pyiMlWMN MEW DE FIER J'lillM Fijn naar het strand? Ook de fietsersbond ENFB De Bevelanden wil meer veilige fietsroutes in de Zak. Peter Besseling: "Doorgaand autoverkeer heeft op de landwegen en de dijkjes in de Zak niets te zoeken. Er liggen goede ver bindingswegen tussen de dorpen, waar het autoverkeer kan rijden. Wanneer we het sluipverkeer van de kleine wegen weren wordt het voor iedereen een stuk veiliger." De fietsersbond vindt dan ook dat Noordhoekweg afgesloten moet wor den voor doorgaand verkeer. Volgens de fietsersbond wordt de weg nu vooral gebruikt door sluipverkeer van en naar Heinkenszand, terwijl er een goede route loopt via de Nieuwe Rijksweg en de Noordzakweg. Op plaatsen waar fiets- en autoroutes elkaar kruisen moeten over steekplaatsen veiliger worden. De fietsers bond denkt hierbij bijvoorbeeld aan snel heidsremmers en verkeerslichten. Geen massatoerisme Nu nog zal misschien niet iedereen de noodzaak van een autoluwe Zak inzien, maar wil verkeersoverlast voorkomen worden, dan moet er nu actie onderno men worden om het autoverkeer door de Zak in te dammen. Of zoals dhr. Nordholt van camping Scheldeoord in Baarland zegt: "De Zak van Zuid-Beveland moet zo blijven als hij nu is: een kleinschalig land schap met grote cultuurhistorische waar de en veel rust. We moeten voorkomen dat de Zak van Zuid-Beveland hetzelfde lot is beschoren als de kuststreek van Walcheren. Daar staan in het zomersei zoen kilometers files en schieten kampeer terreinen als paddestoelen uit de grond. Veel waardevolle gebieden zijn opgeofferd IllustratieENFB om maar zoveel mogelijk gasten te kunnen bergen. Door de Zak autoluw te maken trek je de sportieve natuur- en cultuurlief hebber en behoudt het gebied zijn waar de." Terwijl in de Zak van Zuid-Beveland overleg plaatvindt over mogelijkhe den om het autoverkeer terug te dringen, liggen op Walcheren en in de gemeente Westerschouwen plannen klaar om het strandtoerisme in betere banen te leiden. De files van en naar het strand zijn niet alleen voor de automobilist een bron van irritatie. De bewoners van de kust plaatsen ergeren zich aan de foutgepar- keerde auto's en de verstopte wegen. Fietsers en wandelaars raken in het gedrang en de natuur- en landschapswaar den van de kuststreek worden aangetast door de uitstoot van uitlaatgassen en door (wild)parkeren. Uit onderzoek is gebleken dat de helft van de strandbezoekers met de auto komt. De overige bezoekers komen meestal te voet (veelal verblijfstoeristen) of per fiets (veel al inwoners). Van de bezoekers die met de auto naar het strand gaan, legt maar liefst 60% minder dan 10 km af. Dat zijn afstan den die prima per fiets zijn af te leggen. Met een paar goede fietstassen of een fiets- karretje kunnen de strandstoelen en de koeltas ook mee. Gratis parkeerplaatsen verdwijnen In het Circulatieplan Recreatieverkeer Walcheren en het Mobiliteitsplan Westerschouwen staan prestigieuze ideeën uitgewerkt om het recreatief auto gebruik terug te dringen en het niet-gemo- toriseerd verkeer en het openbaar vervoer te stimuleren. Een onderdeel van de plan nen is de verbetering van de hoofdwegen structuur, zodat de kleinere lokale wegen en de landweggetjes meer ontzien wor den. Sluiproutes worden aangepakt door een aantal wegen "door te knippen" of af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Een ander onderdeel is het verminderen van het aantal gratis parkeerplaatsen in de kernen en bij de stranden. Op Walcheren wordt de parkeerplaats duurder naarmate zij dichter bij het strand ligt; in de gemeen te Westerschouwen is gekozen voor de mogelijkheid tot gratis parkeren aan de randen, gecombineerd met fietsenver- huur- en openbaarvervoervoorzieningen. Spijtig genoeg gelden deze maatregelen alleen van mei t/m september; buiten het seizoen valt de stimulans om de auto aan de rand te laten staan weg. 3 VOUWBLAD WANTIJ DECEMBER 1994

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1994 | | pagina 13