overleg met de deelnemers wor den bepaald. De training is gericht op milieukennis, voor lichtingstechnieken, program meren en oog hebben voor de doelgroep. Inlichtingen en opgave: Albert Aartsen, telefoon 01100-30075. (A.A.) Zin om de waterwerk groep van de ZMF te ver sterken? Sinds jaar en dag ondersteunt een zevental deskundige en geïnteresseerde vrijwilligers die actief zijn binnen de werkgroep waterbodems, het bureau van de ZMF. Deze groep heeft er voor gekozen het werkterrein te ver breden. Vanaf 1995 is de groep actief als "werkgroep water". In het werkplan van de ZMF voor 1995 is integraal waterbe heer een belangrijk thema. De werkgroep vindt het voor de hand liggen om met haar activi teiten daar bij aan te sluiten. Het betekent aandacht voor natuur vriendelijke oevers, waterbe heersplannen, verontreinigin gen in het water en waterbespa ring. De verbreding van het werkter rein van de werkgroep wekt mogelijk de interesse van ZMF- leden. Daarom vragen wij men sen die belangstelling hebben in de waterwerkgroep actief te worden, zich op te geven bij de coördinator van de ZMF, Tjeu van Mierlo, telefoon 01100-30075. (T.v.M.) Nederlandse Spoorwegen sluiten Zeeuwse stations De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen per 1 september 1995 vier stations sluiten en een eind maken aan de doorgaande intercity-verbinding naar de Randstad. Op 26 oktober j.l. heb ben de spoorwegen hun con ceptplan aan de Vervoerregio Zeeland gepresenteerd. De afge lopen maanden heeft het plan voor veel commotie gezorgd bij gemeenten, reizigers, bedrijfsle ven, milieu-organisaties en Pro vinciale Staten. Als één blok ko men de Zeeuwen op voor hun trein. Zo werden er discussiebijeen komsten georganiseerd, handte keningen-acties gehouden in de treinen en op de stations en gesprekken gevoerd met de NS. De ZMF schreef een brief naar het bestuur van de Vervoerregio met het verzoek om de nieuwste plannen van de NS af te wijzen. Volgens de ZMF heeft het sluiten van een viertal stations en het "doorknippen" van de intercity verbinding naar de Randstad tot gevolg dat het autogebruik toe neemt en daarmee de milieuver vuiling. Dat staat haaks op de milieudoelstellingen van de diverse overheidsplannen. In deze plannen staat dat de groei van het autoverkeer moet worden beperkt tot 35% door ondermeer milieuvriendelijke alternatieven voor de auto te bevorderen, zoals het openbaar vervoer en de fiets. In de NS- plannen, waarin treinen vervan gen worden door bussen, ver slechtert de concurrentiepositie van het openbaar vervoer ten opzichte van de auto. Treinen zijn namelijk comfortabeler en sneller dan bussen. Door het inzetten van bussen en het door knippen van de intercity-lijn moeten reizigers vaker overstap pen. De reistijd wordt langer. En de kans op (grote) vertragingen neemt toe. Een groot aantal treinreizigers zal daarom voor de auto kiezen. Het NS-plan leidt overigens niet alleen tot meer milieubelasting door het toenemende autoge bruik. Ook het vervangen van treinen door bussen geeft meer luchtvervuiling en hinder. De ZMF verzoekt de Vervoerregio zich in te zetten voor het behoud van de stoptreinen en een doorgaande intercity-trein van Vlissingen naar de Randstad. (A.A.) Leve de Zeeuwse sloot Door mest en landbouwbestrij- dingsmiddelen is het Zeeuwse slootwater vervuild. Planten- en dierenleven in het water is er door verstoord. ZMF, Stichting Natuur en Milieu en andere milieufederaties, zijn 6 decem ber een actie gestart om herstel van waterkwaliteit en ecosyste men te bereiken. Het belangrijk ste doel is het instellen van teelt- vrije stroken van zes meter breed aan weerszijden van slo ten en watergangen. Vervuiling van het water gebeurt namelijk meestal diffuus, door morsen, verwaaien, verdampen en ver stuiven vanuit deze stroken. De milieuorganisaties hebben alle waterschappen een rapport "Léve de sloot" toegezonden. Zij vragen de waterschappen om brede stroken langs de sloten op te nemen in de waterschapskeur en in vergunningen volgens de Wet Verontreiniging Oppervlaktewateren. Keur en vergunning moeten mest en bestrijdingsmiddelen in die stro ken verbieden. Dus waterschappen, aan de slag! (T.v.M.) Baggerdepot In de Koegorspolder De ZMF is verheugd dat uit de "MER-Locatiekeuze" voor een groot baggerdepot in Zeeland blijkt, dat een baggerdepot in de Westerschelde definitief uit beeld is. Gedeputeerde Staten van Zeeland stellen voor om nu een "Inrichtings-MER" uit te voe ren voor een depot in de Koegorspolder en/of in Sloehaven-West. Al sinds jaren dringt de ZMF aan op het realiseren van een depot in de Koegors, omdat daar de bodem het meest geschikt is. Er bevindt zich op ruim tien meter diepte een zeer dikke kleilaag. In Sloehaven-West is die niet aan wezig. Klei remt de verspreiding van de milieugevaarlijke stoffen die in het depot zullen worden opgeslagen. Het ligt dan ook voor de hand om de Koegors als depot locatie aan te wijzen. En met inzet van ieder, met name van de gemeente Terneuzen, kan hopelijk snel tot aanleg wor den overgegaan. Wel zal studie moeten worden gedaan naar een put- of een maaivelddepot. De ZMF heeft steeds geopteerd voor een maaivelddepot vanwe ge de gefaseerde en gecomparti- menteerde aanleg. (T.v.M.) Studiedag "Gemeenten, Milieu en Gezondheid" Op dinsdag 24 januari 1995 organiseert het provinciaal bureau Medische Milieukunde in Brabant en Zeeland een stu diedag "Gemeenten, Milieu en Gezondheid" voor Brabantse en Zeeuwse gemeenten. Op deze studiedag te Den Bosch zal de vraag centraal staan "Wat bete kent de relatie milieu en gezond heid in gemeentelijk beleid en hoe kan hier gestalte aan gege ven worden vanuit bestaande organisaties?" Inlichtingen over deelname zijn te verkrijgen via telefoon 076-282238. (T.v.M.) Anjerfonds Zeeland De ZMF heeft van liet Anjerfonds Zeeland een bijdrage van 2.500,— ontvangen voor haar presentatiesysteem. Wij danken het Zeeuwse Fonds har telijk. Mede door haar bijdrage kan de ZMF zich op een profes sionele manier presenteren. Momenteel staan de presenta tiepanelen in de bibliotheek van Goes. (T.v.M.) Erratum In het oktobernummer van Wantij zat het vouwblad "Gezondheid en Milieu" ingeslo ten. Daarvan waren de pagina's 2 en 3 omgewisseld. Onze ver ontschuldigingen daarvoor. 10 WANTIJ DECEMBER 1994

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1994 | | pagina 10