Fietsverkeer stimuleren Vele vogels broeden er of vinden er een plaats om te overwinteren. Op de bloem- dijken groeien wilde marjolein, sint jans- kruid, ratelaar, kattedoorn, liedblaadjes en veel meer. En wanneer in het voorjaar ach tereenvolgens het fluitekruid, de mei doorns en de fruitbomen bloeien, lijkt het alsof het hele gebied is gehuld in een witte bloemensluier. Het gebied is nog tamelijk ongerept; de fietser kan er rust vinden. Er komen nog niet zoveel toeristen en er wonen relatief weinig mensen. Maar ook in de Zak van Zuid-Beveland neemt het autoverkeer toe. Tijdens een straat-enquête die in 1994 tij dens het Schaapscheerdersfeest in Nisse werd gehouden, zei het merendeel van de ondervraagden (66%) dat ze zich meestal per auto in de Zak van Zuid-Beveland ver plaatsen. De fiets komt met 28% op de tweede plaats. Slechts twee procent van de ondervraagden gaf op meestal gebruik te maken van het openbaar vervoer. Tip: Wees creatief, neem er tijd voor om uit te zoeken of er alternatieven zijn voor de auto. Wanneer u in een verder weg gelegen gebied wilt wandelen of fietsen, is het dikwijls niet nodig om er met de auto naar toe te gaan. De stoom trein Goes-Borsele neemt gratis uw fiet sen mee en op de stations Goes, Middelburg en Vlissingen kunt u voor f8,- per dag een fiets huren. Grenslinden zijn typerend voor Zuid-Beveland. Liever over landwegen Voor een toertocht maken de meeste men sen gebruik van landweggetjes en dijkjes. De fiets is voor dergelijke toertochten favoriet. "Geen wonder want op de fiets zie en hoor je veel meer," zegt Peter Besseling van de fietsersbond ENFB De Bevelanden. "Een fiets stinkt niet, maakt geen lawaai en je zit er niet in opgesloten." Toch blijken ook veel mensen met de auto Een blik op het heggereservaat bij Nisse. door het gebied te toeren. Een vijfde deel van de mensen toert vaak met de auto in de Zak van Zuid-Beveland en 39% maakt er af en toe een toertocht met de auto. Ondanks het feit dat door de Zak goede grotere verbindingswegen lopen, maakt meer dan de helft van de mensen meestal gebruik van landweggetjes en dijkjes. Vooral op de toegangswegen naar de Zak strijden scholieren en automobilisten dagelijks om de beschikbare ruimte. Maar ook op de binnenwegen raken fietsers dik wijls in het gedrang. Van de ondervraagde mensen die wel eens met de fiets in de Zak van Zuid-Beveland komen, zegt zeventig procent hinder te hebben van de auto's. Wandelaars lijken minder last te hebben van het autoverkeer. Mogelijk komt dit doordat een wandelaar makkelijker even in de berm gaat staan om de auto's te laten passeren. Tip: Het lijkt vaak zoveel sneller met de auto over zo'n klein tussendoorwegge tje, maar vergeet niet dat u op deze wegen vaak niet kunt opschieten. De grotere doorgaande wegen zijn er beter op ingericht het verkeer zo snel en vei lig mogelijk te geleiden. Enquêteurs vroegen op het Schaapscheerdersfeest in Nisse welke veranderingen moeten plaatsvinden om het autoverkeer in de Zak terug te dringen en het fietsverkeer te sti muleren. Het bleek dat de meeste mensen (meer dan 70%) vinden dat er meer fiets routes moeten komen en dat fietsroutes beter bewegwijzerd moeten worden. Ook is het merendeel van de mensen er voor om fiets- en wandelroutes zoveel mogelijk autovrij te maken, zelfs als dat betekent dat sommige landweggetjes en dijkjes voor gemotoriseerd verkeer worden afge sloten. De heer Prins van het Landbouwschap is het er mee eens dat sluipverkeer en auto toeristen zo veel mogelijk uit de Zak van Zuid-Beveland moeten worden geweerd. Maar met het afsluiten van wegen moet zeer voorzichtig te werk worden gegaan, vindt hij. "Je moet voorkomen dat de agra rische sector de dupe wordt van dergelijke maatregelen. Boeren moeten met hun oogstmachines bij het land kunnen komen en het fruitverkeer moet de veiling kun nen bereiken." Hij is dan ook tegen het fysiek afsluiten van wegen. Afsluiten van wegen door middel van verbodsborden (uitgezonderd bestemmingsverkeer) is volgens dhr. Prins wel een mogelijkheid, op voonvaarde dat er ook werkelijk opge treden wordt tegen overtreders. In overleg met de verschillende belang hebbenden bekijkt de ZMF of er mogelijk heden zijn om bij een aantal wegen de asfaltering te verwijderen en slechts een fietspad te laten resteren, zodat de weg als autoroute onaantrekkelijk wordt. Deze maatregel roept over het algemeen nogal wat weerstand op. Toch blijkt 66% van de ondervraagden op het Schaapscheerdersfeest in Nisse het geheel of gedeeltelijk met een dergelijke maatre gel eens te zijn. Veilige fietsroutes Het Landbouwschap wil graag dat voor fietsers veilige routes, fietspaden aange legd worden, vooral langs de toegangswe gen naar de Zak. De heer Prins van het Landbouwschap: "Een vrijliggend fietspad langs de Noordlioekweg bijvoorbeeld. Daar komen dagelijks veel scholieren langs die in Goes naar school gaan, maar ook veel automobilisten die langs deze weg de Zak van Zuid-Beveland in en uit rij den." 2 VOUWBLAD WANTIJ DECEMBER 1994

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1994 | | pagina 12