveland en het verslag van de enquête. Albert Aartsen is stafmedewerker van de Zeeuwse Milieufederatie. 8 WANTIJ SEPTEMBER 1994

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1994 | | pagina 8