pyiMlWMN
MEW DE FIER
J'lillM
Fijn naar het strand?
Ook de fietsersbond ENFB De Bevelanden
wil meer veilige fietsroutes in de Zak.
Peter Besseling: "Doorgaand autoverkeer
heeft op de landwegen en de dijkjes in de
Zak niets te zoeken. Er liggen goede ver
bindingswegen tussen de dorpen, waar
het autoverkeer kan rijden. Wanneer we
het sluipverkeer van de kleine wegen
weren wordt het voor iedereen een stuk
veiliger." De fietsersbond vindt dan ook
dat Noordhoekweg afgesloten moet wor
den voor doorgaand verkeer. Volgens de
fietsersbond wordt de weg nu vooral
gebruikt door sluipverkeer van en naar
Heinkenszand, terwijl er een goede route
loopt via de Nieuwe Rijksweg en de
Noordzakweg. Op plaatsen waar fiets- en
autoroutes elkaar kruisen moeten over
steekplaatsen veiliger worden. De fietsers
bond denkt hierbij bijvoorbeeld aan snel
heidsremmers en verkeerslichten.
Geen massatoerisme
Nu nog zal misschien niet iedereen de
noodzaak van een autoluwe Zak inzien,
maar wil verkeersoverlast voorkomen
worden, dan moet er nu actie onderno
men worden om het autoverkeer door de
Zak in te dammen. Of zoals dhr. Nordholt
van camping Scheldeoord in Baarland
zegt: "De Zak van Zuid-Beveland moet zo
blijven als hij nu is: een kleinschalig land
schap met grote cultuurhistorische waar
de en veel rust. We moeten voorkomen
dat de Zak van Zuid-Beveland hetzelfde lot
is beschoren als de kuststreek van
Walcheren. Daar staan in het zomersei
zoen kilometers files en schieten kampeer
terreinen als paddestoelen uit de grond.
Veel waardevolle gebieden zijn opgeofferd
IllustratieENFB
om maar zoveel mogelijk gasten te kunnen
bergen. Door de Zak autoluw te maken
trek je de sportieve natuur- en cultuurlief
hebber en behoudt het gebied zijn waar
de."
Terwijl in de Zak van Zuid-Beveland
overleg plaatvindt over mogelijkhe
den om het autoverkeer terug te
dringen, liggen op Walcheren en in de
gemeente Westerschouwen plannen klaar
om het strandtoerisme in betere banen te
leiden. De files van en naar het strand zijn
niet alleen voor de automobilist een bron
van irritatie. De bewoners van de kust
plaatsen ergeren zich aan de foutgepar-
keerde auto's en de verstopte wegen.
Fietsers en wandelaars raken in het
gedrang en de natuur- en landschapswaar
den van de kuststreek worden aangetast
door de uitstoot van uitlaatgassen en door
(wild)parkeren.
Uit onderzoek is gebleken dat de helft van
de strandbezoekers met de auto komt. De
overige bezoekers komen meestal te voet
(veelal verblijfstoeristen) of per fiets (veel
al inwoners). Van de bezoekers die met de
auto naar het strand gaan, legt maar liefst
60% minder dan 10 km af. Dat zijn afstan
den die prima per fiets zijn af te leggen.
Met een paar goede fietstassen of een fiets-
karretje kunnen de strandstoelen en de
koeltas ook mee.
Gratis parkeerplaatsen verdwijnen
In het Circulatieplan Recreatieverkeer
Walcheren en het Mobiliteitsplan
Westerschouwen staan prestigieuze
ideeën uitgewerkt om het recreatief auto
gebruik terug te dringen en het niet-gemo-
toriseerd verkeer en het openbaar vervoer
te stimuleren. Een onderdeel van de plan
nen is de verbetering van de hoofdwegen
structuur, zodat de kleinere lokale wegen
en de landweggetjes meer ontzien wor
den. Sluiproutes worden aangepakt door
een aantal wegen "door te knippen" of af
te sluiten voor gemotoriseerd verkeer.
Een ander onderdeel is het verminderen
van het aantal gratis parkeerplaatsen in de
kernen en bij de stranden. Op Walcheren
wordt de parkeerplaats duurder naarmate
zij dichter bij het strand ligt; in de gemeen
te Westerschouwen is gekozen voor de
mogelijkheid tot gratis parkeren aan de
randen, gecombineerd met fietsenver-
huur- en openbaarvervoervoorzieningen.
Spijtig genoeg gelden deze maatregelen
alleen van mei t/m september; buiten het
seizoen valt de stimulans om de auto aan
de rand te laten staan weg.
3 VOUWBLAD WANTIJ DECEMBER 1994